| کد خبر: 66178 |

◄ ادغامی که نابودی سرمایه‌های انسانی حوزه ترانزیت، کالا، مسافر و ITS را به دنبال دارد

تین نیوز | انتشار یاداشتی در تین نیوز با عنوان " باز هم طرح ادغامی ديگر، شايد يك خطای استراتژيك؟!" به قلم رضا اکبری که در بخشی از آن آمده بود:  " این روزها موضوع ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی استان ها در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان ها و تشكیل «اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده­ ای استان» بسیار مطرح است و جلسات كمی و بیش در این مورد برگزار و دستوراتی صادر و تصمیماتی نیز گرفته می شود. گویا اجرای این طرح جدی است.


اگرچه ساختار تشكیلات استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ­ای نشان می­ دهد كه حوزه راهداری این سازمان در استان ها به جای قرار داشتن در ادارات كل راه و شهرسازی، باید در اداره كل ذیربط استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای قرار داشته باشد و با نگاهی ساده و سطحی به تشكیلات فعلی می توان استدلال كرد كه جایگاه فعلی حوزه مدیریت راهداری در استان ها نادرست است ولی بهتر است اندكی از بالاتر به این قضیه نگریسته و تجربیات كشورهای پیشرو مرور شود و سیاست های كلان وزارت راه در حوزه نگهداری راه ها با نگاهی ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. با این نگاه، در این مقاله كوتاه سعی می شود به طور گذرا به اهم جنبه های آن پرداخته شود.

وضعیت فعلی ساختار حوزه راهداری در ادارات كل راه و شهرسازی استان ها نباید شتابزده تغییر نماید و این ادغام درصورت عدم توجه به تبعات آتی آن، می­ تواند یك خطای كلیدی و استراتژیك محسوب شود و حتی ممكن است در آینده موجبات پشیمانی طراحان و دست اندركاران و از همه مهمتر، ضرر و زیان كلان اقتصادی را به كشور فراهم نماید..."، موجب شد برخی اعضای گروه تلگرامی "حمل و نقل و لجستیک"  که کارشناسان و متخصصان حوزه حمل و نقل و لجستیک هستند نیز در مورد ادغام حوزه مدیریت راهداری ادارات كل راه و شهرسازی در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان ها به ارایه نظر بپردازند که این نظرات در ادامه آمده است:

1- احاله مسئولیت راهداری به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استانهای کشور، در مقطع کنونی و با توجه به جمیع جهات عاقلانه ترین و صحیح ترین اقدام است.

2- در مورد ادغام راهدارى و حمل و نقل جاده اى ضرب المثل "خانه از پاى بست ويرانست بى مصداق نيست".
در حقيقت نبود دفاتر تشكيلات قوى در وزارتخانه هاى كشور بيشترين زمينه دخالت هاى ناشيانه و جاه طلبانه را در كشور در دو دهه اخير رقم زده است، كشورى كه بپذيريم سازمان امور ادارى و استخدامى نمی خواهد و برنامه ريزى را آنقدر سطحى تلقى می كند بايد هم اين دو را ادغام كند و بعد هم مديريت و برنامه ريزی را دون شان بزرگ مديران بداند و اين سازمان را هم منحل كند و دست كم در حمل و نقل بى صاحب كشور اين همه گرفتاری و عقب ماندگى را رقم بزند.

3- با این ادغام تمام سرمايه انسانی چند ساله حوزه ترانزيت، كالا، مسافر، ITS و فناوری يك شبه از بين خواهد رفت. از همين حالا نيروهای حمل و نقل تهديد به حضور در راهداری زمستان امسال می شوند. بهترين گزينه تشكيل يك اداره كل راهداری منفك از راهسازی و مسكن و حمل و نقل است.

4- تا فهم جمعى در مورد جايگاه واقعى حمل و نقل حاصل نشود هيچ اميدى به بهبود ساختار حمل و نقل در كشور نيست.

