| کد خبر: 105061 |

◄ ورود هواپیما به ایران نیازمند بازارسازی است

تین‌نیوز| هفته گذشته اصغر فرشباف کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی و عضو هیآت علمی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری میهمان تین‌نیوز بود که سخنان بسیار مهمی در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کشور و وضعیت دانشکده هواپیمایی کشور عنوان کرد که بخشی از آن را خواهید خواند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فرشباف در ابتدا در پاسخ به این سوال که «حدود دو هفته‌ی گذشته مجوز فروش 17 فروند هواپیما از سوی آمریکا به ایران داده شده، آیا شما نسبت به ورود 400 فروند هواپیمای دیگر در سال‌های آینده به ایران خوش‌بین هستید؟» بیان کرد: بحث اینکه چه تعداد هواپیما و در چه مقطع زمانی نیاز صنعت هوایی کشور است مبحث بسیار مهمی به‌شمار می‌رود.

وی می‌گوید؛ در رابطه با تعداد هواپیماهای خبرهای متناقضی به گوش می‌خورد، برخی از 400 و عده‌ای دیگر از 500 فروند هواپیما سخن می‌گویند. اما سوال اینجاست چه افرادی و با چه تحلیل و تحقیقی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران نیازمند این تعداد هواپیما است. این موضوع بایستی با صراحت و شفافیت اعلام شود.

فرشباف بر این باور است که در صنعت حمل‌ونقل (هوایی، دریایی، جاده‌ای، ریلی) نمی‌توان از پشت‌میز برنامه‌ریزی کرد، تمام برنامه‌های که در این حوزه‌ها می‌خواهد انجام شود نیاز به تحقیقات میدانی دارد.

وی می‌افزاید: در صنعت هوانوردی برنامه‌ریزی مقطعی پاسخگو نیست و حداقل نیازمند یک برنامه ده ساله هستیم تا بدانیم در ده سال آینده صنعت‌هوایی کشور در چه جایگاهی در جهان قرار دارد و چالش‌ها، مشکلات و نیازمندی‌های این صنعت در آن مقطع چه خواهد بود.

این عضو هیات مدیره دانشکده صنعت هواپیمایی جایگاه فعلی صنعت هوایی کشور را مناسب نمی‌داند و معتقد است، خرید هواپیما برای ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور با توجه به تحریم‌های چندین ساله ایران کار بسیار ارزنده و بزرگی به شما می‌رود، اما آیا هنوز مسئولان و دست‌اندرکاران این صنعت می‌دانند که چگونه بایستی از این هواپیماها درآمدزدایی کرد؟ آیا می‌دانند که مدیریت برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری و تامین قطعات این تعداد هواپیما در آینده چگونه خواهد بود؟

این کارشناس هوایی تصریح کرد: ورود این تعداد هواپیما نیازمند بحث بازاریابی است، اما این رشته در صنعت هوایی در کشور وجود ندارد تا افرادی تربیت شوند که در آینده بتوانند برای ورود این تعداد هواپیما بازارسازی کنند.

فرشباف انتقاد جدی بر روی بحث تعداد هواپیماهای اعلام شده برای ورود به ایران دارد و عنوان می‌کند؛ چرا باید در اخباری که از سوی مسئولان می‌شنویم 100 فروند هواپیما اختلاف باشد.

او می‌گوید از این تعداد هواپیما چه تعداد به بخش خصوصی خواهد رسید و دولت چگونه می‌خواهد از این بخش حمایت کند؛ این سوالاتی است که هنوز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

وی گفت: در کل دنیا سازمان هواپیمایی کشوری ستون اصلی صنعت هوانوردی آن کشور است و هر چه اقتدار و قانون‌مداری این سازمان بیشتر باشد این صنعت رشد خواهد کرد و هر چه این سازمان ناکارآمدتر باشد دامن این صنعت را نیز خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان مهمی در رابطه با دانشکده سازمان هواپیمایی کشور عنوان کرد که به زودی در تین‌نیوز منتشر خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    مهندس فرشباف به نکات جالبی اشاره نمود، چرا ۵۰۰ فروند؟ چرا ۴۰۰ فروند؟ مطالعات تخصصی این برآوردها کجاست؟ چه کسی آنرا انجام داده؟ در عین حال با اشاره ایشان در مورد بازاریابی یا همان الگوی عرضه و تقاضای اقتصادی حمل و نقلی موافقیم۰ آیا انجام شده؟ یقینا خیر۰ بحثتعمیر و نگهداری و آموزش و آماده سازی فرودگاه ها و سامانه ایمنی هوانوردی کشور، علی الخصوص خطوط هواپیمائی که جای خود دارد۰ درست مثل ورود خودروهای لوکس خارجی با سرعت های بالا به معابر دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی جاده ا ی کشور که بدون مطالعه انجام شد و هر ساله هزاران نفر را بکام مرگ می فرستد۰ هواپیما هم همین وضعیت را دارد، اقلیم هوانوردی کشور عاملی کلیدی برای انتخاب نوع و تعداد هواپیما است۰دقیق باشیم۰

  • 0 0

    از اقای فرشباف چرا نپرسیدید خودتان مگر می دانید که یک ایرلاین چگونه درآمدزایی می تواند داشته باشد؟ و همچنین سوالاتی که کرده اند مگر خودشان برای آن جوابی دارند؟ من مطمئنم که ایشان هم هیچ سررشته ای از این موضوع ندارند! چون ایشان را می شناسم! اما مساله دوم اینکه بهتر نیست مصاحبه های شما کمی چالشی تر و با چاشنی سنجش میزان آگاهی طرف مقابل باشد؟ نشستن و گوش دادن و نوشتن و بعد هم منتشر کردن کار خیلی سختی نیست و از عهده خیلی از افراد برمی آید. خبرنگاری حرفه ای در این صنعت مقوله ای تخصصی است.

  • 0 0

    سخنان بسیار مهم!!!!!!!!!!! کجای متن سخنان بسیار مهم وجود دارد که شما نوشتید «سخنان بسیارمهمی در حوزه نوسازی» … شما که نباید نسبت به مهم بودن یا نبودن مطالب صحبت کنید در ضمن این موضوعات همواره در میان کارشناسان بحثمی شود شما که به صورت تخصصی فعالیت دارید باید سوالات تخصصی و چالشی بپرسید…

  • 0 0

    با سلام صحبت های اقای فرشباف درسته…واقعا نیاز ایران به این تعداد هواپیما از کجا اومده؟؟ … ایا در این رابطه تحقیق صورت گرفته؟؟؟ اگر گرفته باید اعلام بشه

  • 0 0

    بنظرم. داشتن سواد علمی و آگاهی برای اظهار نظر در باره این موضوع مهم هست و خبرگزاری ها. باید این سوالات را از افراد متخصص بپرسند. مشکل ما این است که. از افرادی پاسخ این سوالات را میخواهیم که هیچ تخصصی. ندارند. و به عنوان یه فرد بی سواد در دانشگاه شناخته شده اند.