مدیر عامل شرکت آریابنادر ایرانیان؛
◄بندر چابهار پس از ۵ سال به ۸.۵ میلیون تن میرسد / بخش اول
به گزارش خبرنگار تیننیوز، طرح توسعه بندر چابهار با دستور رهبر معظم انقلاب و با پیگیریهای دولت، رشد عمرانی قابل توجهی داشت و قرار است فاز اول آن به زودی افتتاح شود.
این بندر به دلایل متعددی که از سالها پیش روشن بود، اهمیتی ویژهای دارد. نخستین بندر اقیانوسی کشور، بهرهوری از کریدور پر اهمیت شمال-جنوب، ایجاد دسترسی به دریا برای کشورهایCIS، رونق اقتصادی در منطقه شرق و فاصله مناسب نسبت به دیگر بنادر جنوب کشور و حتی بنادر موجود در خلیج فارس و... از جمله مزیتهایی است که از پیش روشن بوده است.
به این ترتیب و با توجه به نگاه خاص دولت و وزیرراهوشهرسازی به توسعه بنادر، مسئله اپراتور بندر چابهار از حساسیت خاصی برخوردار است. تبدیل شدن به بندر هاب در خلیجفارس و رقابت با بنادری مانند جبل علی، نیازمند توجه خاص به اپراتوری بندر است.
شرکت آریا بنادر ایرانیان به عنوان اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار تلاش زیادی کرده تا ظرفیتهای لازم و در خور برنامههای توسعهای این بندر را فراهم کند. با این حال مسائل و حواشی در فرایند انتخاب آریا بنادر ایرانیان به عنوان اپراتور بندری، به وجود آمد که البته این شرکت توانست بدون توجه به حواشی کار خود را پیش ببرد.
ابراهیم یاسری مدیرعامل شرکت آریا بنادر ایرانیان، در گفتگو با تیننیوز، از دیدگاههای راهبردی این شرکت برای بهبود و تسریع مسئله اپراتوری در این بندر، کارهای انجام شده و دغدغه و حواشی گفته است.
***
آقای دکتر یاسری از شرایط کنونی آغاز کنیم. الان در چه مرحلهای هستید و چه کارهایی انجام شده است؟
همانطور که در خبرها دیده یا شنیدهاید قرار است که 403 میلیون دلار در بندر چابهار تجهیزات بخریم و طبق قراردادی که با سازمان بنادر و دریانوردی داریم، به مدت 30 سال بهرهبرداری کنیم. در این راستا بخشی از تجهیزات را خریدیم و وارد بندر شد. خریدهای ما مخصوص این بندر است و به مقصد بندر چابهار بارگیری شد. 403 میلیون دلار طرح توجیهی ما بوده است که 340 میلیون دلار آن را از صندوق ملی وام گرفتهایم.
یعنی پذیرفته است. بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل دارد ال سیهای ما را باز میکند.رحدود 20 میلیون دلار ارزش این تجهیزاتی است که خریداری شده است. بخش دیگری از این تجهیزات هم 2 تا 3 ماه دیگر وارد میشود. ما اینطور تعریف کردیم که در مدت دو سال این تجهیزات خریداری شود. طبق برنامه هم داریم پیش میرویم و اصلا عقب نیستیم.
یعنی شما آماده افتتاح فاز اول هستید؟
اصولا در بندر چابهار همه فعالیتها به اشتباه به عنوان بندر چابهار شناخته میشود. اجازه بدهید این را روشن کنم که مجری طرح توسعه چابهار که مسئولیت آن با سازمان بنادر و دریانوردی است، باید بندر را کامل کند و به ما تحویل بدهد تا ما از آن بهرهبرداری کنیم. در واقع مسئول این بخش ما نیستیم.
اما بر اساس آنچه که تا امروز آقای وزیر و رییس سازمان بنادر و دریانوردی آقای سعیدنژاد مصاحبه کردهاند، تا سه ماه دیگر بندر را به طور رسمی افتتاح میکنند و معنای این افتتاح این خواهد بود که آماده بهرهبرداری است.