5- پایه این ادغام از همان سال ۷۳ که بخشی از درآمدهای سازمان به امر راهداری اختصاص یافت، زده شد و مسئولین بعدی آرام آرام این مسیر طی کرده اند. حالا ادغام مسکن وشهرسازی هم مزید بر علت شده و قاعدتا وزارت برای سبکتر کردن وظایف خود به فکر چاره افتاده است و از روش همیشگی حاکم بر کشور استفاده کرده و می گویند سازمان راهداری و حمل و نقل اسمش را که دارد و پولش را هم که می دهد نیروهاش هم نشستند و برای خودشان برنامه تدوین می کنند و نسبتا هم که یک تحرکی دارد، پس این کار را هم انجام بدهد.

6- ساختار موجود وزارت خانه اصولی نيست و تناسب در سطح حاكميت و اجرا وحود ندارد چه برسد به تفکیک.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدخان 0 0

    معمولا مخالفتها از جایی‌بیرون میلن که مترر میخوان بشن. آقای مقاله نویس، راهداری چه با این سازمان ادغام بشه چه بااون یکی، یک سازمان صرفامصرف کنندست. یابایدازمالیات هزینش تامین بشه یا از پول نفت یاازجاییکه بهرحال یک هزینه هنگفت رو دست کشورمیذاره. نااحت نباش، بهرحال هزینه های راهداری ازجغیبت پرداخت میشه. چون راهداری تولیدکننده نیست.

    • 0 0

      درود بر شما… اما بحثاینجاست که با ادغام این دو سازمان یه وقت مشکلات ادغام شدن مسکن و راه برامون پیش نیاد ک اونوقت دیگه اصلا قابل حل نخواهد بود این مشکل

    • راهدار 0 0

      بالاخره این مشکل رلهداری بایستی به طریقی حل شود… دوستان خواهشمندم که نظرات خودشون رو اعلام کنن

  • 0 0

    پس تکلیف نیروهای راهداری در ادارات استانها چی میشه میگن چون فقط نیروهای رسمی و پیمانی میخوان نیروهای قراردادی و شرکتی در خطر هستن

  • مهدی 0 0

    با سلام‌اولا حمل ونقل در راهداری ادغام میشه چون از سال آینده عوارض سوخت به راهداری داده میشه بوی پول که باشه مشکل حل میشه ما از دست مسکن رها بشویم بقیش مهم نیست

  • ستار 0 0

    با سلام حمل و نقل تاکنون در شهرستانها حتی یک نمایندگی ساده نداشته بنظرم ادذام این دو اداره با هم تناسبی ندارد و از اساس اشتباه است

  • رضا 0 0

    با سلام خدمت شما عرض شود که برادران همکار ما در قسمت پایانه و حمل و نقل فقط نگران پرکار شدن خودشون هستند. فکر می کنند اگه ادغام بشه باید برن برفروبی کنند. اولا که همچین چیزی نیست و صحت نداره دوما باید بفهمن که راهداران بیچاره با تمام مشقتی که میکشند و حقوقی یک چهارم پایانه ای ها می گیرند، چقدر در حق ایشان ظلم شده است. بعدشم هرکی قراره کار خودشو بکنه قرار نیست پایانه بره برفروبی خواهشا مسائل رو نه سیاسی بکنید نه پیچیده هم راهداری و هم پایانه نقاط مشترک زیادی با هم دارند.

