| کد خبر: 113909 |

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛

◄ پل ارتباطی قشم به بندرعباس یک اشتباه تاریخی است

تین­‌نیوز| معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مهم‌‌ترین نکته در توسعه بندر این است که شما یک سیاست راهبردی برای توسعه دریامحور داشته باشید.

به گزارش خبرنگار تین­‌نیوز، محمود صفارزاده در گفتگو با تین­‌نیوز با اشاره به اینکه ارتباط چندانی میان بنادر ما وجود ندارد گفت:ما قبول داریم که حمل­ ونقل دریایی ارزان­‌ترین است، یک نعمت خدادی است، مصرف انرژی در این شیوه حمل‌ونقل بسیار پایین است، کمترین آلودگی را دارد و زیرسازی نمی­‌خواهد چون روی مسیری است که خداوند خلق کرده.

او ادامه داد: اما از آن طرف تا چه حد لینک حمل‌ونقلی میان سواحل­ مان داریم؟! در حالی که داریم میلیاردها تومان هزینه می­‌کنیم تا بین بنادر جنوب آزادراه بسازیم. در حالی که می­‌توانیم از طریق دریا چه در زمینه بار و چه در زمینه مسافر خیلی راحت این کار را کنیم.

صفارزاده همچنین به مسئله در بنادر شمالی نیز اشاره کرد و گفت: در شمال هم همینطور. ما اینهمه معضل ترافیکی در ساحل خزر داریم اما چه میزان از حمل­ ونقل بین شهرهای شمالی ما از طریق مسافر انجام می­شود؟ تقریبا هیچ!

او تصریح کرد: ما، هم بار و هم مسافر را روی جاده­ ای می­‌اندازیم که در کناره حساس و باریک و غیرمجاز از نظر زیست­ محیطی قرار دارد و مدام به فکر این هستیم که آزادراه و جاده کمربندی و امثالهم درست کنیم. اما هیچگاه به این فکر نکردیم که یک خط ساحلی بین شهرهای ساحلی راه بیندازیم که بتوانیم جابجایی را از طریق دریا انجام بدهیم. همان کاری که در کانادا چندین سال است انجام می­شود.

این استاد دانشگاه به پل ارتباطی جزیره قشم به بندرعباس نیز اشاره و تاکید کرد: ما قشم را به عنوان یک بندر آزاد داشتیم. پس چرا باید به قشم پل بزنیم؟ این یک اشتباه بزرگ تاریخی است. هم قشم را از هویت می‌اندازیم و از هر نظر حساب کنید به ضرر منطقه آزاد قشم است. وصل کردن این جزیره با جاده به سرزمین مادر اصلا به نفع قشم و کشور نیست.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به طولانی شدن پروژه ساخت این پل گفت: ما قصد ساخت این پل را داریم در حالی که با همین سیستم فعلی این کار انجام می­‌شود. ما چرا باید حجمی از ترافیک را به آنجا بکشانیم. آن هم پلی که قابلیت خورندگی بالایی دارد. 20 سال است داریم این پل را می‌‌سازیم و ممکن است 20 سال دیگر هم تمام نشود و احتمالا تا پروژه تمام شود عمر مفید آن هم تمام شده باشد. خب این چه کاری است؟ در حالی که یک سیستم پاک حمل و نقل دریایی ارزان و سازگار با محیط زیست هم داریم.

صفارزاده همچنین از خشکسالی و کم­ آبی نیز سخن به میان آورد و تاکید کرد: در شرایطی که مرکز ایران با تمرکز جمعیتی بالا پدیده کم­ آبی مواجه است، باید در سطح کلان اقداماتی کنیم که توسعه ما دریامحور باشد و مردم و اشتغال و کار را به سمت سواحل بکشانیم.  وقتی این اتفاق افتاد، جمعیت زیاد می­‌شود و آن‌وقت ارزش سرمایه­‌گذاری بیشتری هم خواهد داشت.