در حال حاضر به عنوان شرکت آریا بنادر ایرانیان، اگر سازمان بندر را تحویل بدهد، از نظر تجهیزات آماده بهرهبرداری هستید؟
در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار به اندازه تجهیزات ما قابل بهرهبرداری است و فکر میکنم تا 20 روز آینده بندر را تحویل میگیریم. میخواهم بگویم از این نظر هیچ مشکلی نیست و موازی هم داریم پیش میرویم. چون این سوال مطرح است که آیا بندر آماده است و ما آماده نیستیم یا به عکس مثلا هر دو هماهنگ و موازی داریم پیش میرویم.
همانطور که گفتم تجهیزات ما در یک پروسه 2 ساله وارد میشود. اگر همه بندر هم الان آماده شود شاید ما قابلیت بهرهبرداری نداشته باشیم. یا به عکس حتی اگر ما الان همه تجهیزات را وارد کنیم بندر آماده این حجم نیست.
میزان هشت و نیم میلیون تن که به عنوان ظرفیت در فاز اول اعلام شده، چه زمانی محقق میشود؟
ما در حال حاضر و در بدو شروع نمیتوانیم به این عدد برسیم. فاز اول بندر چابهار در یک برنامه 5 ساله و در پایان این 5 سال اگر همه چیز طبق برنامهریزی پیش برود به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.
مسئله بازاریابی است یا مشکلاتی دیگری وجود دارد؟
وقتی شما میخواهید باری را به یک منطقه بیاورید و بعد بار را ترانزیت کنید یا وارد کشور کنید پیشنیازهایی را لازم دارد. کشور ما هم که عادت دارد! همه ما عادت داریم که به شکل جزیرهای کار کنیم! در واقع این جزایز باید به هم متصل شوند اما در این بخش مثل همیشه مشکل است. نه فقط در بخش دریایی. در همه بخشهای کشور.
ببینید الان بندر آماده است. تجهیزات هم آماده است. اما آیا ریل هم آماده است؟! تا آنجا که من اطلاع دارم خیر. زمان خواهد برد. ما مذاکراتی داشتیم با لاینریها، واردکنندگان و کسانی که در این بخش فعال هستند. همه این سوال را پرسیدهاند که ما میخواهیم بار بیاوریم. اما این بار را چگونه باید از بندر چابهار ببریم؟
طبعا شما رقیبی مانند بندر شهیدرجائی دارید!
دقیقا! و همه این را میگویند که من بارم را به شهید رجائی میبرم که هم پسکرانه ریل دارد و هم پسکرانه جادهای خوب دارد. درست است که چابهار از نظر زمینی برای ترانزیت و از نظر فاصله دریایی از بندرعباس شرایط بهتری دارد، اما فکر میکنم اگر همه این سازوکارها آماده نشود نباید انتظار آن هشتونیم میلیون تن را داشته باشیم. دولت هم عزمش را جزم کرده که در برنامه ششم توسعه در توسعه ریلی این کار را انجام بدهد. اما تا وقتی این کار اتفاق نیفتد فکر میکنم خیلی خوشبینانه است که بگوییم هشت و نیم میلیون تن زود اتفاق خواهد افتاد.
ضمن اینکه باید یادمان باشد بندر چابهار از قبل از انقلاب بندر چابهار بوده است. در یکی دو سال قبل تصمیم جدی بر اساس دستور مقام معظم رهبری در توسعه سواحل مکران گرفته شد و این بحث جدی شد و امروز تمام مدیران ارشد دولت اراده کردهاند این اتفاق بیفتد. پس این موضوع یکروزه نمیتواند محقق شود و نیاز به زمان دارد تا به آن عدد برسد.
سهم شما از این آمادگی برای رسیدن به هشتونیم میلیون تن چیست؟
اما به نظرم میآید همه این بخشها با هم است. نه اینکه ما منتظر بنشینیم تا ریل درست شود. ما هم به عنوان اپراتور بندر چابهار که سرمایهگذاری کردهایم حتی اگر برای سرمایه خودمان هم نگران باشیم حتما این کار را خواهیم کرد و میکنیم بازاریابی کنیم و بار را به چابهار بیاوریم. فعلا باید با وضع موجود به اندازه جادهای که هست کار کنیم تا به مرور بقیه مسائل هم درست شود و به ایدهآلی که سازمان بنادر، وزرات راه و خطوط کشتیرانی انتظار دارند برسیم.
