| کد خبر: 98664 |

معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با تین‌نیوز مطرح کرد

◄ وعده‌ای دیگر بر ای تولید ریل ملی با شمش وارداتی

تین‌نیوز| تولید ریل پروژه مهمی است که در آن هر یک از دو طرف خریدار و فروشنده تعهداتی دارند و قابل پذیرش است که برنامه‌های ذوب‌آهن به عنوان تولید‌کننده، پیشروی قابل انتظار را نداشته باشد؛ اما در مقابل طرف خریدار یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خود عمل نکرده است.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این‌ها سخنان منصور یزدی‌زاده، معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن اصفهان است که در گفت‌وگو با تین‌نیوز از اتفاقات چند ماه اخیر بین شرکت راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان خبر می‌دهد.
 
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که راه‌آهن به عنوان مشتری ریل داخلی وظیفه‌ای در قبال پرداخت وجه پیش از تحویل محصول مورد نیاز خود ندارد؛ همانطور که سعید محمدزاده، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن نیز پیش از این در خصوص عدم حمایت از ریل ملی، به تین‌نیوز گفته بود: «برنامه‌ راه‌آهن آن است که در صورت تولید اولین محصول داخلی، خریدها را از تولیدکننده داخلی انجام دهد.»   
 
در این زمینه عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی نیز گفته بود که «در صورت تولید ریل ملی تمام ظرفیت ذوب‌آهن را یکجا خریداری می‌کنیم» که این مسایل نشان از حمایت دولت و راه‌آهن به‌عنوان مصرف‌کننده این محصولات از تولید داخلی ذوب‌آهن دارد.
 
یزدی‌زاده با بیان اینکه 10 سال قبل هم تجربه تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان را داشتیم که از سوی شرکت‌ راه‌آهن به تجربه تلخی برای این گروه صنعتی تبدیل شد، می‌گوید: ریل‌هایی که 10 سال قبل تولید شدند به لحاظ فنی دچار مشکلاتی بودند که به دلیل نبود تجهیزات لازم در کارخانه ذوب‌آهن ایجاد شده بود و قرار بود با ورود یک شرکت سومی به پروسه تولید ریل، این ایرادات فنی برطرف شود که راه‌آهن به عنوان مشتری اصلی ریل، از خرید خود منصرف شد و تجربه تلخی را برای تولیدکنندگان رقم زد.
 
این در حالی است که سعید محمدزاده نیز در رابطه با پیشینه تولید ریل ملی به تین‌نیوز گفته بود: «شرکت ذوب‌آهن در دوره‌های قبلی و دولت‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده بود که هیچ‌یک از آن‌ها به عقد قرارداد منجر نشد؛ اما در دولت فعلی برای راه‌اندازی خط تولید حمایت‌های لازم صورت گرفته و در حال حاضر نیز خطوط تولید در حال پیش‌روی هستند».
 
مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان قابل انکار نیست
 
معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن در این گفت‌وگو همچنین از موانع و مشکلات موجود پیش‌روی این گروه صنعتی سخن به میان آورد؛ او با اشاره به رکود اقتصادی و تحریم‌های اخیر، می‌گوید: مشکلات اقتصادی که در این مدت وجود داشته را هیچ کس نمی‌تواند رد کند؛ اینکه تولیدکنندگان وضعیت خوبی ندارند و با کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی و تبعا بازار داخلی مواجه هستند.
 
به گفته یزدی‌زاده، با کاهش قیمت‌های جهانی، نرخ‌های امسال کمتر از 4 سال پیش است و صنعت‌گران محصولات خود را با قیمتی کمتر از 4 سال پیش می‌فروشند و این در حالی است که هیچ بنگاه و کارخانه و فعال اقتصادی انتظار ندارد با گذشت زمان قیمت‌ها روند نزولی را پیش بگیرند و کاهش پیدا کنند.
 
در حالی که سال به سال همه چیز گران می‌شود، کاهش قیمت‌های این حوزه به خودی‌خود عاملی برای بروز مشکل در روند تولید به شمار می‌رود.
 
تحریم‌ها را فراموش نکنیم
 
معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن اصفهان، دیگر مانع پیش‌روی این صنعت را وجود تحریم‌ها اعلام می‌کند: مشکل اصلی در این رابطه آن است که گاهی فراموش می‌کنیم پروژه تولید ریل در ذوب‌آهن قرار بود توسط یک شرکت اروپایی انجام شود و تحریم‌ها تقریبا همه معادلات این همکاری را بر هم زد.
 
یزدی‌زاده می‌افزاید: نحوه این همکاری نیز در سطح اصلاح و بهبود وضعیت کارگاه‌های ذوب‌آهن است تا سرعت و کیفیت پروژه افزایش پیدا کند.
 
