| کد خبر: 114889 |

مجوز دیر به «تونل» رسید

تین‌نیوز|  رویدادهای مرتبط با معدن و صنایع معدنی، به دلیل ظرفیت‌های متعددی که کشورمان در این زمینه دارد همواره مورد توجه بوده‌اند.
 
در این باره فقط در تهران و به طور سالانه ۴ یا ۵ رویداد تخصصی داریم که البته کارشناسان معتقد هستند این چند نمایشگاه ظرفیت تفکیک‌پذیری به چند نمایشگاه کوچکتر را دارد تا از این طریق تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در این زمینه امسال قرار است بخش تونل‌سازی، راه‌سازی و حفاری به عنوان رویدادی مستقیم از دیگر نمایشگاه‌های معدنی جدا شده و در نیمه نخست اسفند شاهد برگزاری دوره نخست این رویداد باشیم.

بخش‌های مختلفی همچون ماشین‌آلات حفاری تونل، ماشین و تجهیزات انتقال ماشین‌آلات تونل، ماشین‌آلات سنگ‌زنی، سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده تونل، تجهیزات فشار لوله، ابزارها و تجهیزات پمپاژ شاتکریت، بیل‌ها، لودرها و بلدوزرها، فشار لوله و شفت خروجی، زداینده، سیستم‌های علامت‌دهی تونل، سیستم‌های مانیتورینگ تونل، گریدرها، سیستم‌های حمل مایعات، تجهیزات اصلاح و فشرده‌سازی خاک، سیستم‌های کنترل تونل، بالابرها، مته‌های ویژه سنگ‌ها، قطع‌کننده‌ها و بلندکننده‌های سطوح، میکروماشین‌آلات کوچک و ماشین‌آلات آسفالت‌کاری، ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری صخره‌ها، ماشین‌آلات حفاری ترانشه و کانال، ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری افقی، ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری، ستون‌بندی و استخراج، چکش‌های ارتعاشی و... در این نمایشگاه فعال خواهد بود.

 اگرچه موضوع این نمایشگاه به اندازه کافی هم جذابیت دارد و هم جای کار؛ اما مشکلاتی پیش روی برگزارکنندگان قرار گرفته که ممکن است شرایط برپایی چنین رویدادی را در دوره نخست تحت‌تاثیر قرار داده و به تعبیری، هنوز متولد نشده می‌تواند در نطفه نابود شود.

 عظیم دستفال، مدیر برگزاری این رویداد ضمن تشریح آخرین وضعیت این رویداد از چالش‌های پیش روی نخستین رویداد تونل و حفاری پایتخت می‌گوید.
 کمتر از ۲ماه به برگزاری این رویداد باقیمانده آیا مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی به حدنصاب مطلوب شما رسیده‌اند؟

هنوز در تلاش برای جذب غرفه‌داران بیشتر هستیم. در زمینه دعوت از شرکت‌های داخلی برخی فعالان پایتخت و برخی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در شهرهای جنوبی را کنارخودمان خواهیم داشت البته تعدادشان هنوز آنقدری نیست که بتوانیم به برگزاری موفق نمایشگاه امیدوار باشیم.

وضعیت حضور خارجی‌ها هم اصلا مشخص نیست. شاید نتوانیم در این زمینه نماینده خوبی داشته باشیم. البته در این مدت‌زمان باقیمانده سعی داریم برخی مشارکت‌کنندگان را برای حضور راضی کنیم اما فعلا شرایط به نفع نمایشگاه ما نبوده است.
 
 اشکال کار کجا بوده، در تبلیغات سهل‌انگاری کردید یا موضوع دیگری باعث ایجاد این مشکلات شده است؟‌
ما تبلیغات و جذب مشارکت‌کننده را خیلی دیر آغاز کردیم. متاسفانه سازمان توسعه تجارت مجوز را در زمان مناسبی صادر نکرد و این موضوع باعث شد نسبت به دعوت از شرکت‌های خارجی بلاتکلیف باقی بمانیم. خارجی‌ها برنامه حضور در یک رویداد بیرون از کشورشان را حداقل یک سال قبل طرح‌ریزی کرده و بودجه آن را مشخص می‌کنند. ما هم نیاز داشتیم مجوز را حداقل یک سال قبل از زمان برگزاری دریافت کنیم تا بازاریابی موفقی در میان کشورهای خارجی داشته باشیم. اما با توجه به تاخیر در صدور مجوز در عمل این فرصت را از دست دادیم. این موضوع البته درباره شرکت‌های ایرانی هم تا حد زیادی اثرگذار بود. به هر حال ما برای نخستین بار سعی در برگزاری رویدادی نوپا داریم و شرکت‌های بسیاری اصلا ما را نمی‌شناسند و بنابراین برای متقاعد کردن‌شان زمان زیادی باید صرف شود. این فرصت را در عمل در این چند ماه فرصت محدود نداشتیم و بنابراین سطح مشارکت‌کنندگان خیلی پایین است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این باره گریبانگیر ما بوده، فعالیت‌های جسته‌گریخته نهادهای فرعی در محیط‌های غیرنمایشگاهی است که در شرایط غیرحرفه‌ای و بدون دریافت مجوزهای لازم دست به برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه تونل‌سازی و حفاری می‌زنند. البته قیمت‌هایی که در این رویدادها از غرفه‌داران گرفته می‌شود، بسیار هنگفت است اما مشارکت‌کنندگان به دلیل بخشنامه‌های غیرقانونی و دستوری که به واحدهای‌شان تحمیل می‌شود در آنها شرکت می‌کنند و دیگر بودجه و زمانی برای حضور در نمایشگاه ما نخواهند داشت.