    • محمد 0 0

      با سلام خدمت تمام همکاران به استحضار آقایان می رسانم که کار همکاران پایانه ها به مراتب سخت تر از کار برف روبی یک یا دو ماه آنها می باشد

  • احسان 0 0

    امیدوارم هر چه سریعتر ادغام بشیم شاید یه تغییری تو حقوقمون ایجاد بشه در هر صورتی از این وضعی که توش هستیم که بدتر نمیشه

  • محسن اختیاری 0 0

    ادغام راهداری و حمل و نقل موازی کاری در دستگاههای دولتی یکی از مشکلاتی است که تبعات متعددی به دنبال داشته و از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. از آنجاییکه چابک سازی و کوچک نمودن حجم بدنه دولت یکی از سیاستهای کلی و راهبردی نظام در سالهای اخیر بوده، ادغام دستگاههایی که به نوعی فعالیتهای یکسان و مشترک داشته ولی تحت مدیریتهای جداگانه ای اداره می شوند یکی از راهکارهای مهم عملی در راستای نیل به این اهداف می باشد. شکی نخواهد بود که قرار گرفتن چنین فعالیتهایی که عمدتا دارای ماهیت کاری یکسان و عملکرد مشترک می باشند تحت یک مدیریت واحد و همسو مزیتهای بسیاری بهمراه خواهد داشت که درنهایت به افزایش بهره وری و افزایش راندمان و کارایی مجموعه منجر خواهد شد. راهداری با ماهیت کاری محافظت از کلیه راههای کشور و نگهداری شبکه راهها در سطح سرویس دهی مطلوب و ایمن دارای حوزه بسیار وسیع و گسترده ایست که خود نیازمند توجه و عنایت ویژه ای می باشد. از آنجاییکه راهها به عنوان یکی از اصلیترین شاخصهای توسعه و مهمترین زیربناها و زیرساختهای لازم برای پیشرفت جوامع در ابعاد گوناگون بویژه از جنبه های اقتصادی مطرح می باشند، اهمیت راهداری و حفظ راهها در شرایط مناسب و مطلوب بوضوح آشکار می گردد. از سویی حمل و نقل و به تعبیر جامعتر ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استانها دارای وجوه یکسان و حتی واحدهای مشترک متعددی با حوزه های راهداری می باشند که در بسیاری جنبه ها ماهیت کاری آنها مشترک و یکسان است. مبحثقابل توجه دیگر ادغام وزارتخانه های راه و مسکن در سالیان اخیر و گستردگی بیش از اندازه حوزه های کاری آنها می باشد که منجر به آن گردید تا حوزه مهم و گسترده ای مانند راهداری به نوعی تحت الشعاع این وسعت و انبوه حجم کاری قرار گرفته و به نوعی از اهمیت و توجه به آن کاسته گردد و این در شرایطی است که حتی بسیاری صاحبنظران و آگاهان به کار، نیاز به یک اداره کل و مجموعه مستقل برای حوزه راهداری را گوشزد می کنند. بحثی که اخیرا بطور جدی مطرح گردیده و حتی زمزمه هایی در خصوص انجام مقدمات اجرایی آن به گوش می رسد موضوع ادغام مدیریت راهداری ادارات کل راه و شهرسازی استانها با ادارات کل حمل و نقل و پایانه ها و تشکیل یک اداره کل مستقل جدید به نام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای می باشد اگر چه این دو مجموعه در گذشته ای نه چندان دور هم بصورت یک مجموعه بوده و در تغییر و تحولات در سالهای گذشته از هم جدا شده اند. بدون تردید این رویکرد مزیتهای متعددی به دنبال خواهد داشت که مختصرا به مواردی از آن اشاره می نماییم. همانگونه که ذکر گردید موازی کاری و انجام فعالیتهای با ماهیت کاری یکسان در دستگاههای مختلف اجرایی مشکلات و تبعات بسیاری بهمراه خواهد داشت و ادغام اینگونه دستگاهها و قرارگیری تحت مدیریتهای واحد ضمن کمک به کوچکتر شدن حجم دولت می تواند باعثافزایش کارایی و بهره وری بیشتر گردد. از سویی با ادغام وزارتخانه های راه و مسکن و تشکیل وزارتخانه بسیار گسترده ای مانند راه و شهرسازی عدم توجه کافی به حوزه مهم راهداری را به دنبال داشته در حالیکه این مدیریت به دلیل وسعت و گستردگی ماهیت و حوزه کاری خود نیازمند مجموعه ای مستقل با توجه بیشتر می باشد. یکی از مباحثی که شاید منجر به ایجاد نوعی نارضایتی عمدتا در میان پرسنل مجموعه حمل و نقل گردد احتمال اجبار آنها به شرکت در فعالیتهای دشوار راهداری بخصوص در شرایط سخت راهداری زمستانی می باشد در صورتیکه کاملا روشن است که این یک نگرانی کاملا بی مورد می باشد چرا که ماهیت کاری و وظیفه هر شخصی کاملا مشخص است آنچنانکه حتی در ادغام وزارتخانه های راه و مسکن هم تداخلی در فعالیتها و عملکرد افراد پیش نیامده و افراد عمدتا کارهای خود را کمافی السابق انجام می دهند. موضوع مهم دیگری که بخصوص از دید پرسنل زحمتکش راهداری دارای اهمیت می باشد اجحافی است که در تمامی این سالها در حق آنها روا داشته شده بطوریکه حقوقهای پرداختی آنها به هیچوجه تناسب و سنخیتی با دشواری و ماهیت کاریشان نداشته است. متاسفانه یکی از مشکلات اساسی که حتی در سطوح کلان جامعه و بخصوص دستگاههای دولتی ما وجود دارد اینستکه معمولا ارگانهایی که منابع درآمدی دارند دستشان در پرداخت حقوق و دستمزدهای پرسنل بسیار بازتر است و در بسیاری موارد علیرغم کار و زحمت کمتر دستمزدهایی به مراتب بیش از ارگانهای مصرفی مانند راهداری پرداخت می نمایند، که متاسفانه این موضوع در تمامی این سالها گریبانگیر زحمتکشان مظلوم راهداری بوده و امید است با این ادغام گامی در جهت بهبود وضعیت معیشتی آنان و یکسان سازی دستمزدها و بخصوص برقراری عدالت اجتماعی برداشته شود. محسن اختیاری

