◄ ورود هواپیما به ایران نیازمند بازارسازی است
تیننیوز| هفته گذشته اصغر فرشباف کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی و عضو هیآت علمی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری میهمان تیننیوز بود که سخنان بسیار مهمی در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کشور و وضعیت دانشکده هواپیمایی کشور عنوان کرد که بخشی از آن را خواهید خواند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، فرشباف در ابتدا در پاسخ به این سوال که «حدود دو هفتهی گذشته مجوز فروش 17 فروند هواپیما از سوی آمریکا به ایران داده شده، آیا شما نسبت به ورود 400 فروند هواپیمای دیگر در سالهای آینده به ایران خوشبین هستید؟» بیان کرد: بحث اینکه چه تعداد هواپیما و در چه مقطع زمانی نیاز صنعت هوایی کشور است مبحث بسیار مهمی بهشمار میرود.
وی میگوید؛ در رابطه با تعداد هواپیماهای خبرهای متناقضی به گوش میخورد، برخی از 400 و عدهای دیگر از 500 فروند هواپیما سخن میگویند. اما سوال اینجاست چه افرادی و با چه تحلیل و تحقیقی به این نتیجه رسیدهاند که ایران نیازمند این تعداد هواپیما است. این موضوع بایستی با صراحت و شفافیت اعلام شود.
فرشباف بر این باور است که در صنعت حملونقل (هوایی، دریایی، جادهای، ریلی) نمیتوان از پشتمیز برنامهریزی کرد، تمام برنامههای که در این حوزهها میخواهد انجام شود نیاز به تحقیقات میدانی دارد.
وی میافزاید: در صنعت هوانوردی برنامهریزی مقطعی پاسخگو نیست و حداقل نیازمند یک برنامه ده ساله هستیم تا بدانیم در ده سال آینده صنعتهوایی کشور در چه جایگاهی در جهان قرار دارد و چالشها، مشکلات و نیازمندیهای این صنعت در آن مقطع چه خواهد بود.
این عضو هیات مدیره دانشکده صنعت هواپیمایی جایگاه فعلی صنعت هوایی کشور را مناسب نمیداند و معتقد است، خرید هواپیما برای ناوگان حملونقل هوایی کشور با توجه به تحریمهای چندین ساله ایران کار بسیار ارزنده و بزرگی به شما میرود، اما آیا هنوز مسئولان و دستاندرکاران این صنعت میدانند که چگونه بایستی از این هواپیماها درآمدزدایی کرد؟ آیا میدانند که مدیریت برنامهریزی، تعمیر و نگهداری و تامین قطعات این تعداد هواپیما در آینده چگونه خواهد بود؟
این کارشناس هوایی تصریح کرد: ورود این تعداد هواپیما نیازمند بحث بازاریابی است، اما این رشته در صنعت هوایی در کشور وجود ندارد تا افرادی تربیت شوند که در آینده بتوانند برای ورود این تعداد هواپیما بازارسازی کنند.
فرشباف انتقاد جدی بر روی بحث تعداد هواپیماهای اعلام شده برای ورود به ایران دارد و عنوان میکند؛ چرا باید در اخباری که از سوی مسئولان میشنویم 100 فروند هواپیما اختلاف باشد.
او میگوید از این تعداد هواپیما چه تعداد به بخش خصوصی خواهد رسید و دولت چگونه میخواهد از این بخش حمایت کند؛ این سوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.
وی گفت: در کل دنیا سازمان هواپیمایی کشوری ستون اصلی صنعت هوانوردی آن کشور است و هر چه اقتدار و قانونمداری این سازمان بیشتر باشد این صنعت رشد خواهد کرد و هر چه این سازمان ناکارآمدتر باشد دامن این صنعت را نیز خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان مهمی در رابطه با دانشکده سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد که به زودی در تیننیوز منتشر خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.