◄ ادغامی که نابودی سرمایههای انسانی حوزه ترانزیت، کالا، مسافر و ITS را به دنبال دارد
تین نیوز | انتشار یاداشتی در تین نیوز با عنوان " باز هم طرح ادغامی ديگر، شايد يك خطای استراتژيك؟!" به قلم رضا اکبری که در بخشی از آن آمده بود: " این روزها موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استان ها در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان ها و تشكیل «اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان» بسیار مطرح است و جلسات كمی و بیش در این مورد برگزار و دستوراتی صادر و تصمیماتی نیز گرفته می شود. گویا اجرای این طرح جدی است.
اگرچه ساختار تشكیلات استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نشان می دهد كه حوزه راهداری این سازمان در استان ها به جای قرار داشتن در ادارات كل راه و شهرسازی، باید در اداره كل ذیربط استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار داشته باشد و با نگاهی ساده و سطحی به تشكیلات فعلی می توان استدلال كرد كه جایگاه فعلی حوزه مدیریت راهداری در استان ها نادرست است ولی بهتر است اندكی از بالاتر به این قضیه نگریسته و تجربیات كشورهای پیشرو مرور شود و سیاست های كلان وزارت راه در حوزه نگهداری راه ها با نگاهی ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. با این نگاه، در این مقاله كوتاه سعی می شود به طور گذرا به اهم جنبه های آن پرداخته شود.
وضعیت فعلی ساختار حوزه راهداری در ادارات كل راه و شهرسازی استان ها نباید شتابزده تغییر نماید و این ادغام درصورت عدم توجه به تبعات آتی آن، می تواند یك خطای كلیدی و استراتژیك محسوب شود و حتی ممكن است در آینده موجبات پشیمانی طراحان و دست اندركاران و از همه مهمتر، ضرر و زیان كلان اقتصادی را به كشور فراهم نماید..."، موجب شد برخی اعضای گروه تلگرامی "حمل و نقل و لجستیک" که کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل و لجستیک هستند نیز در مورد ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان ها به ارایه نظر بپردازند که این نظرات در ادامه آمده است:
1- احاله مسئولیت راهداری به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استانهای کشور، در مقطع کنونی و با توجه به جمیع جهات عاقلانه ترین و صحیح ترین اقدام است.
2- در مورد ادغام راهدارى و حمل و نقل جاده اى ضرب المثل "خانه از پاى بست ويرانست بى مصداق نيست".
در حقيقت نبود دفاتر تشكيلات قوى در وزارتخانه هاى كشور بيشترين زمينه دخالت هاى ناشيانه و جاه طلبانه را در كشور در دو دهه اخير رقم زده است، كشورى كه بپذيريم سازمان امور ادارى و استخدامى نمی خواهد و برنامه ريزى را آنقدر سطحى تلقى می كند بايد هم اين دو را ادغام كند و بعد هم مديريت و برنامه ريزی را دون شان بزرگ مديران بداند و اين سازمان را هم منحل كند و دست كم در حمل و نقل بى صاحب كشور اين همه گرفتاری و عقب ماندگى را رقم بزند.
3- با این ادغام تمام سرمايه انسانی چند ساله حوزه ترانزيت، كالا، مسافر، ITS و فناوری يك شبه از بين خواهد رفت. از همين حالا نيروهای حمل و نقل تهديد به حضور در راهداری زمستان امسال می شوند. بهترين گزينه تشكيل يك اداره كل راهداری منفك از راهسازی و مسكن و حمل و نقل است.
4- تا فهم جمعى در مورد جايگاه واقعى حمل و نقل حاصل نشود هيچ اميدى به بهبود ساختار حمل و نقل در كشور نيست.
5- پایه این ادغام از همان سال ۷۳ که بخشی از درآمدهای سازمان به امر راهداری اختصاص یافت، زده شد و مسئولین بعدی آرام آرام این مسیر طی کرده اند. حالا ادغام مسکن وشهرسازی هم مزید بر علت شده و قاعدتا وزارت برای سبکتر کردن وظایف خود به فکر چاره افتاده است و از روش همیشگی حاکم بر کشور استفاده کرده و می گویند سازمان راهداری و حمل و نقل اسمش را که دارد و پولش را هم که می دهد نیروهاش هم نشستند و برای خودشان برنامه تدوین می کنند و نسبتا هم که یک تحرکی دارد، پس این کار را هم انجام بدهد.
6- ساختار موجود وزارت خانه اصولی نيست و تناسب در سطح حاكميت و اجرا وحود ندارد چه برسد به تفکیک.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.