| کد خبر: 110806 |

رئیس انجمن صنفی معاینه‌فنی خودرو کشور:

◄ معاینه‌فنی خودرو به کجا می‌رود

تین‌نیوز| رئیس انجمن صنفی معاینه‌فنی کشور وضعیت این بخش را به مثابه این مثال که «در بلخ گنه کرد آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری»، دانست.

به گزارش خرنگار تین‌نیوز، عباس مجیدی‌نژاد، با اشاره به این مطلب، افزود: اعلان جرایم نداشتن برچسب معاینه‌فنی از طریق دوربین‌ نصب شده درسطح شهرها به صورت آنلاین و بدون حضور فیزیکی ماموران راهنمایی و رانندگی، شهروندان را به این صرافت انداخته که برای خودروهای خود معاینه‌فنی دریافت کنند.

در چند مطلب قبلی بارها بر این مهم اصرار داشته که بزرگ‌ترین افت در سیستم معاینه‌فنی عدم نگاه‌ملی و تفکر جزیره‌ای موجود در اعضا و کارگروه معاینه‌فنی کشوری است، تا این عارضه به‌صورت درست و سیستماتیک اصلاح نشود، نگاه ملی و سیستمی بر این فرآیند حاکم نخواهد شد و نمی‌توان به اهداف این فرایند دست یافت.

هرچه زمان بیشتر می‌گذرد بنابر خصلت ذاتی که در سیستم وجود دارد این فرایند از اهداف خود دورتر و انحراف از محور این فرایند بیشتر شده است.

با اعلان آن‌که از تاریخ 15شهریور ماه تا یکم مهر به‌صورت آزمایشی جرایم انجام شده و بعد از آن وارد مرحله اجرا می‌شود که به علت شلوغی و ازدحام مراکز معاینه‌فنی خودرو اجرا این مرحله به  اول آبان ماه موکول  شده است.

سوال اساسی این است آیا واقعا مراکز معاینه‌فنی با این ازدحام مواجه بوده و به این علت این جرایم به تعویق افتاده است؟ با تحلیل همین نگاه می‌توان به عمق خودمحوری سازمانی و نگاه جزیره‌ای در این فرایند پی برد وسازمان‌های متولی در کارگروه، هر یک براساس منافع سازمانی خود به این سیستم نگاه می‌کنند، نه با یک دید ملی درجهت تسهیل در امور حمل‌ونقل کل کشور.

در مورد ازدحام و شلوغی موجود درکجا و به چه اندازه‌ای بوده و آیا نمی‌توان این ازدحام را مدیریت کرد؟ سرداران محترم راهور به خوبی آگاه هستند که این شلوغی و صف و ازدحام تا حدوی فقط در شهرستان تهران به‌وجوده آمده است، آیا درشهرهای دیگر کشور نیز وجود داشته است؟

مطلب مهم و قابل تعمق این است که آیا سامانه سیمفا یک سامانه یکپارچه ملی نیست؟ چرا برای مدیریت این فرایند به‌صورت شنیداری و دیداری در رسانه‌ها در جهت آن‌که برگ و برچسب معاینه‌فنی خودرو کشور یکسان است هیچ‌گونه خبررسانی صورت نگرفته است واین ازدحام در چند معاینه‌فنی تهران به‌وجود آمده است؟

از آن مهم‌تر این‌که به نظر نگارنده صورت مسئله این‌گونه نیست بلکه با زیرساخت موجود امکان چنین  بهره‌وری در این سیستم وجود نداشته و با نقصان، کمبود و کاستی زیادی در این فرایند مواجه است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران در پاییز93 می‌بایست تا خرداد 94 سیمفا اجرایی می‌شد چرا مسئولین محترم پاسخ‌گوی عملکرد خود نیستند؟

آیا دستورالعمل ماده 9 تاکنون تهیه وابلاغ شده است؟
در ماده 9 آیین‌نامه چنین آمده است که، وزارت‌کشور با همکاری وزارت‌راه و شهرسازی و شهرداری‌ها موظف است سامانه ملی یک‌پارچه معاینه‌فنی را به نحوی تاسیس کند که تمامی مراکز معاینه‌فنی تا پایان خرداد ماه 94 به سامانه کشورمتصل شود.

ضوابط مربوط به نحوه استقراء و به‌کارگیری این سامانه نحوه تبادل اطلاعات به پلیس راهنمایی و رانندگی به اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط کار گروهی به مسئولیت وزارت‌کشور و عضویت وزارت‌راه وشهرسازی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ خواهد شد.

از خرداد ماه 94 تا کنون بیش 16 ماه می‌گذرد اما این کار گروه تا کنون هنوز تشکیل جلسه نداده و در مورد دستورالعمل آن اقدامی صورت نگرفته با این کمبود و کاستی‌ها بازهم مقصر کیست؟ مراکز معاینه‌فنی خودرو کشور.

حکایت امروز مراکز معاینه‌فنی خودرو به این مثل می‌ماند که «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری» و این بی مسئولیتی به این جا ختم نمی‌شود و تاکنون اقدامی در جهت تدوین دستورالعمل ماده 4 نیز صورت نگرفته است اما نامه به کارگروه استان‌ها در کشور داده شده که طرح مکان‌یابی مراکز تهیه و ارسال کنند، حال چگونه؟ این خود قصه‌ای دیگر است مانند ازدحام بیش از حد خودروها در مراکز.

در مجال بعد به مکان‌یابی در مراکز معاینه‌فنی خودرو و دستورالعمل ماده 3 و 4 و ساختار کارگروه استانی و ستاد معاینه‌فنی در شهرستان خواهیم پرداخت.

در انتها شاید خداوند به بخش خصوصی در مراکز معاینه خودرو رحم کرده که تا کنون این دو دستورالعمل تهیه نشده است که، در دستورالعمل ماده 3 تهیه و ابلاغ شد نه تنها سامانی برای مراکز معاینه‌فنی خودرو نبود بلکه مشکلات ومعضلات و پیچیدگی‌های بیشتری را به علت عدم رعایت مباحث کارشناسی به‌وجود آورده است.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.