| کد خبر: 100293 |

جابجایی ایستگاه تهران بیش‌ترین آسیب را برای مردم در پی خواهد داشت

سهم آلودگی قطار در تهران کمتر از یک درصد

 هفته‌نامه حمل و نقل |

نشست خبری سعید محمدزاده، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در محل ساختمان مرکزی راه‌آهن با حضور اهالی رسانه و روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه برگزار شد که در آن محمدزاده با اشاره به تلاش برای ایجاد ۴ ایستگاه‌ راه‌آهن در مناطق مختلف شهر تهران و تأکید بر ماندن ایستگاه فعلی در جای خود، از سهم اندک و یک درصدی قطار در آلودگی هوای شهر تهران خبر داد.
 
در ادامه مشروح سخنان وی آورده می‌شود:
نه تنها ایستگاه تهران می‌ماند بلکه  ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در داخل تهران ساخته می‌شوند
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ضمن اشاره به غیرعلمی بودن انتقال ایستگاه تهران به خارج از شهر گفت: ایستگاه راه‌آهن باید در بطن و درون شهرها باشد و همه جای دنیا نیز این‌گونه است. وجود ایستگاه‌‌های متعدد راه‌آهن در شهرها برای آسایش مردم ضروری است. در شهر بزرگی مثل لندن تعداد ۱۰ ایستگاه راه‌‌آهن در بخش میانی شهر وجود دارد که‌ هر کدام بیش از ۱۰ هکتار مساحت دارد، باید در شهر‌های ما هم این‌گونه باشد. بنابراین، راه‌آهن تصمیم دارد در مناطقی نظیر میدان آزادی، شهر ری و اراضی عباس‌آباد، ایستگاه‌های جدید ریلی ایجاد کند تا دسترسی مسافران به راه‌آهن تسریع شود، ضمن آنکه در ایستگاه‌های راه‌آهن مجتمع‌های تجاری، رفاهی، علمی و خدماتی در نظر گرفته می‌شود و طبق الگوگیری از شهر‌‌های موفق دنیا، ایستگاه‌ راه‌آهن در کنار حفظ کاربرد فعلی، محلی برای خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی به حساب می‌آید.
 
جانمایی نامناسب ایستگاه‌های راه‌آهن، مسافران را اذیت می‌کند
در دوره‌ای ایستگاه راه‌آهن قم‌ به تصمیم مدیران وقت به خارج شهر قم و محمدیه منتقل شد، مردم مجبور بودند از هر مبدأ که به سمت قم حرکت می‌کند تا ایستگاه محمدیه بروند و سپس مسافت طولانی را به سمت شهر قم برگردند، در واقع مدت زمان سیر بین ایستگاه محمدیه تا شهر قم با مدت زمان سیر قطار بین تهران تا قم برابر می‌شد. ایستگاه راه‌آهن قم در این دولت به محل قبلی خود در بطن شهر قم برگشت ومدت زمان رسیدن قطار از ایستگاه راه‌‌آهن تهران تا ایستگاه قم ‌‌امروز حدود ۸۵ دقیقه است که با مدت زمان سیر خودرو در اتوبان تهران-قم برابری می‌کند ضمن آنکه از ایستگاه راه‌آهن قم تا حرم حضرت معصومه (س) تنها هفت دقیقه مسیر پیاده‌روی است‌.
نمونه دیگر، جانمایی بسیار نامناسب ایستگاه راه‌آهن شیراز در خارج شهر است. در حال حاضر مدت زمان سیر قطار بین شیراز تا تهران با سیستم حمل و نقل اتوبوسی در همین مسیر، برابری می‌کند اما با وجود آسایش در قطار، مسافران از اتوبوس بیش‌تر استقبال می‌کنند. زیرا ایستگاه راه‌آهن شیراز ۱۰ کیلومتر خارج از شیراز ساخته شده و مردم باید این فاصله طولانی را با هزینه زیاد با صرف زمان و ایجاد ترافیک طی کنند که منطقی نیست.
 
