| کد خبر: 100566 |

رییس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی در گفتگو با تین‌نیوز:

◄رییس انجمن مهندسی دریایی: بازنده‌ها کارشکنی می‌کنند

تین‌نیوز| کمتر از دو هفته پیش، انجمن مهندسی دریایی انتخابات خود را برای هیئت مدیره جدید برگزار کرد و نتیجه انتخابات تغییر شش نفر از هفت نفر، در دوره جدید بود. تنها محمد‌سعید سیف از هیئت‌مدیره پیشین در این دوره حضور دارد و نگاهی به سابقه اعضای جدید، تفاوتی ملموس را آشکار می‌کند.

به گزارش تین‌نوز، این تغییرات برای جامعه دریایی، تغییری معنادار است و شاید بتوان آن‌را نشانه تغییر رویه و تغییر نگاه در این انجمن دانست. اما ظاهرا این انتخابات حواشی و مسائلی را به‌دنبال داشته است. حواشی که حسین ابراهیم‌زاد فاضل، رییس جدید انجمن مهندسی دریایی آن‌ را «کارشکنی» می‌داند. فاضل در گفتگو با تین‌نیوز از مسائل پیش‌آمده و البته نگاه و رویکرد هیئت‌مدیره جدید این انجمن گفته است.
 
از انتخابات مجمع شروع کنیم. انتخابات هیأت‌مدیره جدید چه وقت انجام شد و ترکیب جدید به چه میزان تغییر یافته است؟
انتخابات انجمن مهندسی‌دریایی در تاریخ 26/05/95 انجام شد. در این انتخابات از 7 نفر اعضای هیأت‌مدیره 6 نفر جدید هستند که بحمدالله استقبال مناسبی از انتخابات این دوره انجام شده بود و 24 نفر برای عضویت در هیات مدیره کاندیدا شدند. هیات مدیره منتخب ضمن داشتن تخصص و تجربه مناسب در حوزه دریایی، افرادی خوشنام و فعال هستند. انتخاب 6 عضو جدید از جانب مجمع برای تصدی هیأت‌مدیره انجمن، خود حاوی پیامی از سوی جامعه دریایی است که مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. یکشنبه گذشته نیز اولین جلسه هئیت‌مدیره جدید انجمن تشکیل شد که پس از بررسی موضوعات مختلف، رای‌گیری برای ریاست هیأت‌مدیره نیز انجام شد.

 آیا در حال حاضر تاییدیه هیأت‌مدیره جدید صادر شده است؟
براساس مقررات کمیسیون انجمن‌های علمی، وزارت علوم پس از انجام انتخابات نسبت به بررسی و تایید هیأت‌مدیره‌ها اقدام می‌کند. طبق بند 11-12 اساسنامه انجمن مهندسی دریایی، بلافاصله بعد از برگزاری مجمع عمومی، اسناد مجمع باید به وزارت علوم ارسال شود، اما متاسفانه تاکنون مقاومت‌هایی در این خصوص صورت گرفته و برخی افراد خاص با رفتارهای غیر حرفه‌ای به دنبال خرید زمان، برای لابی‌گری هستند؛ علی‌الخصوص اینکه پس از گذشت بیش از ده روز هنوز اسناد مجمع توسط هیات‌رئیسه مجمع به وزارت علوم ارسال نشده است. این موضوع، ضمن اینکه تخلف از اساسنامه انجمن بوده، خلاف رویه دوره‌های قبلی انتخابات انجمن است؛ ولی ما از دوستان وزارت‌‌علوم انتظار داریم که کمک کنند تا این فرایند سریع‌تر انجام بپذیرد. به هرحال این مسائل، مواردی گذرا هستند و خواست جامعه دریایی مسیر خود را خواهد یافت.
 
در انتخابات جدید هیئت‌مدیره، شما به عنوان رییس انجمن انتخاب شدید. رویکرد شما در این سِمَت چگونه خواهد بود؟
افزایش اعتماد جامعه دریایی به این انجمن و تعامل حداکثری با صاحبان اصلی انجمن که همانا تمامی جامعه دریایی هستند از اولویت‌‏های اصلی خواهد بود. طبیعتا در این تعاملات تلاش خواهد شد که فعالیت‏‌ها بر اساس خواست جامعه دریایی و با استفاده از دانش و تجربه ایشان طراحی شود.

نکته دیگر اینکه تلاش خواهد شد تا جایگاه علمی انجمن به آن بازگردانده شود. همچنین توجه به زنجیره ارزش صنایع دریایی و برنامه‌ریزی برای توسعه مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این زنجیره با مشارکت حداکثری فعالان دریایی از برنامه‏‌های این انجمن در دوره جدید خواهد بود. 

