| کد خبر: 115433 |

◄ دیدار اعضای گروه تخصصی ارتباطات و حمل ونقل با دکتر معیدفر / بخش دوم

 تین نیوز| بخش دوم جلسه دیدار اعضا گروه تخصصی ارتباطات و حمل و نقل با دکتر معیدفر استاد ممتاز جامعه شناسی و مشاور سابق وزیر راه، مسکن و شهرسازی دولت روحانی در ادامه می‌آید.

 به گزارش تین نیوز، دکتر معیدفر در ادامه اشاره کردند به این مسئله توجه کنیم که چه بسا اساتید مجرب بازنشسته ای داریم که کلی دید دارند،این افراد دستمزدی نمی خواهند ولی همین قدر که احساس کنند مفید هستند،خوشحال می شوند، پول و اعتبار نمی تواند مشکل را حل کند ،مدیریت نیروی انسانی است که می تواند ما را از این فضا خارج کند



سعید شریعتی سردبیرهفته نامه حمل ونقل و از اعضای گروه تخصصی نیزگفت: ما مسئله مان سرمایه های اجتماعی است که در همه ابعاد خودش را نشان می دهد ، 12 سال پیش در وزارت کشور به این مسئله پرداختند  کتابی بنام سرمایه اجتماعی نوشته شده است،الآن سرمایه اجتماعی مسئله شده است.ما با بحران سرمایه اجتماعی مواجه هستیم،ما در مسکن یکبار در سال جابه جایی داریم ولی حمل و نقل یک چیزی است که مثل هوا در بدن همه جاری است ،امکان ندارد یک نفری را تصور کنید که نیازی به حمل ونقل نداشته باشد .

به همین ترتیب مسئله سرمایه اجتماعی خودش را نشان می دهد یایه های سرمایه های اجتماعی ، مسئله اعتماد اجتماعی است که بسیار ما از این جهت فقیریم .

تصادفات ما شاید ریشه اش همین فقداعتماد اجتماعی است . ما وقتی Face  to Face  می شویم حرمت نگه می داریم ولی در ترافیک این اتفاق نمی افتد. این مسئله اعتماد اجتماعی خیلی آسیب دیده است یک موقع پایه های این مسئله دین و اخلاق و فرهنگ بود ولی الآن هیچ چیزی باقی نمانده است. از طرف دیگر ؛ مشکل اعتماد به نفس کاذبی است که داریم .

بعنوان مثال سالهاست شرکت صدرا قراراست برای ما کشتی بسازد،دولت گفته است مانمی خواهیم به صدرا
پروژه بدهیم ؛  به کره سفارش می دهیم حالا صدای برخی درآمده است، وداد سخن در مورد اقتصاد مقاومتی و ...
می دهند .

حالا شما بگویید توان کشتی سازی با کشتی ساز بودن فرق دارد ،ممکن است شمابه توان کشتی سازی رسیده باشید ولی کشتی ساز نشده اید ،کشتی ساز یعنی یک مجموعه ای ازکار، ما به خودمان توهم آمیز اعتماد بنفس داریم
این باعث میشود اختلال در حوزه سیاستگذاری پیش بیاید و نیروی کار ما آموزش ندیده است ودسترسی به فن آوری نداشته و در نهایت سمبل کار میشود .

نهایت فرق پراید کره ای که مثل ساعت کار میکرده است تبدیل شده به این پراید که مااز کارگران خود تکلیف مالایطاق خواسته ایم چون فقط ما تولید خواسته ایم .

نتیجه اش این بحران سرمایه اجتماعی است که وجود داردو سایه سنگین خودش رابر همه چیز انداخته است.
معیدفرگفت: گیرهای اساسی سرمایه اجتماعی را مد نظر داشته باشید . در حوزه حمل و نقل ؛ استراتژی هایی که بوده باعث تخریب سرمایه اجتماعی شده است .

در شهرهای بزرگ دارند تلاش می کنند عرصه عمومی را بسط بدهند ، عرصه عمومی و حمل و نقل با هم نزدیک می شوند کارگروه حمل ونقل را  که آقای تقی زاده راه اندازی کرده اند در بحث حمل و نقل که مغفول واقع شده ،بحث پیاده و دوچرخه سوار است . محیط زیست در حال خراب شدن است و انسان ها تحرکی ندارند همه سواره هستند به هیچ وجه فضای دوچرخه سواری را در نظر نمی گیریم .

بعنوان مثال در لندن که شهر بزرگی است . خیابان به 4 قسمت تقسیم شده است;
1 – وسایل شخصی    2 – اتوبوس ها   3 – دوچرخه سوارها    4- پیاده روها
در آنجا عرصه ماشین های شخصی رامحدود کرده اند بخشی را داده اند  به پیاده رو ها و بخشی را به دوچرخه سوارها، در گذشته دراصفهان و یزد اکثرا دوچرخه داشتند الان کسی جرات ندارد دوچرخه بیاورد و همه ناامن هستند ، پیاده رو ها نا امن هستند در تهران یا شهرهای دیگر موانعی مثل چراغ برق ها مانع دوچرخه سواری ایمن هستند.

