| کد خبر: 118150 |

◄ آیا فردوسی‌ها صاحب فرودگاه می‌شوند؟

تین‌نیوز| به تازگی مسئولان استان خراسان جنوبی به فکر تبدیل باند امداد و نجات فردوس به فرودگاه افتادند تا عامل رونق اقتصادی این محدوده شود. به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی محدوده باند فردوس حدود ۴۵۰ هکتار است و مکان مناسبی به جهت وزش باد دارد. بناست با مشخص شدن نتایج طرح مطالعاتی آن، شرکت فرودگاه‌ها نسبت به درخواست مسئولان استانی تصمیم‌گیری کنند.

هادی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز عنوان کرد: منطقه فردوس در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند و ۳۰۰ کیلومتری طبس قرار دارد. در فردوس باند امداد و نجاتی واقع شده که چند دهه از عمر آن می‌گذرد. این باند متعلق به فرمانداری و مدیریت بحران کشور است.

وی ادامه داد: مسئولان استانی و نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی به تازگی از ما خواستند در جلسه مشترک آن‌ها شرکت کنیم و مشاوره‌هایی درباره رفع موانع، جهت باد نسبت به باند، سایت‌یابی، استریپ، روکش باند و تملک اراضی آن ارایه کنیم.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی، این باند ۲۲۰۰ متر طول،۴۰ متر عرض و ۱۵ متر شانه دارد. اکنون بر روی این باند امکان نشست و برخاست هواپیماهای ATR، فوکر ۲۸ و ۲۷ و در فصل سرما فوکر ۱۰۰ وجود دارد. البته مقرر شده تا این باند روکش شود و مقاومت آن افزایش یابد. البته برای میزبانی از هواپیماهای متوسط پیکر باید باند تطول شود.

وی با بیان اینکه اکنون فردوس یک باند دارد که مختص امداد و نجات است و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعلا هیچ تعاملی نسبت به آن ندارد، گفت: این باند جز ۴ باند مصوب سازمان مدیریت بحران کشور است و در منطقه مناسبی برای امدادرسانی به مردم واقع شده است.

سلامی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد تا مسئولان استانی طرح مطالعاتی بر روی این پروژه داشته باشند و درخواست خود را به اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ارایه کنند تا پس از موافقت آن‌ها و آماده شدن فرودگاه، آن را در اختیار شرکت فرودگاه‌ها به عنوان بهره‌بردار قرار دهند. همچنین اراضی مربوط به باند فردوس حدود ۴۵۰ هکتار است و مکان آن نسبت به جهت وزش باد مناسب است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا تبدیل این باند به فرودگاه توجیه اقتصادی و ضرورت دارد؟» گفت: این سوال دو پاسخ دارد. نخست، از جنبه اقتصادی معتقدم هر چه تعداد فرودگاه‌ها کمتر باشد، هزینه‌های جاری کمتری به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌شود. در واقع به جای احداث فرودگاه‌ باید راه‌های دسترسی به فرودگاه‌های موجود نظیر جاده و خطوط ریلی مناسبی ایجاد شده و توسعه یابد. اما پاسخ دوم؛ مردم هر منطقه حق دارند فرودگاه داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند زیرا اگر فرودگاه وارد منطقه‌ای شود قطعا در سرمایه‌گذاری و توسعه آن اثرگذار است.

وی در جواب به این سوال که «هزینه‌ تبدیل باند به فرودگاه از کدام محل تامین خواهد شد؟» عنوان کرد: امیر حسین‌ خانی؛ رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس بشرویه و طبس از نفوذ مناسبی در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برخوردار است و پیگیر احداث این فرودگاه از محل اعتبارات ملی متعلق به ستاد مدیریت بحران در کشور است تا احداث آن کامل شود سپس در اختیار شرکت فرودگاه‌ها قرار دهد.

 وی یادآور شد: مقرر شده مسئولان استانی طرح مطالعاتی این فرودگاه را به مشاور بسپارند. در حال حاضر این درخواست به شرکت فرودگاه‌ها ارایه نشده است و پروازی هم بر روی این باند انجام نمی‌شود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.