◄ در بحثراه باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم
بحث منظر و معماری راه چند ماهی است که تبدیل به یکی از مهمترین بحثها در حوزه راهسازی و راهداری شده است، نشستهای بزرگ و جدی ای پیرامون این مسئله برگزار میشود و وزیر راه و شهرسازی بارها و بارها بر این موضوع تأکید کرده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، این موضوع که راه تنها یک کف سیاهرنگ نیست در دنیا بحث چندان جدیدی نیست و سالها است که کشورهای مختلف به این موضوع اهمیت دادهاند و برنامههای زیادی در این مورد تدوینشده است.
لذا توجه به تجربیات سایر کشورها میتواند طرحهای آینده ما را غنیتر و کارآمدتر کند، در همین خصوص به سراغ فرزین فرادانش کارشناس امور معماری راه و هیئتعلمی دانشگاه بهشتی رفتیم که گفتگوی ما به شرح زیر است.
توجه به تجربه دیگر کشورها در بحث معماری راه تا چه حد اهمیت دارد؟
بحث منظر راه تنها یک بحث زیباییشناختی نیست و نقش مهمی در مسئله ایمنی راه دارد، ما اگر بخواهیم تجربه موفقی در این زمینه داشته باشیم ناچار باید طرحها و مسائل دیگر کشورها را مدنظر قرار بدهیم.
بهعنوانمثال در اروپا به دلیل اهمیت این موضوع توجه ویژهای به منظر راه شد و طی کنوانسیون منظر اروپا که در شهر فلورانس برگزار شد قواعد و دستورالعملهایی تعیین شد و اشاراتی به مسئله منظر راه صورت گرفت.
البته اروپاییها آنقدر هوش و تجربه داشتند که برای منظر راههای کل اروپا یک قاعده و ضابطه خاص ننویسند بلکه این موضوع را به کشورها واگذار کنند اما در این کنوانسیون و موارد مشابه در مورد کلیات به تصمیمهایی رسیدند، در کشورهای اروپایی هم که شما اطلاع دارید ما کشوری به وسعت کشورهای اروپایی نداریم، بعضیها به کوچکی لیختناشتاین یا آندورا هستند که با یک ضابطه میتوان امور آن را سروسامان داد و بعضی از کشورها هم تنوع اقلیمی زیادی ندارند مثلاً در کل کشور هلند تفاوت اقلیمی زیادی به چشم نمیخورد لذا بازهم با یک ضابطه مشخص امور به سرانجام میرسد.
پس در اروپا هر کشور قواعد خاص خود را تدوین میکند؟
بله در اروپا یک قطعنامه کلی برای قاره داریم و خود کشورها ضوابط و جزئیات آن را مشخص میکنند، بهعنوانمثال چند سال قبل در فرانسه یک نهضتی با عنوان راههای پایدار شروع شد و برای این موج مطالبات یک سندی با محوریت منظر و ایمنی راه تدوین شد و یا یک سند دیگر در دانمارک با عنوان جادههای زیبا وجود دارد در این سند یک نکته بسیار جالب وجود دارد که میتواند به مفهوم معماری و منظر راه در کشور ما کمک کند و آن نکته این است که اروپاییها اسناد معماری راه را بر اساس منطقه و زیر منطقه ننوشتهاند چون چنین تنوع اقلیمیای وجود ندارد بلکه راهها را دستهبندی
کردهاند بر اساس مواردی مثل راه در عرصه شهری، تقاطع در عرصه شهری، راه و تقاطع در عرصه روستایی، راههای مستقل دوچرخه و محل ایستگاههای خدمات جادهای و مواردی مانند این.
آیا این طرح در ایران هم کارآمد است؟
با توجه به اینکه کشور ما ازنظر بافت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مانند اروپا یکدست نیست و دارای تنوع اقلیمی بسیار زیادی است ما نیاز داریم در برنامههای منظر راه یک دستهبندی اینچنینی داشته باشیم و اگر بتوانیم دستهبندی صحیحی از راهها داشته باشیم قطعاً میتوانیم با استفاده از آن قواعد کارآمدی در حوزه را تهیه و تنظیم کنیم.
نکته جالب دیگر در انگلیس و ضوابط این کشور است، در انگلیس برای عقد قراردادهای نگهداری از راهها یک راهنمای امور پیمان وجود دارد، یک بخش از این پیمان مربوط به منظر و اکولوژی است و نکته جالب این است که مردم تصور میکنند راههای بسیار زیبای انگلستان به علت سرسبزی این کشور است و تا زمانی که چنین ضوابطی را بررسی نکنیم متوجه نخواهیم شد که در پس این زیبایی قراردادها و اندیشههای جدی ای وجود دارد که نهتنها بحث نگهداری از راه بلکه سمپاشی در محیط طبیعی اطراف جاده، مبارزه با آفات گیاهی، کنترل خرگوش و گوزن و موارد بسیار زیاد دیگر را شامل میشود.
در دیگر مناطق جهان مانند کشورهای اقیانوسیه همچنین ضوابطی وجود دارد، بهعنوانمثال در کشور نیوزلند توجه ویژه و شدیدی به موضوع پوشش گیاهی میشود و نکته قابل آموختن از این کشور برای ما این است که در نیوزلند اهمیت زیادی به گیاهان بومی داده میشود، ما این تصور غلط را داریم که منظور از منظر راه این است که ما تمام زمینهای حاشیه راه را چمنکاری و یا همه را درختکاری کنیم درحالیکه نکته مهم حفظ پوشش گیاهی منطقه و توجه به اقلیم و گیاهان بومی منطقه است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.