عنصر پیاده رو باید اتفاقا کاملا ایمن باشد، انسان در حمل و نقل مغفول است ،با هم بودن و حس انسانی را باید با هم تجربه کنیم.

 مثلا با احداث یک راه چگونه سرمایه اجتماعی را از بین می برند؟ یک راه می زنند چگونه بچه های یک محله را دربدر
می کنند ؟

به تبعات انسانی حمل و نقل و سرمایه های اجتماعی توجهی نمی شود( سازمان های حمل و نقل چرا امروز به مسئولیت اجتماعی خودشان عمل نمی کنند؟) ما منشور سرمایه اجتماعی را برای آقای آخوندی تدوین کردیم.

براساس آن منشور می توانید طرح مسئله کنید؟تا چه اندازه سازمانهای ماآن را انجام داده اند؟ این مسئولیت اجتماعی باید تبدیل به عدد و رقم شود.

دکتر اصغرفرشباف عضو هیئت علمی دانشگاه هوافضا ویکی دیگراز اعضای هیئت مؤسس: ورود هواپیما به ساختار فرهنگی ما بر می گردد .

ما در سیستم هوایی دو تا شاخص داریم : 1 - ابلاغ مسئولیت 2 – اختیارات
مدیر باید اختیارات داشته باشد و به موقعش هم باید پاسخگو باشد بخش هوایی ما دست دلال هاست . داشتن یک ماشین خوب، به صرف خرید بنز، نمیشود بنز سواری کرد .
برای کسی که بنز دارد و رانندگی بلد نیست فرقی بین بنز و ژیان نیست . مشکلات مملکت مشترک هستند ریشه در فرهنگ دارد .

در آلمان هر کس موظف است جلوی خانه اش را تمیز کند اگر برف ببارد اگر کسی دم در منزل شما لیز بخورد و آسیب ببیند  شما باید خسارتش را بدهید . درآلمان مردم از شهرداری توقع ندارندکه شهرداری  وظیفه دارد .

مزگان اثباتی مدرس و دانش آموخته رشته ارتباطات اجتماعی و عضو پیوسته انجمن ارتباطات وعضوگروه تخصصی ارتباطات وحمل ونقل در ادامه گفت : باتوجه به رویکرد انجمن ارتباطات این گروه علاوه بر اینکه میتواند بازوی فکری-
وزارت خانه باشد میتواند اتاق فکری برای رسانه های تخصصی هم باشد این گروه این پتانسیل را دارد که محلی برای ارائه اندیشه های متفکران حوزه علوم انسانی اعم روانشناسی، ارتباطات و جامعه شناسی وحوزه صنعت حمل ونقل باشد تاپروژه های صنعتی بارویکرد انسانی و اجتماعی ساخته شوند.
 این گروه میتواند به لحاظ فکری یاری رسان پروژه های صنعت حمل و نقل باشد تا پروژه ها با رویکردی که به نفع جامعه باشند عملیاتی شوند،مشابه  کارهایی که در دنیا صورت می گیرد که انسان محور است در حالیکه در ایران همه چیز دیده می شود الا انسان و منافع مردم.

مسعود ذهبیون مدیر گروه تخصصی ومدیرعامل شبکه اطلاع رسانی تین نیوزدر ادامه ضمن اینکه از دکتر معیدفر خواست تا با توجه به تجربیات غنی خود درانجمن جامعه شناسی که سالها مدیریت آنرا بعهده داشته اند و همچنین با توجه به اینکه مشاور وزیر راه بوده اند پیشنهادات عملیاتی تری برای گروه تخصصی داشته باشند،اضافه کرد:
با تمام ضعف ها ی موجود ما یک رسانه را ایجاد کرده ایم، امروز درکشور فردگرایی ها به شدت دیده می شود بعنوان مثال  در این حادثه اخیر تصادف دو قطار درشبکه اجتماعی گروهی هست بنام مدیریت ریلی این گروه به شدت به این موضوع پرداخت اما از منظر حقوق و منافع کارکنان راه آهن این یک نمونه از فردی شدن مسائل است .

وی که مدیر مسئولی هفته نامه حمل و نقل را نیز بعهده دارد افزود: البته تین نیوز با کانالی به همین نام به منظور اطلاع رسانی و تقویت این حوزه ،گروه هایی در شبکه اجتماعی در همه حوزه های حمل و نقلی دارد هم چنین هفته نامه حمل و نقل یک کانال ارتباطی برای مردم مسافر تهیه کرده است که از طریق هفته نامه به دست مردم می رسد.

