| کد خبر: 97183 |

محمد بخارایی در گفتگو با تین‌نیوز:

◄ فرهنگ عمومی به رانندگان بدهکار است

تین‌نیوز| جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها صبح امروز با برگزاری نشستی مطبوعاتی از برگزاری همایش هم‌پیمایی رانندگان حرفه‌ای خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، این جلسه که صبح امروز در محل خانه حمل‌ونقل برگزار شد میزبان‌ اصحاب رسانه، اعضای شورای سیاست‌گذاری انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها و همچنین محمد بخارایی، عضو هیئت موسس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه گفتگویی داشتیم با محمد بخارایی، عضو هیئت‌موسس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها؛

هدف از برگزاری این همایش چیست؟
ما در پی فراخوان گروه‌های تاثیر گذار از جمله رانندگان، روحانیون، بانوان و تشکیل گروه‌های پیش‌آهنگ  ایمنی بنا داریم از رانندگان حرفه‌ای و شاخص تجلیل کنیم. تصور ما این است که رانندگان حرفه‌ای نقش به‌سزایی در حمل‌ونقل دارند چراکه عامل اصلی حمل‌ونقل هستند.

همچنین خود این رانندگان نیز بسیار تاثیرپذیر هستند چراکه سرمایه اصلی و عمر خودرا صرف حمل‌ونقل کرده‌اند. از کمبودها و حوادث حمل‌ونقلی تاثیر می‌پذیرند و همینطور می‌توانند تاثیرگذار هم باشند چرا که مدت زمان زیادی را در شبکه حمل‌ونقل حضور دارند و می‌توانند الگوی رفتاری بقیه رانندگان باشند.

بنابر همین دلایل تصمیم گرفتیم بیش از پیش به این طیف بپردازیم و از قابلیت‌های اقتصادی و همکاریشان استفاده بکنیم.

بخارایی افزود: به همین دلیل این نشست را «همایش هم‌پیمایی رانندگان حرفه‌ای» نام‌گذاری کرده‌ایم و در این همایش به ارزش های حمل‌ونقلی و اخلاق حرفه‌ای و رفتار ایمن بپردازیم، همچنین قصد داریم به بررسی مسائلی مانند سرمایه‌گذاری و حضور و تجربیات این عزیزان بپردازیم.

در این همایش می‌خواهیم با شناسایی و انتخاب شاخص‌هایی از رانندگانی که در حوزه ایمنی رفتاری اسطوره‌ای و ایمن داشته‌اند تجلیل کنیم. همچنین قصد داریم این بزرگواران را به عنوان الگو در جمع رانندگان مطرح کنیم.

در واقع قصد داریم به حرفه‌ای‌گری بپردازیم و این نکته را مطرح کنیم که یک راننده حرفه‌ای به هیچ عنوان نباید خلاف کند، چرا که سیستم حمل‌ونقل به نوعی زندگی این رانندگان است و اگر امور خلاف در آن جاری شود کسی بیشتر از همه صدمه خواهد خورد که بیش از دیگران در سیستم حضور دارند، ممکن است افراد عادی به عنوان مثال روزی یک ساعت در سیستم حمل‌ونقل کشور حضور داشته باشند اما چنین رانندگانی ممکن است روزی ده ساعت در این سامانه حضور داشته باشند بنابراین این رانندگان ده برابر بیشتر از سایر افراد عادی در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند و لذا اگر بخواهد حرفه‌ای و منطقی فکر بکند به هیچ عنوان حاضر به انجام خلاف نمی‌شود.

شاید این موضوع تا حدی مورد غفلت قرار گرفته است که رانندگان حرفه‌ای ممکن است مرتکب خلاف بشوند، ما قصد داریم این رویه را دگرگون کنیم و به نوعی به ارزش‌گذاری در این حوزه بپردازیم و این همایش نیز یک ارزش‌گذاری است، ارزش‌گذاری از طریق تجلیل از رانندگانی که در حوزه رعایت اصول ایمنی رفتاری حرفه‌ای داشته‌اند.

یک راننده حرفه ای به تمامی جنبه‌های حمل‌ونقل می‌پردازد، به این معنا که قوانین حمل‌ونقل، سرعت مناسب در حمل‌ونقل ، ایمنی حمل‌ونقل و اقتصادی بودن این حوزه به نفع خودش است و اگر شخصی حرفه‌ای فکر کند این چهار اصل حمل‌ونقل را باید سرلوحه کار خودش قرار بدهد، علی‌الخصوص ایمنی که آرمان جمعیت ما هم هست و لذا این حرفه‌ای‌گرایی می‌تواند به شرکت‌های حرفه‌ای هم تسری پیدا بکند، شرکتی که بخواهد پیشرفت کند و نام معتبری به دست بیاورد باید به سمت رعایت اخلاق پیش برود، ایمنی را رعایت بکند و همچنین درجهت جلب اعتماد مردم پیش برود.