کمک دولت در این زمینه چه خواهد بود؟ با بهتر است بگوییم باید چه باشد؟
نکته این است که نه فقط بندر چابهار، در هر جایی که اقتصادی نیست دولت باید هزینه کند، زمینه را فراهم کند تا اقتصادی شود و بازرگان بیاید. بازرگان بر خودش تکلیف نمیداند که در بندر چابهار هزینه کند تا راه بیفتد. پس دولت باید در این راه هزینه کند.
این یک بحث کلی است که دولت باید هزینه کند و همیشه هم مطرح بوده. اما راهکار عملی این امر چیست؟
اینکه الان گندم یا مواد فلهای که توسط دولت وارد میشود، همان نیازهای ضروری، به شکلی دستوری از سمت دولت، از چابهار وارد شود. چه ضرورتی دارد به بندر شهید رجائی یا بندر امام به عنوان دورترین نقطه در خلیج فارس برود. این استمداد را دارم که دولت در این موضوع وارد شود و اجبار کند شرکت بازرگانی دولتی کالاهایی را که وارد کشور میکند از طریق چابهار وارد کند تا بقیه بازرگانان هم ترغیب شوند که بیایند.
ما هم بخش خصوصی هستیم. ما هم انتظاراتی از دولت داریم که سرمایهگذاری ما در بندر چابهار ابتر نماند. فقط این را میتوانم بگویم که ما اینهمه داریم تلاش میکنیم دولت نباید بگذارد این ماجرا ابتر بماند. من هم مثل بخش بازرگانی نگرانم. چون هر کدام از ما حلقههای یک زنجیریم.
خطوط کشتیرانی مقصد را تعیین نمیکنند. این بازرگان است که مقصد را تعیین میکند. چون میخواهد با کمترین هزینه و بیشترین کیفیت و با سرعت بیشتر بارش به مقصد برسد.
اینها دستوری نیست بلکه نیازمند زیرساخت است. نمیتوانیم دستور بدهیم که بار از آن مسیر نرود و از این مسیر بیاید ممکن نیست. کسی عمل نمیکند. بخش بازرگانی مثل جریان پول و رودخانه است. نمیتوانید آن را متوقف کنید، بلکه اگر هنرش را داشته باشیم مسیری خوبی را از قبل برایش آماده میکنیم و او در آن مسیر میافتد. حتی اگر جلوی آن را هم بگیریم او باز مسیری برای خود پیدا میکند. پس دولت ما باید بستری را فراهم کند.
درباره تسهیلات چطور؟
اگر امروز ما دائم داریم از جبل علی میگوییم فکر میکنید بخش خصوصی این کار را کرده؟ خیر! دولتش زیر ساختهایی را فراهم کرده، تسهیلاتی را قائل شده و امروزه مسیر عمده بارها به سمت بندر جبلعلی تغییر کرده است.
در داخل کشور ما، برای مثال بندر بوشهر به ریل متصل نیست. اما در یک دورهای عمده بارها به این بندر میرود. چون دولت تسهیلاتی برای آنجا قائل میشود و بازرگان ترجیح میدهد بار خود را به بندر بوشهر ببرد. اگر میخواهیم شعارهایمان محقق شود باید دولت چنین تسهیلاتی را برای بندر چابهار قائل شود. چراکه من به عنوان بخش خصوصی که الان اپراتور هستم اگر بار نباشد معنایی ندارم. اما من هم به اندازه خودم سهم دارم که سرعت تخلیه و بارگیری و کیفیت را ارتقا دهم تا بار صدمه نخور و بعد این را هدایت کنم که بتواند وارد مسیر خودش شود.
پس شما این آمادگی را دارید؟
بله! رسالت من در حوزه بندر است که وظایفم را درست انجام دهم، تا اگر قرار است بار یک هفته پیش من بماند این زمان مثلا به دو روز کاهش پیدا کند. اگر قرار است بیست روز بماند تبدیل به چهار روز بشود.
عمده این گیرها در بخش دولتی است که باید به نظرم از فاز شعار بیرون بیاییم. چون 20 سال است که کلی سمینار و همایش برگزار کردیم درباره کریدور شمال-جنوب و مسیر شرق و چیزهایی از این دست که الته محقق شدنی است اما به اراده نیاز دارد.
این گفتگو ادامه دارد
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.