دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در گفتگو با تیننیوز؛
◄ قوانین کنونی ضد جذب سرمایه است
تیننیوز| دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: راهاندازی بندر چابهار اراده ملی میخواهد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد عیقرلو در گفتگو با تیننیوز گفت: به عنوان یک فرد با تحربه ارادهای برای راهاندازی بندر چابهار نمیبینم. این کار یک اراده ملی میخواهد.
او افزود: ما تجربه زیادی داریم و خیلی تلاش کردیم و آرزویمان این است که چابهار نقطه عطف منطقه باشد. اما هرچه نگاه میکنیم چیزی نمیبینیم. فرصتهای بسیار خوبی در مصوبه هیئت دولت برای این بندر داریم اما انگیزه نیست و نمیدانم چرا.
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به اینکه راهاندازی بندر چابهار با همراهی بخش دولتی میسر خواهد بود گفت: برای مثال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی میتواند بخشی از بار خود را از یک نقطه مشخص به بندر چابهار منتقل کند. در این صورت هرکس که به ان بار نیاز داشته باشد باید به این بندر بیاید.
صنایع بزرگ بخشی از واردات خود را بندر چابهار منتقل کنند
عیقرلو با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نقش چندانی در واردات ندارد افزود: عمده واردکنندگان ما صنایعی مانند خودروسازی یا کشاورزی هستند.
اینها کالاهای اساسی را وارد میکنند. اگر آنها به چابهار بروند، همه خواهند رفت. به هر شکل شده باید کشتی و کالا به این بندر بیاید.
او با یادآوری اینکه حاکمیت همواره از خودروسازان حمایت کرده است گفت: خودروسازان میتوانند تاثیر بسیار مهمی داشته باشند. به شکلی همهجانبه از خودرو سازان حمایت میشود. هر امتیازی که خواستهاند به خودروسازان دادهاند. حالا هم بگویند بارها را به چابهار منتقل کنید.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: یا وزارت کشاورزی میتواند همه کشتیهای مواد اولیه شامل جو، ذرت و گندم را به چابهار بیاورد، خریدهایش را به بندر چابهار بیاورد و ببینید چگونه رونق پیدا میکند.
او تاکید کرد: این کار از دست بخش خصوصی خارج است. اما شرکتهای شبهدولتی میتوانند. بخشی از واردات را به این بندر منتقل کنند. تخفیفات بسیار خوبی هم در مصوبه دولت برای این بندر وجود دارد، بروند و استفاده کنند.
شرایط برای ورود بخش خصوصی مناسب نیست
عیقرلو با یادآوری اینکه شرایط مناسبی برای ورود به بخش خصوصی در این حوزه وجود ندارد گفت: یکی از شرکتهای بخش خصوصی در بندرچابهار سرمایهگذاری کرد و تاسیسات نفتی ساخت تا بتواند به افغانستان و جاهای دیگر سوخت ترانزیت کند. با آمدن اولین کشتی و با یک دستور که معلوم نبود از کجاست ترانزیت مستقیم سوخت به افغانستان قطع شد و این شرکت هنوز هم دارد ضرر میدهد.
او بیان کرد: ما از همه جا پیگیر شدیم و نامهنگاری کردیم اما انگار نه انگار. این شرکت عملا سرمایهگذاری کرد و آن هم یک سرمایهگذاری واقعی اما با شکست مواجه شد.
دبیر کل فدراسیون حملونقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه شرایط در دوران پسابرجام بسیار تغییر کرده است گفت: در حال حاضر خطوط کشتیرانی بزرگ دارند میآیند، در زمان تحریم کرایه حمل از بنادر چین به بندرعباس به 2 تا 3 هزار دلار رسید. اما الان به 300 دلار رسیده است. این اثر لغو تحریم است.
عیقرلو ادامه داد: نرخ کرایه حمل دریایی بینهایت کاهش پیدا کرده و این مسائلی است که اثرات کمشدن فشارها و لغو تحریم است.
قوانین کنونی ضد جذب سرمایه است
او تصریح کرد: ما با قوانین و مقررات حاکم که هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد مشکل داریم. مالیات و سازمان تامین اجتماعی دو غولی است که جلوی فعالیت همه را گرفته است.
عیقرلو افزود: شرکتی نیست با این سازمانها مشکل نداشته باشد. درآمد سازمان تامین اجتماعی از محل پول کارفرماها تامین میشود. 23 درصد حق بیمه را کارفرما پرداخت میکند و تمام مقررات سخت و خطرناک را علیه کارفرما به کار میگیرد و هیچ قانونی در تامین اجتماعی از سرمایهدار و سرمایهگذار حمایت نمیکند.
او تاکید کرد: هیچ قانون و مقرراتی که به فضای کسب و کار کمک کند و نگرانی را از سرمایهگذار و کارآفرین دور کند وجود ندارد. قوانین کنونی ضد جذب سرمایه است. با این تفاسیر نمیتوان از بخش خصوصی توقع داشت که وارد بندری مانند چابهار شود. این کار را باید شرکتهای دولتی و شبهدولتی شروع کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.