◄ جور دیگر باید دید
احداث زیرساختها و پروژههای عمرانی ازجمله بخشهایی است که میتوان گفت نیاز ویژهای به تغییر و بهروز شدن دارد، پیشرفت سریع ابزارها و فناوریهای روز، مطالعات جدید و دستاوردهای دانشمندان همه و همه از مواردی هستند که در پروژههای عمرانی باید به آنها توجه شود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناها نیز در مدتزمانی که به این سمت منصوبشده بر این مهم تأکید داشته و دارد، به همین دلیل به سراغ معاون وزیر راه و شهرسازی رفتیم و ارزیابی او را نسبت به این مسئله جویا شدیم.
شما بارها در سخنرانیهایتان از لزوم تغییر نگرش در این بخش گفتهاید، منظور شما تغییر نگرش در چه بخشی است؟
وقتی احداث یک زیرساخت انجام میشود یک سری منافع مستقیم دارد، مانند ترانزیت که در همه جای دنیا انجام میشود و ماهم از این بخش استفاده میکنیم، اما امروز شرایط ترانزیت مطلوب نیست، یعنی یا پاسخگوی سرمایهگذار نیست و به نسبت سرمایهای که در آن پروژه صرف شده بازدهی ندارد و یا بههرحال نمیتواند شرایط توسعه را فراهم کند، چراکه همه زیرساختها را دولت احداث میکند و برعهدهگرفته است.
بحث من این است که رویکردها باید تغییر پیدا کنند، باید بتوانیم پروژهها را به درآمدزایی برسانیم یعنی اگر بهصورت مشخص با احداث یک جاده یا آزادراه و یا ریل جدید احداث میشود، سود حاصل از آن در بخش توسعه حملونقل اعمال بشود مثلاً در کنار اینکه یک جادهای احداث میشود، ممکن است بتوانیم حاشیه جاده را تغییر وضعیت بدهیم و کاربری آن را عوض کنیم، طبیعتاً در آینده این کاربری تغییر پیدا خواهد کرد پس بهتر است که ما این کار را انجام بدهیم تا سود آن تنها نصیب یک شخص نشود.
لذا انتظار داریم مهندسان مشاور با ارائه یک طرح جدید و یا پیشنهادهای جدید بتوانند به ما کمک کنند تا بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که اینچنین سودهایی از اشخاص به سمت جامعه و توسعه زیرساختها بیاید.
اگر ما بتوانیم زمینههای ایجاد مناطق شهری، مناطق تجاری و مناطق درآمدی را در کنار این زیرساختها ایجاد کنیم باعث میشود درآمدی برای سایر بخشهای حملونقل ایجاد شود و این ازنظر بنده میتواند اتفاق بسیار مهمی در بخش حملونقل باشد و مشکلات اساسی این حوزه را مرتفع کند.
نظر شما در مورداستفاده از فناوریهای جدید در پروژههای عمرانی چیست؟
هم در بخشهای جادهسازی و هم در بخشهای ریلی یکی از مواردی که با آن روبهرو هستیم استفاده از فنّاوریهای جدید در زیرسازیها است که باعث کاهش هزینهها میشود بهعنوانمثال تغییر نوع روسازیهای آسفالت و یا تغییر روسازیهای ریلی و همچنین در بخش لاینینگ تونلها و نحوه طراحی پلها را اگر بتوانیم به کمک فنّاوریهای جدید انجام بدهیم، سازههای ما سبکتر و ظریفتر میشوند و بهاینترتیب هزینههای کمتری خواهند داشت.
بهاینترتیب اگر چنین مسائلی را پیش روی خود قرار بدهیم و به این اصول پایبند باشیم میتوانیم سود بیشتری را کسب کنیم و با این سود بیشتر شرایط را برای توسعه بخشهای مختلف حملونقل فراهم کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.