| کد خبر: 117881 |

کردستان؛ چهارمین استان پرتصادف کشور‌

تین نیوز| ‌توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل یکی از دلایل اصلی توسعه شهرها محسوب می‌شود و داشتن راه مناسب و استاندارد کمترین حقی است که ساکنان یک شهر باید از آن برخوردار باشند.

‌به گزارش ایسنا،‌ با توجه اینکه استان کردستان یک استان توسعه نیافته و محروم محسوب می‌شود، ضعف در شبکه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل این استان را با محرومیت‌های مضاعفی مواجه کرده است.

براساس آمارهای موجود و آنچه که مدیران و مسئولان ارشد استان کردستان عنوان می‌کنند این استان از لحاظ شاخص‌های راه‌ در رده‎های آخر کشوری قرار دارد؛ نبود آزادراه، ضعف در شبکه بزرگراهی، آسفالت نبودن و استاندارد نبودن راه‌های تنها استان بخشی از مشکلات استان در حوزه راه‌هاست.

از طرفی دیگر نبود راه آهن و تعداد محدود پروازهای تنها فرودگاه استان در سنندج باعث شده که کردستان در بخش حمل و نقل با کاستی‌های زیادی روبرو باشد.

استان کردستان دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در زمینه کشاورزی، معادن، آب و ... است اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب از این ظرفیت‌ها آنگونه که باید بهره گیری نمی‌شود و سرمایه گذاران نیز به دلیل محدودیت‌های مذکور رغبت نمی‌کنند در این استان سرمایه گذاری کنند.

تلفات جاده‌ای زیاد هم در طول سال عاملی شده تا بیشتر نبود زیرساخت‌های حمل و نقل و مناسب نبودن جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی استان به چشم بیاید؛ در ادامه در کلام مسئولان وضعیت‌ راه‌های استان کردستان را بیشتر بررسی می‌کنیم.

مرگ 365 کردستانی در جاده‌های استان در سال گذشته
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، ضعف زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل، شبکه آزادراهی، بزرگراهی و راه آهن و ... را از جمله مشکلات استان برشمرد و اظهار کرد: در سال گذشته 829 مورد تصادف در استان کردستان به وقوع پیوسته است و 365 نفر در محورهای اصلی و روستایی استان جان باخته‌اند.

شهرام ملکی با اشاره به اینکه کردستان، چهارمین استان پرتصادف و پرترافک کشور است، افزود: بیشترین تصادفات استان در محور کامیاران – سقز و سنندج – مریوان به وقوع پیوسته است.

وی اعلام کرد: در استان کردستان دارای 178 کیلومتر شبکه بزرگراهی هستیم اما هیچ شبکه آزادراهی نداریم.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه در مجموع یک هزار و 819 کیومتر راه در استان وجود دارد، تصریح کرد: برای اینکه به میانگین کشوری برسیم باید 600 کیلیومتر دیگر در استان کردستان کار انجام شود.

وی اعلام کرد: در بخش راه‌های روستایی هم استان آخر کشور هستیم که این بخش نیازمند توجه ویژه‌ای است.

ملکی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته 900 کیلومتر راه بین شهری و 600 کیلیومتر راه روستایی در استان ایجاد شده که در مجموع 700 میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

وی در پایان سه پروژه اصلی راه سنندج به مریوان، کریدور بزرگراهی غرب کشور در محدوده (کامیاران – سقز) و باند دوم جاده سنندج – همدان در محدود گردنه صوات آباد را از جمله طرح‌هایی عنوان کرد که براساس وعده دولت در اولویت تکمیل هستند.

نبود زیرساخت‌های حمل و نقل مهمترین مانع توسعه کردستان
استاندار کردستان هم گفت: نبود زیرساخت‌های حمل و نقل مهمترین مانع توسعه استان کردستان است.

عبدالمحمد زاهدی افزود: استان کردستان در مقایسه با دیگر نقاط کشور در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل وضعیت مطلوبی ندارد و به دلیل نامناسب بودن جاده‌ها و راه‌های روستایی استان، سالانه شاهد تصادفات و تلفات زیادی در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه این خسارت‌ها نگران کننده است، عنوان کرد: در کردستان آزادراه نداریم و در شاخص‌های راه در رده‌های آخر کشوری قرار داریم.

استاندار کردستان در ادامه سخنان خود عدم اتصال استان کردستان به شبکه ریلی کشور را هم از دیگر کمبودهای حمل و نقل استان ذکر کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل هوایی نیز استان کردستان دارای مشکل است، خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت نسبت به استان کردستان و پروژه راه آهن همدان - سنندج عنایت ویژه‌ای داشته باشد تا هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

کردستان در شاخص راه روستایی در رده آخر کشور قرار دارد
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران گفت: استان کردستان در بخش زیرساخت‌های راه روستایی در رده آخر کشور قرار دارد که این مسئله نیازمند توجه ویژه است.

احسن علوی افزود: پروژه راه آهن همدان - سنندج و کریدور شمال جنوب دو پروژه مهم در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل در استان کردستان است که امیدواریم دولت برای این استان هم اعتباراتی خاصی را در جهت ارتقای شاخص‌های راه اختصاص دهد.

جاده‌های کردستان به قتلگاه تبدیل شده‌اند
دیگر نماینده سنندج هم طی سخنانی اظهار کرد: براساس آمار وزارت راه، سال گذشته 365 نفر و براساس آمار وزارت بهداشت 480 نفر در جاده‌های استان کردستان براساس تصادفات جان باخته‌اند.

مهدی فرشادان افزود: متاسفانه با این روند، می‌توان گفت که جاده‌های کردستان به قتلگاه تبدیل شده‌اند و ما هر روز شاهد فوت عزیزانمان هستیم.

وی خواستار عنایت ویژه دولت به بخش حمل و نقل و ارتقای شاخص‌های راه در استان کردستان شد.

اختصاص 35 درصد از اعتبارات کردستان به حوزه راه در سال جاری
رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان هم گفت: امسال 35 درصد از اعتبارات استان کردستان به حوزه راه‌ها اختصاص یافته است.

بهرام نصراللهی زاده، افزود: سال گذشته هم در مجموع اعتبارات ملی و استانی استان کردستان، حدود 25 درصد را به حوزه راه‌ها اختصاص دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان در ادامه عنوان کرد: دو موضوع اصلی راه و آب در استان به صورت جدی در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان قرار گرفته است و امیدواریم وضعیت راه‌های استان بهبود یابد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که توسعه استان کردستان از راه‌های آن می‌گذرد و باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

با توجه به اینکه استان کردستان در بخش شاخص‌های راه در وضعیت مناسبی قرار ندارد، می‌طلبد که برای بهبود این وضعیت همت و کار مضاعفی در استان صورت گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.