بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

سرمایه‌ گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار

وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با هند، ایران را سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی عنوان کرد.

سرمایه‌ گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار
تین نیوز

سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، پس از آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند در یک نشست خبری حضور یافتند و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند که امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر قرارداد بندر چابهار، برای تکمیل کلان پروژه کریدور شمال جنوب گرد هم آمدیم که بعد از مذاکرات نارندرا مودی نخست وزیر جمهوری هند و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، موضوع کلان پروژه «ایران راه» در دستور کار ما قرار گرفت.

بذرپاش افزود: در راستای تکمیل پروژه های کریدور شمال جنوب و ترانزیت به کشورهای منطقه، پروژه های متعددی در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ایران سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی است و برای بالفعل کردن این ظرفیت ها تلاش می شود. همچنین ایران سرزمینی ارزان، سریع و مطمئن برای ترانزیت کالا در غرب آسیا است. به طوری که میزان رشد ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۸ درصد بوده است و روند رشد بیش از ۵۰ درصدی در سال جاری گواه اهتمام دولت در این مسیر است.

وی افزود: در نشست سه جانبه هند و ایران و روسیه نقشه کلان پروژه ایران راه تقدیم عزیزان شد. توافقی که در گذشته انجام شد و قراردادی که امروز به نتیجه رسید گواه این اهتمام است.

بذرپاش با بیان اینکه چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت منطقه است، گفت: در تلاش هستیم راه آهن چابهار به زاهدان امسال به بهر برداری برسد زیرا ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش می دهد. همچنین توسعه راه های مواصلاتی جاده ای در مسیر دریا و توسعه فرودگاهی از دیگر برنامه های ما در این منطقه است.

وی افزود: دسترسی کشور هند از طریق بندر چابهار، شبکه های ریلی و جاده ای ایران به کشورهای افغانستان، آسیای میانه و ترکیه، آذربایجان، گرجستان و روسیه از مزیت های این پروژه برای هند است.

بذرپاش خطاب به سایر کشورهای منطقه که ایران با آنها روابط تجاری و اقتصادی دارد، گفت: موضوع توسعه ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: امروز یک قرارداد بلند مدت به امضا طرفین می رسد و فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز می شود. همچنین در آینده نزدیک خبرهای بهتری را خواهیم شنید. به طوریکه قراردادهای خوبی با کشورهای منطقه در دست تهیه است که اخبار خوش آن به علاوه گزارشی از پیشرفت و توسعه پروژه ها خدمت مردم شریف ایران اعلام می شود.

بذرپاش در پایان از وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های جمهوری هند برای حضور در این مراسم به علاوه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه، سفیر هند و سایر همکاران که برای توسعه روابط لجستیکی و ترانزیتی دو کشور تلاش کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

وی در خصوص قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار بین هند و ایران گفت: میزان سرمایه گذاری طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار ۳۷۰ میلیون دلار خواهد بود که امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

مهرداد بذرپاش،  وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره برنامه های دو کشور در زمینه توسعه کشتیرانی گفت: توسعه زیرساخت های کریدوری و توسعه ناوگان برای حمل بیشتر کالا پیش از این نیز در دستور کار بوده و توسعه نرم افزارها نیز در برنامه است.

وی ادامه داد: بخشی از رشد ۵۸ درصدی ترانزیت در کشور مدیون رشد نرم افزارهای مربوط به این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تکمیل ظرفیت های کشتیرانی نیز به صورت جدی در دستور کار است و در تلاشیم تا با مذاکرات مشترک، ایجاد یک شرکت کشتیرانی مشترک را در دستور کار قرار دهیم که می تواند به صورت جدی به توسعه تجارت در این بندر و بنادر مختلف کمک کند.

وی در خصوص نقش بندر چابهار در کریدور شمال جنوب، توضیح داد: بندر چابهار نقشی بسیار راهبردی در شاخه شرقی کریدور شمال جنوب دارد و می تواند به نقاط مختلف دسترسی پیدا کند. این بندر کشورها و شهرهای مختلفی را می تواند از طریق خطوط جاده ای و ریلی در دسترس قرار دهد و بر همین اساس نقشی بسیار راهبردی در کریدور شمال جنوب به ویژه شاخه شرقی آن دارد.

بذرپاش ادامه داد: تکمیل راه آهن چابهار زاهدان می تواند بخش ریلی را در این منطقه در خدمت ترانزیت قرار دهد که امیدواریم این خط در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد تا بتوان کالاهای موجود در بندر چابهار را از طریق این خط به نقاط شمالی کشور ارسال کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در خصوص میزان سرمایه گذاری در این بندر گفت: در مجموع تامین مالی تا کنون عدد ۳۷۰ میلیون دلار توافق شده است و امیدواریم این عدد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه بندر چابهار میزان ترانزیت از این بندر به صورت جدی افزایش پیدا کند و با وجود این که اکنون بیشتر ترانزیت کشور از بندر شهید رجایی صورت می گیرد، برنامه هایی در دست اجرا داریم که میزان ترانزیت از بندر چابهار را به صورت جدی افزایش دهیم که رشد ۱۵۴ درصدی ترانزیت از خط کانتینری ایران و چین و هند، می تواند گواهی بر این امر باشد.

بذرپاش ادامه داد: این یک شروع است برای روابط بیش از پیش بین دو کشور و امیدواریم با این قرارداد شاهد توسعه روابط ایران و هند باشیم.

وی همچنین در خاتمه در پاسخ به این که آیا موضوع توسعه گردشگری نیز در بندر چابهار در دستور کار قرار دارد، گفت: تبدیل شدن به منطقه گردشگری نیز یکی از اهداف تعریف شده در بندر چابهار بود و تعریف شهرهای ساحلی که می توانند ظرفیت های مختلفی را در حوزه گردشگری ایجاد کند، در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند نیز در این نشست خبری گفت: این لحظه ای تاریخی است و می توانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخست وزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقه ای را محقق کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باور داریم که بندر چابهار نه تنها توسعه تجارت برای دو کشور خواهد داد بلکه می تواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

سونوال افزود: در سفرهای توسعه ای هند به دنبال همکاری های مشترک با کشورهای مختلفیم و اطمینان داریم که این اقدام می تواند برای کشورهای منطقه قله های جدیدی را در زمینه توسعه تجارت ایحاد کند.

وی همچنین اظهار کرد: امضای این قرارداد بلندمدت نشان دهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است.

وزیر کشتیرانی و بنادر هند در خصوص نقش چابهار در اتصال کشورها گفت: بندر چابهار موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و دسترسی به کشورهای مختلف را ایجاد می کند. توسعه بیشتر این بندر برای دسترسی به بازارهای مشترک برای هر دو کشور در دستور کار است.

وی ادامه داد: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیش از این قراردادهای کوتاه مدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت در منطقه رشد اقتصادی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت و می تواند آینده ای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.