اصغر فرشباف نیز افزود: بسیاری از ما نمی توانیم با مخاطبان خود یا افرادی که که تخصص ندارند ارتباط ایجاد کنیم ،
می توان برای مخاطب یک پنجره درست کرد تا با مخاطبان جامعه بیشتر در تماس باشیم .

حمید نجف مشاور رئیس سازمان راهداری که سالها در حوزه هوایی هم کار کرده اند کلام خود را بعنوان  فتح باب با شعری شروع کردند،در ادامه عدم ارتباطات فردی در بخش دیگری از جامعه مافیا، منافع مشترک فردی است ، ابزارهای لازم را نداریم معمولا قدرت مرکزی، حمایت نمی تواند بکند مگر این که موجی را ایجاد کنیم که مسئولین روی این مسئله خاص دست بگذارند ورسانه می تواند به اینگونه مسائل هم بپردازد.

در ایران مافیای قوی وجود دارد، مردم به هر حال قبل از این شبکه های اجتماعی، نا آگاه بودند ،جنگیدن مساوی بودبا آگاهی رسانی نقطه به نقطه در موارد خاص که البته دارد پیش می آید وقتی عقبه مردمی را پشت سر خود داشته باشند،مدیران عقب نشینی می کنند مثل چالش تلفات جاده ای.
یکی از قدرت های رسانه بهسازی وضعیت حمل و نقل جامعه است.

در خاتمه دکترمعیدفر راهکارهایی عملی را برای گروه تخصصی پیشنهاد دادند:
1 - از یکی از کارها می تواند این باشد که آخرین کار پژوهشی و پایان نامه معتبر در برخی از نشست های ماهانه توسط پژوهشگر ارائه شود.
  2 – دعوت از صاحب نظران اعم از داخلی و خارجی که رویکرد و ایده های خوبی با رویکرد اجتماعی دارند.
در قالب برگزاری سخنرانی ، میزگردو....مثلا حادثه قطاری که اتفاق افتاد توضیحات کافی نیست ، جامعه باید حساس شود.
3- ارزیابی در ابعاد اجتماعی ، حقوقی ، فنی و...
4- انتشارات، ترجمه کارهای خوبی که در دنیا است.
5-  برگزاری کارگاه های لازم
6-  در عین حال می تواند بحث های داخلی گروه و نزدیک شدن افراد به هم دیگرهم باشد مثلا با خواندن بحثی از فصلی از یک کتاب باید اشتراک نظری در موضوع پیدا کنیم.

وقتی اسمش گروه است یه نوع اشتراک فکری باید داشته باشیم تا نیروها را پیدا کنیم. باید نیروی انسانی را پیدا کنیم تا نیروهای صاحب نظری شوند برای استفاده دستگاه ها ،گروه می تواند پتانسیل هایی را کشف کند.
سعیدشریعتی : یک بال ما در صنعت است و یک بال ما در دانشگاه ،ما می توانیم عناوین پایان نامه و دکتری بین دانشجویان اقتصاد و جامعه شناسی و ... پیشنهاد بدهیم .

معید فر : گروه شما باید طرح مسئله کند.
اگر گروه بتواند طرح مسئله بکند و اینها را به اشتراک بگذارد با دستگاه های دانشگاهی و صنعت ، در آینده انباشتی از مشکلات با حضور کارشناسان ایجاد کنیم تا آنها را در اختیار دانشجو بگذاریم و اساتید را در حوزه مفهومی درگیر کنیم .

محمدرضاکامیاب بعنوان یکی از مدیران باتجربه حوزه جاده و دیگر عضو گروه تخصصی بیان داشت : این جلسه همه اش به معلول پرداخته شد نه علت ، از علوم اجتماعی می خواهیم کمک بگیریم .
آیا نزد حاکمیت مقبولیت دارد؟ هرم سازمانی مثل شیپور می ماند ما چسبیده ایم به جامعه

معید فر : امروز فرصت هایی برای مردم به وجود آمده که دارند خودشان را تحمیل می کنند به جامعه
در واقع نمی توان بیکار بود. اگر این عقل جمعی در جامعه ما وجود نداشت یکی از ناامن ترین نقاط دنیا ایران بود ولی یک نوع عقلانیتی ولو غیر منسجم وجود دارد که مانع برخی از تند روی ها می شود . ما بی تاثیر نیسیتم باید از فرصتی که پیش آمده است بهترین بهره برداری را بکنیم.
 




 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    قطعا پیوند بین نخبگان و اساتید صنعت و دانشگاه می تواند بسیار مفید باشد درود بر طراح این پیوند مبارک

  • 0 0

    چه کار و فعالیت جالبی! به نظر میرسه تین نیوز رویکرد جدیدی به علمی شدن دارد جای امیدواری است و آرزوی موفقیت. به امید روزی که مسئولین ما به جامعه شناسان بیش از پیش اهمیت بدهد.