چنین اهدافی بسیار ارزشمند است. اما در سطح عملی، گستره تعامل انجمن مهندسی دریایی چگونه خواهد بود؟ به عبارت دیگر، چه نهادها، شرکت‌ها یا بخش‌هایی در این رویکرد شما حضور خواهند داشت؟
انجمن مهندسی دریایی بستری است برای تعاملات درونی و بیرونی اعضای انجمن؛ بنابراین همه نهادها، شرکت‏ها و افرادی که به نوعی در حوزه دریایی فعالیت دارند در این رویکرد جدید حضور خواهند داشت و ما ضمن دعوت از همه جامعه دریایی، درخواست مشارکت فعال ایشان را در انجمن داریم. در بعضی از دوره‌ها برخی افراد، با نفوذی که در انجمن داشتند، اجازه تعامل برخی از اشخاص و شرکت‏‌ها با انجمن را نمی‏‌دادند و عملا موجب حذ‌ف بخشی از این جامعه فعال در تعامل با انجمن می‏‌شدند.

به زعم شما، چرا شرکت‌های داخلی، در حال حاضر، آن‌چنان که باید، حضور منطقه‌ای و جهانی ندارند؟
جدا از توانایی‏‌های فنی و تکنولوژیک شرکت‏‌ها که در جای خود بحث مفصلی را لازم دارد، مقیاس اقتصادی شرکت‏‌ها و اعتبار آنها، امری مهم برای جذب پروژه‌هاست. میزان توانایی برای سرمایه‏‌گذاری و نیز نقدینگی شرکت‏‌ها، یکی از محدودیت‏‌هایی است که امکان جذب پروژه‏‌های منطقه‏‌ای و بین المللی را از این شرکت‌ها سلب می‌کند. در اینگونه موارد انجمن مهندسی دریایی می‏‌تواند نسبت به طراحی و پیگیری مشارکت‏‌ها و تفاهم‏‌ها بین شرکت‏‌ها اقدام کند، تا با تجمیع توانمندی‏‌ها، امکان جذب و مدیریت پروژه‏‌های بزرگتر فراهم شود. شرکت‌های کوچک و متوسط با کمک انجمن می‌توانند نسبت به تجمیع توانمندی‌های خود با چند شرکت دیگر اقدام کنند و در سایه این همکاری‌ها، وارد پروژه‌هایی شوند که از لحاظ ظرفیت انجام کار، ارتقاء محسوسی داشته باشند. بنابراین اصلی‌ترین دستاورد تعاملات انجمن، هم‌افزایی، خوشه‌سازی و بزرگ‌شدن اقتصاد دریا در کشور خواهد بود.
در مواردی نیز شرکت‏ها با توجه به مقیاس خود، امکان بازاریابی منطقه‏‌ای و بین‌المللی را ندارند، در اینگونه موارد نیز انجمن می‏‌تواند نسبت به طراحی سازوکارهایی برای بازاریابی گروهی از صنایع مرتبط، اقدام نماید تا ضمن کاهش هزینه‏‌های بازاریابی برای شرکت‏‌ها، اعتماد بازارهای هدفِ خرید خدمات و محصولات این گروه از صنایع بیشتر شود.

اشاره کردید به بازگرداندن جایگاه علمی انجمن؛ آیا تاکنون فعالیت‌های انجمن علمی نبوده است؟
البته این موضوع نسبی است، اما با توجه به توانمندی جامعه علمی دریایی کشور، انتظار می‏‌رود فعالیت‏‌های علمی انجمن، تاثیرگذاری بسیار بالاتر از وضعیت کنونی خود داشته باشد و در سطح بین‌المللی مطرح شود، به عنوان مثال یکی از فعالیت‌های علمی انجمن، برگزاری همایش‌های سالانه صنایع دریایی بوده است، اما کیفیت علمی این همایش‏‌ها مورد ارزیابی جدی قرار نگرفته است. یکی از موارد نشان‌دهنده این موضوع، قطعنامه‌های همایش‌های انجمن است که هیچ‌گونه ارتباطی به مقالات علمی ارائه شده در آن، ندارد و عمدتاً این قطعنامه‌ها خواسته‌هایی است که انجمن راه‌حل علمی و عملی برای آن ارائه نکرده است و فقط طرح مشکلات بصورت کلّی است.

چندین بار به وضعیتی که در دوره هیئت‌مدیره پیشین وجود داشته اشاره کردید. موضع شما به عنوان رییس جدید هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی، نسبت به هیأت ‌مدیره‌های پیشین این مجموعه چگونه است؟
تا امروز کارهای خوبی در انجمن صورت گرفته است و زحمات همه عزیزانی که تا کنون خالصانه در این انجمن خدمت کرده‌اند قابل تقدیر و تشکر است. در این خصوص برنامه‌هایی برای تعامل و مشارکت هیأت مدیره‌های قبلی در نظر گرفته شده است. هیأت‌مدیره حاضر حتی برای کاندیداهای هیأت مدیره در این دو دهه اخیر که فرصت حضور در هیأت‌مدیره را نداشته‌اند برنامه جدی دارد.
البته اعتراض‌های زیادی از طرف جامعه‌ دریایی در مورد خودمحوری‌ها، انحصار طلبی‏ها، حذف‏ها و عملکرد غیر حرفه‌ای برخی از افراد در هیأت مدیره‌های پیشین وجود دارد و علت اصلی خواسته مجمع عمومی انجمن برای تغییرات گسترده نیز در همین نارضایتی‏‌های اعضای انجمن، ریشه دارد. اما با این وجود هیأت‌مدیره جدید معتقد است که تجربیات و نظرات هر یک از اعضای هیأت مدیره‌ها و کاندیداهای تمامی دوره‌ها باید به عنوان یک سرمایه منحصربه‌فرد، در انجمن جذب و مورد استفاده قرار بگیرد. لذا از برنامه‌های فوری هیأت‌مدیره جدید، دعوت از تمامی هیأت‌مدیره‌ها و همچنین کاندیداهای دوره‌های قبل و ایجاد فرایندهای همکاری باثبات و اثرگذار میان هیأت مدیره منتخب و این افراد خواهد بود.

