| کد خبر: 112901 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد؛

◄ در کشتی سازی باید واقع بین بود

تین‌نیوز| مسئول کارگروه دریایی و آموزش اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نمی‌توانیم با خیال‌بافی کشتی‌ساز شویم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کاپیتان حسن تیمورتاش در گفتگو با این شبکه خبری ضمن اشاره به حواشی خزید کشتی از کره گفت: این حواشی نه در شان ماست و نه کاری را درست می‌کند. ما به چیز دیگری نیاز داریم.

او ادامه داد: بگذارید مثالی بزنم. به انتخاب پاپ رهبرکاتولیک‌های جهان نگاه کنید. هئیتی متشکل از چندین ذی‌صلاح چند روز می‌نشینند و بعد پاپ انتخاب می‌شود. آن دود هم به نشانه انتخاب پاپ از دودکش بیرون می‌آید.

تیمورتاش تاکید کرد: این یک مثال است اما واقعیت همین است. ما هم باید سیاست‌ها و تصمیمات کلان صنعتی خود را به شکل گروهی بگیریم. کارشناسان برجسته‌ای داریم. کاپیتان‌های باتجربه‌ای داریم. چرا هیئتی متشکل از نخبگان صنعت دریایی نمی‌نشینند و تصمیمی اساسی برای مثلا همین موضوع کشتی‌سازی بگیرند؟

مسئول کارگروه دریایی و آموزش اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وضعیت صنعت دریایی کشور تصریح کرد: متاسفانه آنچه امروز وجود دارد بیشتر نوعی خودرای بودن و خودخواهی است. هر کسی برای خودش تصمیم می‌گیرد در حالی که تصمیمات کلان کشوری و صنعتی نیازمند همفکری گروهی همه‌ی بخش هاست.

او اضافه کرد: نتیجه همین می‌شود که کارها همگرایی ندارد و هر کس به راه خودش می‌رود. در نهایت هم می‌شود همین که هر کس دستگاه عریض و طویلی راه‌اندازی می‌کند و بعد برای گذران آن می‌خواهد همراهی طرف دیگر را به زور هم که شده می‌خواهد داشته باشد.

کاپیتان تیمورتاش ضمن اشاره به موفقیت صنایع کشتی‌سازی در کشورهای مختلف گفت: چرا نمی‌بینیم که در دنیا چه کرده و می‌کنند. مگر دیگران چه کردند؟ در کره چند شرکت درست کردند. آنهم توسط بخش خصوصی و دولت هم حمایت کرد. بعد از 5 سال هر کدام به طور جداگانه به درآمدزایی رسیدند و دولت هم حمایت‌هایش را متوقف کرد. چون دیگر نیازی نداشتند. آنها برندسازی کرده بودند.

او تاکید کرد: ما هم باید برندسازی کنیم. پای‌مان را به اندازه گلیم‌مان دراز کنیم و از همه مهم‌تر وقت‌شناس باشیم. والله تخصص‌گرایی هیچ منافاتی با اینکه ما پیشرفت کنیم ندارد. دلیلی ندارد چون دیگران مگاسایز می‌سازند ما هم بسازیم. ما کار دیگری را بلدیم و توان‌مان همانقدر است. خب کاری که توانایی‌اش را داریم انجام بدهیم.

تیمورتاش واقع‌بینی را یک الزام دانست و اضافه کرد: باید واقع‌بین بود. باید توان‌مان را ببینیم و زیاده‌خواهی نکنیم. ما الان 35 یارد کشتی‌سازی داریم. اما در واقع 35 نظر، 35 اختلاف و 35 نابرابری داریم. اگر اینها را کنار بگذاریم می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم.

او ادامه داد: چه اشکالی دارد که یکی موتور را بسازد، یکی بدنه، یکی رنگ و به همین ترتیب هر کس بخشی ازکار را انجام دهد؟ مدعی همه چیز هستیم و فقط اختلاف دست ما را گرفته است.

حسن تیمورتاش تفکر جمعی را راهکار اصلی دانست و گفت: یاردهای ما بنشینند از اول برنامه‌ریزی کنند و برای 5 سال آینده ورق را برگردانند. اگر لازم است برویم چند کارشناس برجسته جهانی را بیاوریم. هزینه کنیم و امکانات بدهیم و از آنها بپرسیم که ما چه کنیم. خودمان هم ازشان یاد بگیریم. ما الان بیش از تعریف و تمجید به نقد نیاز داریم.

او  ضمن اشاره به اینکه توریسم دریایی از جمله بخش‌هایی است که به دلیل عدم نگاه مناسب و عدم همفکری رشد لازم را ندارد و گفت: فقط همین نیست. مثلا به توریسم دریایی نگاه کنید. هر سال ما شب عید غائله توریسم دریایی را داریم. چندتا مدیر هم می‌روند و اعلام می‌کنند که بله ما امسال تلفات دریایی نداشتیم یا کم داشتیم. این که توریسم دریایی نیست. انگار یادمان رفته که در برنامه چشم‌اندازه 1404 قرار است ما به رقم 25 میلیون گردشگر برسیم و از این تعداد 5 میلیون هم باید گردشگر دریایی باشد.
 
پیام رضایی-خبرنگار تین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.