  • مهران 0 0

    راهداری وحمل ونقل دونیمه جداشده می باشند که باید ادغام شوند نظر آقای محسن اختیاری صحییح می باشد امانوشته آقای رضا اکبری راقبول ندارم

  • 0 0

    ادغام هر چه سریعتر انجام شد مشکلات راهها کمتر میشود

  • راهداری فرشته نجات جادها 0 0

    با ادغام وزارتخانه های راه و مسکن و تشکیل وزارتخانه بسیار گسترده ای مانند راه و شهرسازی عدم توجه کافی به حوزه مهم راهداری را به دنبال داشته در حالیکه این مدیریت به دلیل وسعت و گستردگی ماهیت و حوزه کاری خود نیازمند مجموعه ای مستقل با توجه بیشتر می باشد. هر چه سریتعر ادغام گردد

  • ali 0 0

    عزیزان بخش مسکن هیچ ارتباطی با راه و راهسازی ندارد و یک ادغام به تعبیر اب و روغنی است چه پروژ ه ها که تعطیل و نافرجام مانده چه در حوزه مسکن و چه راه انصافا حمل و نقل و راهداری وجه تشابهی دارند اما مسکن کجای راه یا راه کجای مسکن مشترک است. گستردگی حوزه وزارت راه کم نبود که مسکن هم با اون همه حوزه وسیعش ادغام شد و شده یک سرطان بد خیم که داره کم کم تیشه به ریشه عمران و بهسازی مملکت میزنه از قدیم گفتن جلو ضرر از هر کجا گرفته بشه منفعته این مجلس که بزرگترین خیانت در حق عمران کشور کرد که این ادغام ناهمگون را تصویب کرد انشالله با مجلس جدید مشکلات حل بشه