به حذف شدن برخی اعضای جامعه دریایی از انجمن در دوره های قبل اشاره کردید. منظورتان چیست؟
اجازه بدهید مثالی بزنم؛ یکی از موسسات مهم دریایی کشور که از نهادهای حاکمیتی کشور اجازه فعالیت گرفته است، اما برخی افرادِ خاصِ بانفوذی که در انجمن مهندسی دریایی حضور داشته‌اند، با انحصارطلبی و بدون اعلام دلیل مشخصی، سالیان متمادی اجازه عضویت حقوقی در انجمن را به این موسسه معتبر نداده‌اند، که البته اینگونه برخوردها محدود به یک مورد نمی‏‌شود.
هیأت‌مدیره جدید به هیچ‌وجه وارد فضاهای حذفی نخواهد شد. مخصوصاً در مورد کسانی که به ما نقد داشته باشند؛ چراکه اصولا به دنبال این هستیم که فضای تضارب آرا و نقد ایجاد کنیم و انجمن بیشتر به عنوان بستری برای رشد جامعه دریایی باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دریانورد 0 0

    صندلی ای که دلنشین تر از این حرفاست: چند روزی از برگزاری انتخابات انجمن مهندسی صنایع دریایی می گذرد. انتخاباتی تاریخ ساز در کل طول عمر انجمن که باعثشد از ۷ نفر عضو هیات مدیره ۶ نفرشان تغییر کرده و سبب تغییرات اساسی در هیات مدیره انجمن گردد. این تغییر اساسی در هیات مدیره یک پاسخ واضح و صریح را بلند فریاد می زد: تغییر! همگی خواستار تغییر در مسیر گذشته انجمن بودند و اعضای حقیقی و حقوقی با رای خود این را بلند فریاد زدند. ولی گویا هیات مدیره گذشته این تغییر را به مذاق خوش ندانسته و از از آن روز تا کنون مدام در حال سنگ اندازی هستند تا کورسوی امیدی به نگهداری صندلی گذشته داشته باشند. در ابتدا این گروه در روز انتخابات با زیرسوال بردن طیف جدید سعی در خدشه دار کردن وجه این طیف در قبل از رای گیری کردند که موفق نشدند و برعکس، آنها با اکثریت قاطع پیروز شدند. پس از برگزاری انتخابات، می بایستی همان روز نسبت به ارسال نتیجه انتخابات به وزارت علوم اقدام می کردند که تا کنون این کار را انجام نداده اند. هیات مدیره قبلی ۸ روز بعد از انتخابات از اعضای جدید برای برگزای جلسه ای برای انتخاب رئیس انجمن دعوت نمود در ابتدا با برگزاری انتخابات مخالفت نمودند ولی با اصرار تیم جدید انتخابات در همان روز جلسه(۸ روز پس از انتخابات) برگزار گردید و جالب اینجاست که نفرات قبلی هیات مدیره نیز در این جلسه کاندیدای ریاست انجمن شدند. پس از رای گیری و رای نیاوردن نفرات قبلی هیات مدیره انجمن و برنده شدن قاطع افراد جدید، حتی از امضاء صورتجلسه خودداری نمودند. پس از مایوس شدن از شانس برنده شدن در ریاست هیات مدیره انجمن این گروه نسبت به زیر سوال بردن عضویت اعضاء جدید اقدام نموده و سعی در باطل کردن انتخابات دارند. نکته جالب اینکه بعد از برگزاری جلسه رای گیری برای انتخابات رئیس جدید و مایوس شدن از ریاست دوباره، این افراد از ورود هیات مدیره جدید به انجمن خودداری نموده اند و به عبارتی انجمن را تا اطلاع ثانوی به تسخیر خود درآورده اند. گویا صندلی هیات رئیسه انجمن بسیار شیرین تر از این حرفهاست

  • کارشناس دریایی 0 0

    این افراد خاصی که آقای فاضل اشاره کرده اند را همه دریایی ها می شناسند و از ایشان دل پری دارند؛ سالهای سال است که انجمن را حیاط خلوت خود کرده اند و رده بندی ایرانیان را جولانگاه خود، طبیعی است که در مقابل از دست دادن حیاط خلوت خود مقاومت کنند. به نظر بنده این انجمن مهندسی دریایی با وضعیت فعلی که دارد بیشتر به توسعه دریایی آسیب می زند تا اینکه نقش مثبت و موثری را برای دریا بازی گند. امیدوارم این تیم جدید بتوانند مستقر شوند و کار از دست انحصار طلبان و خائنان به دریا خارج شود.