لزوم اتصال مترو به ایستگاه‌های راه‌آهن
ما به دنبال اتصال خطوط مترو به راه‌آهن در شهر‌ها و به خصوص در کلانشهر تهران هستیم، این منطقی نیست که ایستگاه خط ۳ مترو در میدان راه‌آهن مسافران را خارج کند و بار ترافیکی زیادی به این میدان تحمیل کند، در حالی که می‌‌توانستیم این ایستگاه را درون ایستگاه راه‌آهن بسازیم و اتصال ریل و مترو را داشته باشیم. باید مترو و راه‌آهن با هم ترکیب شوند و طی مذاکراتی مقرر شده که راه‌آهن را در برخی ایستگاه‌های مترو به خطوط مترو متصل کنیم، همچنین برخی ایستگاه‌های مترو که به خطوط ریلی نزدیک باشند از طریق دالان،‌ تونل و سیستم والک‌ وی به راه‌آهن متصل می‌شود.
 
ایستگاه راه‌آهن‌ محرک بازآفرینی شهری
ایستگاه راه‌آهن محرکی برای بازآفرینی شهری محسوب می‌شود، توسعه بر مبنای حمل‌و‌نقل یعنی حمل‌و‌نقل محرک توسعه شود و این در ایستگاه‌های راه‌آهن نمود پیدا می‌کند. توسعه شهرها در دنیا با گسترش ایستگاه راه‌آهن در درون شهرها همراه بوده تا خدمت رسانی به مسافران و شهروندان غیر مسافر در ایستگاه‌های راه‌آهن به بهترین وجه ممکن انجام شود.
به طور مثال در شهر پاریس در منطقه‌ای جرم‌خیز ایستگاه راه‌آهن از ۲۰ سال پیش به مجموعه‌ بزرگ خدمات شهری مختلف تبدیل شد و امروز منطقه مذکور از مرغوب‌ترین نقاط شهر پاریس محسوب می‌شود و همه نوع خدمات تجاری،‌ دولتی و فرهنگی در آن ارائه می‌شود؛ ضمن آنکه بزرگ‌ترین کتابخانه ملی اروپا در همین منطقه ساخته شد.
 
ایستگاه «هانتابهف» برلین در مرکز این شهر و بین دو رودخانه در سخت‌ترین شرایط ساخته شد، اما اجازه ندادند که ایستگاه راه‌آهن به خارج شهر منتقل شود و این نشان از آن دارد که باید ایستگاه‌های راه‌آهن در داخل شهرها باشد و سپس در قالب حمل‌و‌نقل ترکیبی، مردم آسایش و آرامش کافی در سفرها داشته باشند.
راه‌آهن نیز از سال ۹۳ پروژه‌ای را شروع کرده است تا ایستگاه‌ راه‌آهن تهران مرکز ارائه خدمات به مسافران و شهروندان تهرانی باشد، در این راستا «شرکت اَرِپ» که مشاور بیش از ۱۰۰ ایستگاه راه‌آهن در دنیا بود برای بازآفرینی ایستگاه راه‌آهن تهران ‌و تحول آفرینی انتخاب شد.
 
سهم قطارها در آلودگی شهر تهران بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است
ادعای شهرداری تهران مبنی بر ایجاد آلودگی توسط قطارهای راه‌آهن در شهر تهران درست نیست و طبق گزارش سازمان کنترل کیفیت هوای شهر تهران، سهم قطارها در آلودگی شهر تهران بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است؛ لوکوموتیوهای زیمنس کم‌ترین میزان آلودگی را دارند و سن آنها بین ۳ تا ۵ سال است؛ در همین انگلستان و شهر لندن قطارهایی که وارد شهر می‌شوند ۵۰ درصد برقی و ۵۰ درصد غیربرقی هستند.
 
همچنین درخواست شهرداری تهران مبنی بر انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج شهر بسیار غیرمنطقی و ناپخته از نظر علمی است؛ خروج ایستگاه راه‌آهن بیشترین ضربه را به مرد‌م و مسافرا‌ن از نظر هزینه و اتلاف وقت ‌وارد می‌کند؛ به عنوان مثال مسافری که در مسیر تهران - مشهد بخواهد ۵۰ هزار تومان بهای بلیت بپردازد باید ۴۰ هزار تومان نیز هزینه آژانس از مرکز شهر به بیرون شهر برای سوار شدن به قطار بپردازد ضمن آنکه ترافیک را بسیار افزایش می‌دهیم و این منطقی نیست.

لینک خبر:
http://tweekly.ir/fa/Main/Detail/7318/
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.