  • فرهاد از چابهار 0 0

    ادقام هر چه سریعتر شود بهتر است از ادقام مسکن که بهتر است وضعیت راهها کشور مخصوصا جنوب کشور خیلی خراب هست سازمان راهداری درآمد زا هست و هیچ مشکلی پیش نمیاد در بعضی از کشورهایی بزرگ همین سازمان هست

    • 0 0

      ادغام. نه ادقام

  • رسول 0 0

    خدا کنه هرچه سریعتر ادغام شروع یشه حقوق اداره راه از کمیته امداد هم کمتر فقط جلوی گدایی راگرفته پایین ترین دستمزد در بین ادارات را دارد بیشترین زحمت و خطر سالهاست در حق بچه های اداره راه کم فروشی می کنند

    • علی 0 0

      با سلام زمینهایی که به راهداریها دادن که خیلی ارزشش بیشتر از حقوق بچه های حمل ونقل بود

  • محمد. 0 0

    باسلام با ادغام راهداری با حمل ونقل تکلیف مابقی نیروهای راه چی می شود. آیا از بچه های اداری مالی هم ادغام می شوند؟

  • دل سوخته 0 0

    با سلام شما که به مسکن هجوم بردید و بود و نبود را نابود کردید حالا به امید حمل می خواهید بیایید انشاله این دیگه نابودی خودتان است.

  • راهبر 0 0

    بنده اعتقاد دارم ادغام مسکن با راه یکی از بزگترین اشتباهاتی بود که فقط به منظور جمع کردن طرح مسکن مهر بود که در نهایت منجر به انهدام ساختاری وزارت راه به نحوی که هر روز شاهد ریختن خون هموطنانما ن در سطح راه هستیم گردید. و براین باورم که باز میتوان جلوی این اشتباه را گرفت، ولی متاسفانه برخی از مدیران که منفعت خود را در این اشتباه می دانند باعثمی شوند که هنوز اقدام مواثری صورت نگیرد. در نهایت راه کار جدای مسکن از راه در سطح استانی بهترین روش هست. بشکلی که به دو اداره کل مستقل از هم در استانها به فعالیت خود به پردازند. التماس دعا

  • ابوالفضل 0 0

    با سلام به همکاران حوزه های حمل و نقل و راهداری باید توجه داشت که برای فرار از مشکلات گریبانگیر ادغام مسکن در راه و نابودی بدنه قوی کارشناسی حوزه راه و به حاشیه رفتن انان این ادغام نیز زمینه مذکور رابرای بخش حمل و نقل فراهم نکند و نیروهای پویا و اندک انان با ورود نیروهای زیاد راهداری به حاشیه هدایت و عملا ساختار پویا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ازهم گسسته و یک سازمان غیر پویا شکل و حمل و نقل به حاشیه کشیده شود امید است در برنامه ششم وزارت حمل و نقل و ارتباطات در دستور کار قرار گیرد تا مشکل کلی ساختار این وزارتخانه بکلی حل شود و ضمنا شعارهای انتخاباتی اقای ترکان در هنگام انتخابات ریاست جمهوری و دفاع از بدنه راه چی شد انشالله بدنه کارشناسی و مد یریتی راه بتواند با دفاع از حوزه خود راه را برای ایجاد وزارت حمل و نقل با همکاری سازمانهای حمل و نقلی که همواره پیگیری تقویت بدنه راه در ساختار پیشنهادی وزارت حمل و نقل همانند سایر کشورها می باشد ادامه و پیگیری تا انشالله مشکل راهداری هم با تدبیر لازم حل شود و بهتر است در این زمینه از نظرات بخش خصوصی و تشکلهای حمل و نقلی و تخصصی راهسازی و اتاق بازرگانی و اساتید دانشگاهی مرتبط با هردو حوزه بهره برداری نیز نمود و عجله ای در کار نباشد تعقل و تفکر و تدبیر با مطالعه کامل سرلوحه امور قرارداده تا بعدا پشیمان نشویم زیرا دولتها براساسقدرت و جایگاه سیاسی و وضعیت اعتباری و مشکلات موجود و بدور از شرایط کارشناسی تصمیم گیر ی می نمایند و تجربه سالهای گذشته و ورود مدیران خارج از بدنه راه و راهداری و حمل و نقل به حوزه های وزارت راه بیانگر این مسئله و اتخاذ تصمیمات خارق الساعه و غیر کارشناسی انان در این موارد مشهود است

