| کد خبر: 121822 |

اسنپ و تپسی برای شهروندان امن شود!

تین‌نیوز| امروزه در شهرهای توسعه یافته شاهد زیرساخت‌های مجهز با ظرفیت‌های مناسب هستیم. برای مثال در شهرهای توسعه یافته بسیاری از خدمات فنی، خدمات خودرویی و خدمات حمل و نقل همچون مراکز پمپ بنزین، تعمیرگاه‌ها و کارواش‌ها از طریق فضاهاى زير سطحى شهری به ارائه خدمات می‌پردازند. با این تفاسیر در کشور ما هنوز چنین اقداماتی انجام نشده است. هر ساله سازمان‌ها و نهادهای مختلف از اتمام برنامه‌هایشان تا پایان سال خبر می‌دهند، این درحالی است که اغلب با پایان سال هم هیچ تغییری در شرایط و اقدامات انجام شده رخ نمی‌دهد.

برای مثال مهر سال ۹۴ معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی از نصب دستگاه‌های کارتخوان در ۱۰۰دستگاه تاکسی در تهران خبر داد. قرار بود مطابق با این طرح، پرداخت کرایه به صورت الکترونیک در ۱۵هزار تاکسی تا پایان سال ۹۴ اجرا شود، اما هم اکنون در اسفند ۹۵ هنوز چنین وعده‌ای محقق نشده است. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان» است.
 

مساله نصب کارتخوان در تاکسی‌ها به کجا کشید؟
از دهه ۷۰ تعداد قابل توجهی از تاکسی‌ها به دستگاه‌های کیلومتر شمار مجهز شدند؛ این دستگاه‌ها مسافت و مبلغ کرایه تاکسی را مشخص می‌کند. اما هم اکنون درباره نصب کارتخوان در تاکسی‌ها چندان مطلع نیستم. این در حالی است که نصب کارتخوان در برخی تاکسی‌ها در سطح شهر مشاهده می‌شود. این طرح دو مزیت مهم دارد؛ نخست تعیین قیمت مسیر به صورت شفاف و دوم حذف پرداخت نقدی و مسائلی که درباره پول خرد بین راننده و مسافر پیش می‌آید، اما هنوز نصب کارتخوان در تاکسی‌ها به شکل همگانی انجام نشده است. در اصل الکترونیکی شدن پرداخت و دریافت کرایه طرحی در حال اجرا در تاکسیرانی است و در طول سال نیز در دو منطقه از شهر تهران این اقدام انجام شده است.

مساله رسیدگی به وضعیت تاکسی‌های فرسوده به کجا رسید؟ هم اکنون وضعیت این تاکسی‌ها به چه شکل است؟
روزانه ۱۸ میلیون سفر در تهران انجام می‌‌شود. سهم ناوگان تاکسیرانی ۵/۳ میلیون سفر است و به عبارت بهتر با توجه به تردد ۱۷هزار تاکسی فرسوده در پایتخت هر روز ۷۲۰ هزار شهروند از این تاکسی‌ها استفاده کرده و لزوم داشتن ضوابط در این نوع سیستم حمل و نقل را با تمام وجود احساس می‌کنند. دولت، شهرداری و صاحبان تاکسی‌ها به دنبال از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هستند تا به این شکل تاکسی‌های نو جایگزین این خودروها شوند. تاکنون ۹هزار و۸۰۰ تاکسی نوسازی شده و به زودی تعداد تاکسی‌های نوسازی شده به ۱۰هزار عدد در شهر تهران می‌رسد.
فعالیت تاکسی‌های آنلاین در سطح شهر با عنوان اسنپ و تپسی مشاهده می‌شود، شما فعالیت‌های آنها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شهر تهران نیاز به تاکسی‌ها همچنان مشاهده می‌شود. این امر یک ضرورت خدماتی در سطح شهر تهران محسوب می‌شود، اما فعالیت این گونه مسافربرها باید تحت ضوابط و مقررات مربوطه انجام شود تا امنیت شغلی برای فعالان در این عرصه و یک امنیت نسبی برای شهروندان از فعالیت این مسافربرها در جامعه را شاهد باشیم.

آیا فعالیت تاکسی‌های آنلاین زیر نظر سازمان تاکسیرانی انجام شده است؟
حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری ضوابط، تعداد و فناوری‌ها را بر اساس آیین نامه‌های موجود در اختیار دارد. فعالیت تاکسی در شهر تهران همچون دیگر وسایل حمل و نقل شهری نیست. برای مثال هم اکنون در کنار تاکسی‌ها شاهد فعالیت مسافربرهای شخصی هستیم. در این شرایط باید با هماهنگی‌ها انجام شده بتوان ضوابط و مقررات در حوزه حمل و نقل شهرداری را در اولویت اقدامات قرار داد. متاسفانه در شهر تهران زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی به شکل مناسب وجود ندارد. اگر در این شهر به ایجاد و تجهیز اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های مترو و خطوط اتوبوس‌های تندرو توجه شود، بی شک نیاز به تاکسی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اگر زیرساخت‌های حمل و نقل شهر تهران بر اساس ظرفیت شهر تهران بود دیگر به افزایش تعدادها تاکسی‌ها در این کلانشهر نیاز نبود. باید بتوان با تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مشکل ترافیک، آلودگی هوا و دیگر نارسایی‌ها را در این کلانشهر کاهش داد. باید در وهله نخست خدمات تردد و حمل و نقل عمومی و به ویژه حمل و نقل پاک گسترش یافته و حمل ونقل ريلى مترو به طور کامل اجرا شود. در این وضعیت شهروندان می‌توانند در هر نقطه از شهر به فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند. در ضمن باید راه اندازی ایستگاه‌های مترو و خطوط ال‌آرتی (قطار‌هاى سبك شهرى) در محلات قدیمی و اماکن پر تردد شهر به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد.

در این راستا می‌توان استفاده از خودروها، تاکسی‌ها و موتور سیکلت‌های برقی را به شکل گسترده در شهر گسترش داد. بنابراین یک طرح جامع، همه جانبه و با همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری در قالب یک برنامه میان مدت زیر ساخت‌ها را مهیا می‌کند و در صورت آماده سازی زیر ساخت‌ها نه تنها عوارض آزاد راه‌ها بلکه امکان استفاده از خودروی شخصی را می‌توان گران و محدود کرد. در وضعیت کنونی اتوبان‌ها و آزاد راه‌های شهر تهران در ساعت پر تردد به یک پارکینگ بزرگ تبدیل می‌شوند. اگر تصمیم‌گیران مديريت شهرى به جای احداث اتوبان صدر و تونل نيايش هزینه آن را برای احداث مترو صرف می‌کردند، حداقل دو خط مترو را مى‌توانستند به اتمام برسانند که درگسترش حمل و نقل زير سطحى و كاهش ترافيك تاثيرگذار بود.

با بررسی عملکرد شورای شهر تهران و شهرداری تهران در زمینه‌های حمل و نقل شهری، آلودگی هوا، مترو و... می‌توان گفت که هیچ یک از این دو نهاد برنامه جامع و مشخصی در دستور کار نداشته‌اند. اینکه سالانه تعدادی اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده شود اقدام مناسبی نیست، بلکه باید نارسایی‌ها در زمینه سیستم حمل و نقل شهری به شکل اساسی مورد بررسی قرار گیرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.