| کد خبر: 121492 |

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران:

◄ ادبیات تجارت بین‌المللی به ما می‌گوید که استیضاح آخوندی به صلاح مملکت نیست

تین‌نیوز|

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران می‌گوید حرف‌های من کاملاً حرف تخصصی، صنفی و در حوزه تجارت است و هیچ کاری با دعواهای سیاسی ندارم. زبان تجارت بین‌المللی به ما می‌گوید که استیضاح آقای آخوندی اصلاً به صلاح مملکت نیست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ پس از بالا گرفتن موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی بسیاری از شرکت‌های خصوصی و نیز انجمن‌های صنفی در بیانیه‌هایی حمایت خود از عملکرد وزیر راه و شهرسازی را اعلام کردند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به انجمن سراسری شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران شامل شرکت‌های نواحی مختلف مرزی کشور از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان و خراسان اشاره کرد. در همین خصوص به سراغ یونس جاوید، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران رفتیم تا با او درباره موضوع استیضاح صحبت کنیم.

* به نظر شما در صورتی که اهداف استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی به نتیجه برسد، این اتفاق چه تبعاتی برای حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی ایران خواهد داشت؟

با توجه به عمر باقی مانده از دولت کنونی و نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری به نظر من بعید است که استیضاح موفق شود. در مرحله بعدی با فرض اینکه استیضاح موفق هم شود دولت باید وزیری را معرفی کند یا سرپرستی را انتخاب کنند. درهرحال من بعید می‌دانیم که بتوانیم وزیری در حد آقای آخوندی از حیث بینش علمی و روش‌های مشارکتی که به کار می‌گیرند و از حیث توزیع کلیه فعالیت‌های تخصصی در بدنه وزارت راه و حمل‌ونقل داشته باشیم.

* از منظر بیرون از کشور اگر بخواهیم به مسئله استیضاح نگاه کنیم، استیضاح اگر رخ دهد آیا ممکن نیست شرکت‌های بین‌المللی این اتفاق را نوعی بی‌ثباتی در وضعیت حمل‌ونقل ما بدانند و کمتر برای سرمایه‌گذاری و ترانزیت از ایران ترغیب شوند؟

این موضوع کاملاً درست است. ما در بیانیه خود نیز این موضوع را نوشتیم. شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سهم عمده اشکال را مربوط به زمانی می‌دانند که وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی ادغام شدند. حوزه فعالیت این دو وزارتخانه کاملاً جدای از هم است و هیچ سنخیتی بین فعالیت در این دو وزارتخانه از منظر ادبیات حمل‌ونقل بین‌المللی امروز مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که مجلس حتی هنگامی‌که در خصوص ارزش افزوده نیز تصمیم می‌گیرد باید آثار ارزش افزوده را در حمل‌ونقل در نظر بگیرد.

بایستی برای حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت در وزارت راه یک بسته تجارتی بین‌المللی تعریف کنیم. ممکن است مشکلاتی هم در وزارت راه و شهرسازی وجود داشته باشد اما کدام سیستم مدیریتی ما بدون مشکل اداره می‌شود؟ مشکل اینجاست که ما چشم‌مان را بر بسیاری از مشکلات بزرگ‌تر مالی و اقتصادی کشور بسته‌ایم و به این حوزه که در کنار برخی نواقص خدمات بسیار زیادی برای ما داشته تمرکز کرده‌ایم.

برخی این استیضاح را یک تسویه حساب گروهی قلمداد می‌کنند. نظر شما به عنوان یک متخصص حوزه حمل‌ونقل در این باره چیست؟

حرف‌های من کاملاً حرف تخصصی، صنفی و در حوزه تجارت است و هیچ کاری با دعواهای سیاسی ندارم. زبان تجارت بین‌المللی به ما می‌گوید که این استیضاح درست نیست. پیام من به دوستان استیضاح کننده در مجلس این است که هرچند مطابق اصل 89 قانون اساسی کشور نمایندگان حق مسلم دارند از گزینه استیضاح استفاده کنند اما ما از این حقوق چه زمانی باید استفاده کنیم؟ خود قانون اساسی در اصل 40 می‌گوید که اعمال حق نباید موجب اضرار دیگری شود. حق استیضاح متعلق به نمایندگان مجلس است و کاملاً قانونی است اما باید توجه داشته باشند این حق آن‌ها ضرر بزرگی به حوزه‌های ریل و جاده و دریا و حمل‌ونقل بین‌المللی کشور خواهد زد.

نمایندگان مجلس باید در نظر بگیرند که طبیعی است وزارتخانه‌ای با این حجم از عملیات و حوزه‌ها ممکن است در گوشه‌ای از آن ایراداتی پیش بیاید. به نظر ما بخش عمده این ایرادات به دلیل گستردگی حوزه عملیاتی وزارت راه و شهرسازی است.

آقای آخوندی در طول مدت وزارت خود به نحو بسیار مطلوبی عمل کرده‌اند. به‌شخصه بعید می‌دانم استیضاح به نتیجه برسد و این حرف به دلیل آن است که ما در جلسات متعددی همراه آقای وزیر هستیم. در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور بنده به عنوان نماینده صنف حمل‌ونقل بین‌المللی شرکت می‌کنم و از نزدیک با عملکرد، دانش و بینش ایشان آشنا هستم و به‌شخصه معتقدم ایشان بهترین گزینه برای وزارت راه و شهرسازی هستند
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    اشتباه نخست در دوران دولت قبل رخ داد، زمانی که دو وزارتخانه راه و شهرسازی ادغام شدند و اشتباه دوم را دولت فعلی انجام داد که مجددا این دو وزارتخانه را جدا نکرد. لذا فرا تر و مهم تر از استیضاح، جدا کردن دو وزارتخانه است. تا زمانیکه دو وزارتخانه جدا نشود، وزیر بعدی عملکردی بهتر از آخوندی نخواهد داشت.

  • Vanda. saki @ yahoo. com 0 0

    نظرات جناب آقای جاوید کاملاً کارشناسانه بود و از منظر یک حقوقدان مشرف به امور و حقوق حمل و نقل بین المللی ابراز نظر کردند و استیضاح جناب وزیر فقط به زیان صنعت حمل و نقل خواهد بود