◄ مطالعاتی که دستشان به اجرا نمیرسد
تیننیوز| چندی پیش گزارشی با عنوان «ایمنی؛ اولویت اصلی صنعت ریلی» را بر اساس مطالعاتی که در واحد تضمین ایمنی شرکت راهآهن انجام شده بود، منتشر کردیم که در میان کارشناسان و فعالان حوزه واکنشهایی را درپی داشت.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بحث سیستمهای بازرسی اتوماتیک قطار یا سیستمهای هشدار خرابی در راهآهن ایران، سابقهای طولانی دارد. مرتضی عمادفر، کارشناس حملونقل ریلی در میزگزد مجازی تیننیوز با بیان این مطلب میگوید: «در سالهای 84 و 86، سیستمهای تشخیص داغی سرمحور و تشخیص صافی چرخ در اندیمشک و بافق نصب شدند که محصول شرکتهایی از سوئد و آلمان بودند، همچنین یک شرکت دانمارکی هم قرار بود سیستمهایی را در شاهرود نصب کند، که این امر مجال تحقق پیدا نکرد. تجربه بهرهبرداری موفق از سیستمهای نصب شده نیز متاسفانه به دلایلی ادامهدار
نبود و متوقف شد».
مرکز تحقیقات راهآهن در رابطه با این موضوع مطالعات گستردهای انجام داده است که در یکی از این پروژهها مرتضی عمادفر و همکاران شرکت متسا هم همکاری داشتهاند. در این مطالعات به سوالات پیرامون سیستمهای مناسب برای ایران، تعداد و محل بهینه نصب، سامانه بهرهبرداری، نحوه خرید و تجهیز، تجربه سایر راهآهنها و مسایل دیگر پاسخ داده شده است.
به گفته عمادیفر، در حال حاضر نیز برای ادامه و تکمیل پروژه یاد شده، مطالعات دیگری در اداره کل ارتباطات در حال آغاز است و در این زمینه معاونت ناوگان هم برای تجهیز شبکه پیگیریهای لازم را انجام میدهد.
مهران حسینزاده، کارشناس تضمین ایمنی شرکت راهآهن در ادامه این بحث میگوید: «همانطور که همکاران اشاره کردند تجاربی در این زمینه وجود داشته است؛ اما این تجارب هر یک به دلایلی استمرار پیدا نکرده؛ البته تا جایی که بنده اطلاع دارم در مقالهای که در رابطه با سیستمهای تشخیص موانع از طرف گروه تضمین ایمنی واحد ارتقای ایمنی منتشر شد، همین تجارب مقطعی نیز وجود ندارد.
تاکنون پروژه هوشمندسازی با تجهیزاتی همچون سیستمهای تشخیص موانع در کشور عملیاتی نشده است. برخی از مواردی که هماکنون عملی شدهاند، فاقد مطالعات توجیهی مناسب هستند و همانطور که مطلع هستید این دو عنصر یعنی «مطالعات و اجرا» مکمل هم هستند و در کشور ما که بارها در پروژهها و صنایع مختلف شاهد تصمیمات مقطعی و کوتاه مدت بدون مطالعات کافی بودهایم، اتفاقا مطالعات و تحقیقات و آنالیزهای کارشناسی از اهمیت بیشتری برخوردار است».
سیدمنصور محمودی، از کارشناسان قدیمی حوزه حملونقل که تجربه حضور در مطالعات و برنامهریزی 5 برنامه توسعهای گذشته را نیز در کارنامه خود دارد، در ادامه میگوید: «در چند برنامه پنجساله توسعهای، قرار بوده که در ۵۳ ایستگاه سیستمهای هوشمند کنترل کیفیت ناوگان و همچنین کنترل مکانیزه کیفیت خطوط انجام شود.
این در حالی است که اگر مجوز صادر و سازوکار درآمدزایی آن مشخص شود، بخشخصوصی هم حاضر به سرمایهگذاری در این پروژه مهم خواهد بود.
حذف گذرگاههای همسطح نیز دههها است بر حسب ظرفیتها راهآهن و میزان مشارکت شهرداریها در حال انجام است؛ نکته مهم این است که توسعه روزافزون مناطق شهری موجب میشود اینکار هیچوقت نقطه پایانی نداشته باشد».
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.