از نهادهای فعال دولتی و خصوصی برای جذب مخاطب بیشتر کمک نگرفتید؟
به تازگی سعی کردیم با انجمن حفاری وارد مذاکره و همکاری شویم تا به هر حال از تجربیات و نفوذ آنها در این عرصه بهره‌برداری کنیم. دبیر این انجمن به ما قول داده در روزهای آینده شرایط را برای حضور شرکت‌های زیرمجموعه این انجمن در نمایشگاه فراهم کند. همچنان منتظر هستیم تا وضعیت این انجمن مشخص شود. این در شرایطی است که متاسفانه فعالان انجمن تونل ایران با ما همکاری مطلوبی نداشته و به هیچ‌وجه نمی‌خواهند به ما کمک کنند. خودشان دست به برگزاری برخی رویدادهای نمایشگاهی در دهکده المپیک و برخی دانشکده‌ها می‌زنند و با قیمت‌های بسیار بالا اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های متفرقه می‌کنند اما راضی به همکاری و همیاری با ما برای برگزاری یک رویداد استاندارد نیستند. در هر حال ما ناامید نشده‌ایم و به‌تازگی کارشناسان‌مان را برای بازاریابی از نمایشگاه حفاری و تونل‌سازی خوزستان که آن هم دوره نخست خودش را تجربه می‌کند، به جنوب کشور اعزام کرده‌ایم. در هر صورت اگر به شرایط ایده‌آلی که مدنظر داریم نرسیم، از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، درخواست می‌کنیم تاریخ برگزاری نمایشگاه را جابه‌جا کند و برگزاری به سال ۹۶ موکول شود.
 
به‌طور کلی فکر می‌کنید برگزاری این رویداد چه تاثیری می‌تواند در ارتقای حوزه حفاری و تونل‌سازی داشته باشد؟
معتقد هستم با توجه به حرکت رو به جلویی که در بخش صنعت حفاری، اکتشاف، استخراج، ماشین‌آلات و تجهیزات ایمنی و... در ایران ایجاد شده، لازم است انجمن‌های مرتبط با این صنایع به منظور تشکیل ستاد راهبردی دست همکاری خود را به‌دست همکاران ما بدهند تا بتوانیم ابعاد علمی و تخصصی این رویداد را تقویت کنیم.

ما به‌دنبال شناسایی و عرضه فناوری‌های جدید در زمینه صنعت حفاری در کشور و معرفی ظرفیت‌های مختلف به شرکت‌های معتبر خارجی هستیم. باتوجه به اینکه برای برگزاری این نمایشگاه هنوز ۲ماه وقت داریم، امیدواریم با استقبال چشمگیر مشارکت‌کنندگان داخلی و خارجی روبه‌رو شویم.

رویدادهای دوره نخست به‌طور معمول راه طولانی و پرخطری را برای تبدیل شدن به رویدادی مهم و اثرگذار در پیش دارند، بنابراین باید همواره تمام تلاش‌مان را به کار گیریم تا از طریق تبلیغات سراسری و برنامه‌ریزی‌های مناسب این رویداد را در بهترین شرایط کلید بزنیم. البته توجه به مباحث کیفی اصل اساسی در هر نمایشگاهی است که متاسفانه در بسیاری از رویدادهای ما رعایت نمی‌شود.

باتوجه به اینکه ممکن است برخی نمایندگی‌های مرتبط با شرکت‌های مطرح خارجی در این رویداد حضور داشته باشند، سعی می‌کنیم به‌طور حتم در برگزاری این نمایشگاه استانداردهای لازم را رعایت کنیم. اگر شرایط مساعد باشد و بتوانیم به حدنصاب مطلوب برسیم، این رویداد در نخستین دوره با متراژ ۴هزار مترمربع برگزار خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که برای دوره بعد در سال ۹۶ ابعاد آن را به ۱۰هزار متر افزایش دهیم.

درباره بخش‌های جانبی چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟
چنانچه موفق به برگزاری نمایشگاه باشیم، برگزاری یک همایش و ۱۲ نشست تخصصی با حضور استادان دانشگاه، کارشناسان و مهندسان را در برنامه‌ریزی‌های خود لحاظ کرده‌ایم. همچنین ایده‌هایی برای حضور هیات‌های خارجی بازدیدکننده از کشورهای چین، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه و... داریم. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.