ما تصور می‌کنیم حرفه‌ای‌گرایی یک اصل مغفول در جامعه ایرانی است، از سوی دیگر نیز شاهد این هستیم که رانندگان یک طیف موثر ولی فراموش شده‌اند، به عبارت دیگر به گمان ما فرهنگ‌عمومی به قشر رانندگان بدهکار است، چرا که از این قشر به درستی حمایت نکرده و با الفاظ مناسبی این عزیزان را مورد خطاب قرار نداده است، به عنوان مثال ممکن است کلمات ناشایستی در مورد این قشر به‌کار برده باشد، اما ما می‌خواهیم بگوییم که این افراد قشری تلاش‌گراند که سرمایه اصلی، زندگی، عمر و پول‌ خود را وقف حمل‌ونقل کرده‌اند؛ چه رانندگان برون شهری چه درون‌شهری و بین‌المللی همگی زندگی خود را صرف حوزه حمل‌ونقل کرده‌اند اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه و استقبال عموم مردم قرار نمی‌گیرند، و ما با برگزاری همایش‌های مختلف تلاش داریم منزلت رانندگان را احیا کنیم و در واقع هدف کلی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها رسیدن به همین نقطه است.

برخورد مسئولین اجرایی با برگزاری این همایش چگونه بود و آیا از وضعیت همکاری‌ها راضی هستید؟
زمانی که ما هدف از برگزاری این همایش را مطرح کردیم، دستگاه‌های اجرایی مختلف اعلام همکاری کردند، یعنی این مسئله یک خلاء بوده که باید پیش از این مورد توجه قرار می‌گرفته است، خود کمیسیون ایمنی راه‌ها که یک دستگاه اجرایی است نماینده‌ای در شورای سیاست‌گذاری این جمعیت، برای همایش‌ها دارد، سازمان راهداری و حمل‌ونقل، پلیس‌راه، بیمه‌ها،  وزارت‌کشور، شهرداری، سندیکای رانندگان تاکسی تهران و خانه حمل‌ونقل نیز به همین صورت در شورا نمایندگانی دارند.

برای اجرایی شدن این آرمان که پیشنهاد آن از سوی جمعیت ایمنی راه‌ها بود همه نهادهای تاثیرگذار در حوزه حمل‌ونقل بسیج شده‌اند و همکاری دارند، در واقع فضیلتی بود که مورد فراموشی قرار گرفته بود و اکنون ما بنا داریم تا این فضیلت را احیا کنیم، ان‌شاالله در مهرماه همایش بزرگی برگزار خواهیم کرد و در این راستا تلاش‌های بیشتری انجام خواهیم داد.

 نکته‌ای که در این بین لازم به ذکر است، تشکر ویژه از اصحاب رسانه علی‌الخصوص تین‌نیوز و صداوسیما است که همواره در این راه همکار و همیار جمعیت ایمنی راه‌ها بوده‌اند، به پاس این زحمات و همچنین دریافت مشاوره و راهنمایی در امور جمعیت اعضایی از رسانه‌ها را هم دعوت به حضور در شورای سیاست‌گذاری کرده‌ایم.
 
جلسات شورای سیاست‌گذاری با حضور تمامی اعضا به شکل مرتب در حال برگزاری است و فراخوان شناسایی رانندگان برتر نیز با بررسی و تایید این شورا در قالب یک پوستر آماده شده است و به زودی در سرتاسر کشور توزیع خواهد شد، تمامی دستگاه‌های مربوطه نیز برای انتشار این فراخوان اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین رانندگان نیز با دریافت این فراخوان از این همایش مطلع خواهند شد.

شناسایی رانندگان برتر از چه طریقی صورت می‌گیرد؟
در این خصوص سه نوع فراخوان مختلف در نظر گرفته‌ایم، در نوع اول رانندگانی که تصور می‌کنند شایسته تقدیر هستند به تکمیل کردن فرم فراخوان اعلام آمادگی می‌کنند، این شیوه در واقع نوعی خوداظهاری است، در نوع دوم دستگاه‌های اجرایی از رانندگانی که شرایط لازم را داشته باشند دعوت می‌کنند و نهایتا در نوع سوم صنوف حمل‌ونقل به معرفی این افراد می‌پردازند.
 
اسامی این افراد در کمیته داوری بر اساس ده شاخص راننده برتر مورد بررسی قرار می‌گیرد و بالطبع از منتخبین این کمیته تقدیرهایی به عمل خواهد آمد، امیدواریم که در امر انتخاب اشخاص برتر، انضباطی حکم‌فرما باشد و حقوق هیچ شخصی ضایع نشود.

از نظر ما هر شخصی که خوداظهاری داشته و اعتماد به نفس کافی برای اعلام اقداماتش داشته باشد، حتما صداقت کافی دارد و طرفدار و مبتکر ایمنی راه‌ها است و شایستگی مورد تقدیر واقع شدن را دارد و با انجام چنین مراسم‌هایی، توجه به مسئله ایمنی به یک ارزش اجتماعی، فرهنگی و ملی بدل خواهد شد و بزرگترین هدف ماهم رسیدن به همین نقطه است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به چنین شرایطی دست پیدا کنیم.

ما معتقدیم صرف این مسئله که چه کسی مورد تقدیر واقع می‌شود اهمیت چندانی ندارد، بلکه اهمیت اصلی در مسیر این امر است که رانندگان مورد توجه قرار بگیرند، مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد و دغدغه‌هایشان را بشنویم.

ما از همه دستگاه‌ها و نهادها تقاضا می‌کنیم تا ما را در تبدیل کردن مسئله ایمنی به یک اصل تثبیت شده یاری کنند، که در این صورت شاهد کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای خواهیم بود.
 
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.