  • راهداری با ۲۷ سال خدمت 0 0

    با سلام با تجربه ۲۷ ساله ادغام ره با مسکن یک کار بسیار اشتباه بود دیگر نه راه داریم نه مسکن امید واریم

  • احمد 0 0

    کاش قبل از انجام چیزی خوب فکر میشد واز خبرگان مدد می جست.

  • سینا 0 0

    تفکیک بخش راهداری ادارات کل راه و شهرسازی و ادغام در اداره حمل و نقل کاملا جدی است و مطالعات این طرح صورت گرفته و در مراحل پایانی به سر میبرد، این موضوع قرار است در اردیبهشت یا خرداد ماه سال ۱۳۹۵ تحقق یابد، بنا به تصمیماتی که گرفته شده و برابر با مقررات مالی و محدودیت بودجه فقط پرسنل پیمانی و رسمی راهداری به اداره کل حمل و نقل انتقال داده میشوند.

  • راهدار 0 0

    با سلام خدمت دوستان و همکاران. با تجربه ۲۵ ساله در راهداری موافق ادغام راهداری در حمل و نقل میباشم.

  • علی 0 0

    سلام. دوستان با این ادغام نزدیک چهار هزار نفر نیرو میخواد تعدیل بشه من خودم راهدارم. دوستان زیاد خوشحال نباشند چون معلوم نیست چی بشه

  • ممدوه 0 0

    عزیزان این دو از قبل باهم بود وباید باهم باشند چون توداخل یک ارگان وبه توجه جاده است قبلابا مسکن سنخیت کمتر ازین بود

  • عزیزی 0 0

    والله. یه عده ای شکم سیر ازفرط بیکاری نمی دانند چکارکنند. میان باسرنوشت دوسازمان وعده زیادی پرسنل بدبخت زحمت کش بازی میکنند. یکی نیست بگه راه بامسکن ادغام کردید چه نتیجه ای حاصل شد؟ چکار به مردم دارید؟ بگذارید هرکه درسازمان خودش کارش راانجام میدهد. راهداری چه به پایانه ها. کدوم نیروی پایانه شب زمستان توبرودت زیر صفر میاد راهداری کند. ول کنید این حرفا را. والله خجالت داره.

  • عباس 0 0

    تکلیف نیروی قراردادی خرید خدمت چه میشه. آقایانی که از دور ادغام میکنید؟

  • 0 0

    اینها از اول یکی بودن راه و ترابری سابق و یا شوراو طرق. زمان مروارید فکر کنم جداش کردن اونایی که با پارتی اومدن سر کار منظورم اکثر قراردادی است که براشون مشکل ایجاد شده که امیدورام ایشالا زودتر حل شه.

  • راهدار 1 0

    این اقدام باعث بدبختی هر چی بیشتر نیروهای راهداری شد نه تنها حقوق ما قرار دادیها ترمیم نشد بلکه تا الان که برج ۴ است حقوق خشک و خالیمونم ندادن . متاسفانه نیروهای حمل‌ونقل ناراضی از ادغام خشم خود از ادغام رو سر ما خالی کردن و هیچ اهمیتی به راهداران نمی‌دهند دقیقا انگار ما وجود نداریم. چهار ماه بدون حقوق بدون دلسوزی که درد مارو بفهمه. بخدا ما مقصر ادغام نبودیم آقایون حمل ونقلی از پرفسور کشاورزیان احقاق حق کنید. نه با زجر دادن ماتلافی کنید.