بازدید سایت : ۳۰۴۳۱

افزایش استفاده از پوشش های نانویی در کشتی های تجاری

شرکت کانادایی جی آی تی کوتینگز (GIT Coatings) قرار است نانوپوشش گرافنی خود را در اختیار یکی از شرکت های فعال در حوزه کشتیرانی قرار دهد.

افزایش استفاده از پوشش های نانویی در کشتی های تجاری
تین نیوز

شرکت کانادایی جی آی تی کوتینگز (GIT Coatings) قرار است نانوپوشش گرافنی خود را در اختیار یکی از شرکت های فعال در حوزه کشتیرانی قرار دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فنلاینز (Finnlines) یکی از شرکت های پیشرو در بخش حمل و نقل دریایی است که به جابه جایی مسافر و بار در اروپا می پردازد. این شرکت به تازگی با شرکت جی آی تی کوتینگز وارد همکاری مشترک شده است تا از پوشش XGIT-FUEL برای کاهش انتشار دی اکسیدکربن استفاده کند. این پوشش مبتنی بر گرافن بوده و قرار است در کشتی های این شرکت استفاده شود.

شرکت فنلاینز با  حرکت اولین کشتی خود در سال ۲۰۲۲، از این پوشش برای بهبود کارایی ناوگان کشتیرانی خود استفاده کرد و با این قرارداد جدید قرار است از این پوشش در باقی کشتی های این شرکت نیز استفاده شود. به کارگیری این پوشش سخت حاوی گرافن می تواند مصرف سوخت را در کشتی ها کاهش داده و انتشار دی اکسیدکربن را تا ۷ درصد نسبت به پوشش های قبلی کم کند.

طی یک دهه گذشته، فنلاینز سرمایه گذاری قابل توجهی روی نوآوری کرده و صدها میلیون یورو را برای تقویت عملکرد کشتی ها و کاهش انتشار دی اکسیدکربن اختصاص داده است. این سرمایه گذاری ها شامل معرفی کشتی های جدید و کارآمدتر و ارتقاء موارد موجود با فناوری های پیشرفته برای صرفه جویی در انرژی است. یکی از جدیدترین این پروژه ها استفاده از نانوپوشش XGIT-FUEL به کاهش مصرف سوخت کمک کرده و در نهایت انتشار گاز گلخانه ای را کم می کند.

توماس دوپل قائم مقام مدیرعامل در فنلاینز، در مورد این نوآوری می گوید: «تعهد ما به پایداری در صدر هر تصمیمی است که می گیریم. با استفاده از نانوپوشش XGIT-FUEL در کشتی ها می توانیم هزینه ها را کم کنیم و اهداف زیست محیطی را با کاهش اثرات منفی، دنبال کنیم. در کنار این مزایا می توانیم استانداردهای جدیدی را در صنعت پیاده سازی کنیم.»

XGIT-FUEL یک پوشش عاری از زیست کش بوده که جایگزین سازگار با محیط زیست برای پوشش های سمی معمولی است. این نانوپوشش، یک روکش سخت است که سطح اصطکاک فوق العاده کمی را برای افزایش عملکرد کشتی ایجاد می کند. این کار بدون استفاده از بیوسیدها، روغن های سیلیکون یا ترکیبات سمی انجام می شود. پیش بینی می شود این پوشش با کاهش اصطکاک بین بدنه کشتی و آب و از بین بردن رشد خزه های دریایی در هنگام سفر کشتی، بین پنج تا هفت درصد صرفه جویی در مصرف سوخت را فراهم کند. این پوشش برای آزاد کردن رسوبات رشد کرده بر روی پروانه های کشتی و کاهش تعداد دفعات پولیش یا تمیز کردن پروانه طراحی شده است. دامنه دمایی این پوشش گسترده بوده و از ۵ درجه زیر صفر تا ۴۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.