طرح توسعه بندر چابهار نیز موضوع دیگری بود که صفارزاده به آن اشاره کرد. او با یادآوری حجم سرمایه‌­گذاری در این بندر گفت: قطعا باید سرمایه‌گذاری کنیم اما همه جانبه. ما میلیاردها تومان پول هم که در بندر چابهار هزینه کنیم، در شرایط فعلی فقط برای ترانزیت مناسب خواهد بود. مردم بومی از آنجا منتفع نخواهند شد.

او ادامه داد: برای همین است که این ظرفیت­‌ها پایدار نمی‌­شود. چون ما توسعه را نیاوردیم. چون منابع را نیاوردیم تا مردم به جای هجوم به سمت تهران و مرکز، به چابهار یا بقیه بنادر بروند.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وظیفه حاکمیت را نه اجرا بلکه سیاست‌گذاری دانست و تصریح کرد: به نظر من حاکمیت نباید در این مورد اقدامی انجام دهد. حاکمیت تنها باید سیاست‌گذاری کند. مگر در کشورهای توسعه یافته حاکمیت خودش به طور مستقیم کار کرده یا مثلا پول به دست مردم داده است؟ نه! زمینه را ایجاد کرده، قوانین و تسهیلات لازم را ایجاد کرده و در یک کلام جهت داده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • hafezpur @ yahoo. com 1 0

    با عرض سلام به نظر بنده اتصال جزیره قشم به بتدرعباس و اتصال به خط ریل سراسری جزیره قشم را متحول خواهد کرد و توانایی اقتصادی آن جزیره استراتژیک کشور را افزایش داده و براحتی میتواند با بنادر مهم کشورهای عربی از جمله جبل علی و شارجه و فجیره و … رقابت کند. اگه به نقشه جهان توجه کنید جزیره قشم و استان هرمزگان تقریبا وسط این نقشه واقع شده است که در صورت وجود امکانات کافی از جمله اسکله های مناسب و تجهیزات بندری خوب و انصال بنادر به خطوط ریلی و جاده ای و مدیریت کارامد می توان درامد سرشاری نصیب کشور عزیزمان کرد. بنابراین به جای این گونه افکار و حرفها بهتره که همت کنیم و مشکلات پروژه را برطرف کنیم تا هر چه زودتر این پل ساخته و نصب و مورد بهره برداری واقع شود. شک ندارم کشورهای عربی همسایه از تحقق این امر وحشت دارند چون با انصال قشم به ریل سراسری کشور در واقع قشم به کشورهای اسیای میانه هم متصل شده و تجار و بازرگانان از نظر اقتصادی و همچنین کاهش زمان حمل ونقل ترجیح میدهند که کالای خود را مستقیما در ضلع شمالی خلیج فارس که در اختیار کشورمان هستش ارسال نمایند ‌.

  • ناشناس 1 0

    پل بین چین و پاکستان اتوبانی که ۸۸۰ کیلومتر طول با هزینه ای بالغ بر ۶۵ ملیارد دلار و درمدت ۳۶ ماه انجام شد اما قسمت مهم وخطرناک آن تقریبا ۲۴ کیلومتر است که از دریاچه عطا آباد پاکستان میگذرد.
    این اتوبان ترکستان شرقی چین را به کشمیر پاکستان متصل کرده واز قسمتهای شمالی رشته کوه هیمالیا میگذرد. بیشتر این نواحی در زمستان برف گیر است.
    ولی متاسفانه پل قشم به بندرعباس به طول2 کیلومتر از سال 1351 تا کنون ساخته نشده است از جمله دلایل آن لابی کشور های عربی به ویژه دبی در نقاط نفوذ ایران برای رونق نگرفتن قشم است که عمق بیشتری از سواحل دبی دارد و قابلیت پهلو گرفتن کشتی های بزرگتری را دارد.

  • ناشناس 1 0

    لابی دبی وامارات پول خرج میکنند تا پل خلیج فارس ساخته نشود