| کد خبر: 121373 |

فراری و خاطراتش

تین‌نیوز| انزو فراری (۱۸ فوریه ۱۸۹۸ - درگذشته ۱۴ اوت۱۹۸۸) در میان صنعتگران ایتالیایی قرن بیستم جایگاهی خاص دارد. او در شهر مودنای ایتالیا و در خانواده‌ای اهل صنعت چشم به جهان گشود. از کودکی شاهد کسب و کار پدرش بود و فعالیت در زمینه صنعت او را مجذوب خود کرد؛ اما علاقه زیادی به تحصیلات رسمی و آکادمیک نداشت و بیشتر به قول خودش «عشق» اتومبیل‌سواری بود. در دوران جنگ جهانی اول به سربازی رفت و حین خدمت در سال ۱۹۱۶ براثر شیوع آنفلوآنزا به شدت مریض شد که همین بیماری موجب معافیت او شد.
 
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بحران اقتصادی و مالی ناشی از جنگ، ورشکستگی شرکت خانوادگی آنها را به‌دنبال داشت. انزو در کارخانه فیات مشغول کار شد. تجربه کار در زیرمجموعه‌های شرکت فیات او را به ساختن نوعی خودروی متفاوت برانگیخت. او در سال 1929 تیم اتومبیلرانی فراری را تاسیس کرد. تیم فراری توانست با بهینه‌سازی خودروهای ساخت آلفارو به موفقیت چشمگیری دست یابد. انزو فراری از سال 1938 رسما به‌عنوان مدیر واحد تولید خودروهای مسابقه‌ای شركت آلفارو مئو منصوب شد و این آغاز دورانی تازه در زندگی او بود. همزمان با جنگ جهانی دوم، دولت موسولینی شرکت آلفارومئو را مصادره کرد. البته تغییر چندانی در واحد سرپرستی فراری داده نشد و تیم فراری که براساس قرارداد با آلفارومئو تا چهار سال اجازه شرکت در مسابقات را نداشت، موقتا تغییر نام داد و مدتی به ساخت ابزارآلات و قطعات هواپیما مشغول بود. طی این مدت اتومبیل مسابقه‌ای «تیپو ۸۱۵» را نیز عرضه کرد.

کارخانه کوچک فراری در سال ۱۹۴۳ به شهر مارانلو نقل مکان کرد. با وجود بمباران و تخریب کامل در سال ۱۹۴۴، کارخانه فراری از نو ساخته شد. فراری و شرکایش شركت خودروسازی فراری را با عنوان «Ferraris.P.A» در سال 1945 راه‌اندازی کردند. نخستین خودروی غیرمسابقه‌ای فراری در سال 1947 با نام 125 S عرضه شد. این اتومبیل زیبا و سریع مجهز به موتوری 12 سیلندر بود. محصولات این شرکت با استقبال بازار اروپا و آمریکا روبه‌رو شد و مدیران شرکت را در زمینه تجهیز و تقویت تولیداتشان تحریک کرد. تیم فراری سال 1950 در مسابقات فرمول یك شركت کرد و اولین پیروزی خود را در سال 1951 در جریان مسابقه بزرگ (Grand Prix) انگلستان به دست آورد. سال بعد آلبرتو آسكاری راننده معروف آرژانتینی اولین مدال قهرمانی جهان را برای فراری كسب کرد و به این ترتیب روند موفقیت تیم فراری آغاز شد كه قدیمی‌ترین تیم فرمول 1 به حساب می‌آید و تقریبا تمام ركوردهای فرمول 1 و 14 عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است.  شرکت فراری سه دهه پس از مرگ بنیان‌گذارش همچنان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های خودروساز ایتالیا و جهان محسوب می‌شود. این شرکت حدود 2900 کارمند و کارگر دارد و درآمد خالص آن در سال 2016 رقم 400 میلیون یورو بوده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.