او با بیان اینکه تمام این مسایل به عنوان چرایی اتفاقات و بحث‌های اخیر مطرح می‌شود، می‌گوید: در اجرای این پروژه همواره امیدوار بودیم که از راه‌آهن پیش‌دریافت داشته باشیم؛ همانطور که در آخرین جلسه دو طرف که در شب اول ماه مبارک رمضان با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن و جمعی از مدیران مرتبط  در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، توافقاتی در رابطه با قیمت صورت گرفت و طبق صحبت‌های آن جلسه بنا شد که قراردادی با ذوب‌آهن بسته شود که هم‌اکنون با گذشت دو ماه هنوز خبری از مسوولان راه‌آهن نیست.
 
توان تولید شمش داریم؛ راه‌آهن حساس است، وارد می‌کنیم!
 
یزدی‌زاده همچنین در رابطه با جریان تامین شمش ریل با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن می‌تواند شمش ریل را با کیفیت قابل قبول تولید کند، می‌گوید: در این زمینه به دلیل حساسیت‌های راه‌آهن قرار شد که از کارخانه‌های قدیمی و معتبر چین و هند شمش ریل را با حضور نماینده راه‌آهن وارد کنیم که با وجود انجام مراحل سفر به این کشورها راه‌آهن هنوز در این زمینه اعلام آمادگی نکرده است.
 
یزدی‌زاده در ادامه می‌گوید: نمایندگان راه‌آهن از خطوط تولید ذوب‌آهن و پیشرفت 70 درصدی پروژه بازدید کرده‌اند؛ در حال حاضر هم مرحله تست گرم در حال انجام است.
 
معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: برای اولین بار قرار است ریل با کیفیت جهانی و مطابق آخرین استاندارد روز اروپا در کشور تولید شود و برای این کار از کارشناسان آلمانی بهره‌ گرفته شده که باید در روند اجرای پروژه تابع برنامه‌ریزی‌های آن‌ها باشیم.
 
او می‌افزاید: یکی از دلایل تعویق در اجرای پروژه نیز به گرفتن تاییدیه از طرف آلمانی مربوط می‌شود و بر عهده ذوب‌آهن نیست.
 
علت تاخیرها پول ندادن راه‌آهن نیست
 
یزدی‌زاده همچنین می‌گوید: در حقیقت علت طول کشیدن روند پروژه پول ندادن راه‌آهن نیست؛ بلکه بحث مسایل فنی در این میان مطرح است که ممکن است زمان‌بر باشد.
 
او درباره انتقادهایی که در رابطه با عملکرد ذوب‌آهن برای تولید ریل مطرح است، می‌گوید: فشارهایی که به ذوب‌آهن وارد می‌شود منطقی نیست و این سوال مطرح است که بر اساس کدام قرارداد ذوب‌آهن در انجام تعهدات خود تاخیر داشته است؟
 
معاون برنامه‌ریزی توسعه ذوب‌آهن با اشاره به اینکه با گذشت 100 سال از راه‌اندازی خطوط ریلی در ایران هم‌اکنون یک شرکت صاحب برند برای تولید این محصول استراتژیک به کشور ورود کرده است، می‌گوید: انتظارات بر آن است که حمایت لازم از فعالیت‌های این گروه صنعتی صورت بگیرد تا پرسنل و فعالان این حوزه نیز به ادامه روند فعالیت خود دلگرم و خوش‌بین باشند.
 
قرارداد ببندید؛ جریمه در نظر بگیرید
 
او همچنین می‌گوید: اگر راه‌آهن با ذوب‌آهن قرارداد می‌بست به نوعی این اطمینان خاطر و انگیزه در میان پرسنل بیشتر می‌شد؛ حرف ما این بود که قرارداد ببندید؛ پنالتی بگذارید، یعنی اگر در صورت عقد قرارداد ذوب‌آهن نتوانست به تعهدات خود عمل کند، در قرارداد جریمه در نظر بگیرید و یا این کارخانه را موظف کنید که خود برای راه‌آهن ریل وارد کند.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، با وجود پاسخگویی معاون برنامه‌ریزی توسعه شرکت ذوب‌آهن و گزارش‌هایی که پیش از این در گفت‌و‌گو با معاون فنی راه‌آهن در خصوص تولید ریل ملی تهیه شده است؛ هنوز ابهامات موجود در این مسیر برطرف نشده و سوالات مختلفی وجود دارد که امیدواریم با همکاری مسوولان مربوطه در راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن بتوانیم با حضور معاونان مربوطه گفتگوی خبری در این زمینه برگزار کنیم و به واکاوی جزئیات مروبط به این پروژه عظیم ملی بپردازیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.