| کد خبر: 100645 |

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع دریایی:

اراده جامعه دریایی برای ارتقاء حوزه دریایی

تین‌نیوز| با باز شدن فضای بین المللی و رفع تحریم ها به خصوص در حوزه دریا، شرکت های خارجی فعال در حوزه های مختلف دریایی تمایل دارند تا با استفاده از ظرفیت های شرکت های ایرانی همکاری خود را با ایران آغاز کنند.
اراده جامعه دریایی برای ارتقاء حوزه دریایی/استفاده از فضای پسا برجام برای ارتقا فعالین حوزه دریا

رئیس جدید هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص سیاست‏های جدید هیأت مدیره برای پیشبرد اهداف توسعه دریایی کشور اظهار داشت: در دوره جدید و با تغییر اکثریت هیأت مدیره انجمن، جامعه دریایی انتظار دارد که روح تازه ای در کالبد این انجمن دمیده شود و این انتظار به حقی است.

فاضل تصریح کرد: باوجود اینکه افراد دلسوز زیادی در هیأت مدیره های قبلی انجمن حضور داشته اند و فعالیت های قابل تقدیری را شکل داده اند ولی اعضای انجمن و فعالان دریایی کشور اعتراضات زیادی نسبت به انحصار طلبی و عملکرد  برخی از افراد خاص در انجمن دارند و به دلیل همین نارضایتی ها، مجمع عمومی انجمن مهندسی دریایی با انتخاب خود تغییرات گسترده در هیأت مدیره انجمن اعمال نمود

وی ادامه داد:هم اکنون نیز این افراد خاص با بهانه تراشی های مختلف و با رفتارهای غیر حرفه ای سعی در تغییر نتایج انتخابات را دارند. به عنوان مثال پس از گذشت بیش از ده روز از انتخابات مجمع عمومی انجمن مهندسی دریایی، هیأت رئیسه مجمع هنوز نتایج انتخابات را به وزارت علوم ارسال نکرده است، این درحالیست که طبق اساسنامه انجمن نتایج مجمع عمومی باید بلافاصله بعد از برگزاری مجمع به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم ارسال گردد، لذا در حال حاضر شاهد تخلف از اساسنامه انجمن توسط هیأت رئیسه مجمع هستیم.

فاضل اضافه کرد: در دوره جدید، یکی از اولویت های اصلی بازگرداندن جایگاه علمی انجمن است  و بایستی این انجمن جایگاه مطلوب بین المللی خود را پیدا کند. جلب مشارکت حداکثری اساتید دانشگاه ها، تقویت انجمن های علمی دانشجویی، ایجاد تعاملات منطقه ای و بین المللی با انجمن های معتبر علمی مرتبط، انتشار نشریات وزین علمی در سطح ملّی و بین المللی و ارتقاء همایش های انجمن به همایش های علمی معتبر از جمله فعالیت‏هایی است که در دستور کار هیأت مدیره جدید قرار خواهد گرفت.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی اظهار داشت: با وجود ماهیت علمی انجمن های تحت نظارت وزارت علوم، وزن علمی فعالیت های انجمن مهندسی دریا با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. به عنوان مثال همایش های سالانه انجمن وجهۀ علمی دارند اما رویکرد اصلی در چالشهای مطروحه در این همایشها بیشتر از جنس صنفی و بدون راه حل علمی می‏باشد. همچنین ساختار کمیته های تخصّصی تناظر مناسبی با شاخه های علمی این بخش از مهندسی ندارد و موضوعات مطروحه در این کمیته ها با روش های علمی بررسی و تحلیل نمی شوند. اگرچه اولویت در تمام پیگیری ها توسعه اقتصادی و روان نمودن فضای اجرا می‏باشد، ولیکن خلا اصلی همواره نداشتن  یک راه حل علمی و عملی بوده است تا بتوان نظر مثبت همه ذینفعان را بروی آن جمع نمود.

فاضل تصریح کرد: باید قدردان زحمات هیأت مدیره های قبل در ایجاد جایگاه صنفی انجمن مهندسی دریا در صنعت بود و مطمئناً ادامۀ پرداختن به مسائل صنفی از وظائف همیشگی این انجمن است. امّا باید تأکید نمود که حتّی پیگیری مسائل صنفی، نیازمند رویکردهای علمی نسبت به آسیب شناسی و ارائۀ راهکار می باشد و بدون تعمّق نه تنها مشکلی از صنعت حل نمی گردد، بلکه دخالت‏های غیرعلمی می تواند باعث تشدید مشکلات و حتّی ایجاد تنش های مضاعف در کشور گردد.

فاضل در ادامه گفت: از سوی دیگر، یکی از مسیرهای اصلی تزریق علم در صنایع کشور، آموزش است. در راستای ارتقای علمی جامعه در زمینۀ مهندسی دریایی، نشست هایی با برخی اساتید، دانشجویان و صنعتگران برگزار نموده ایم و پیشنهاداتی را برای وزارت علوم و همچنین سازمان فنی و حرفه ای کشور آماده نموده ایم. از آن جمله می توان به پیشنهاد اصلاح سیلابس درسی شاخه های مختلف مهندسی دریا، ایجاد و ارتقای دوره های بین رشته ای مانند مدیریت صنایع دریایی و همچنین دوره های فنی و حرفه ای تخصّصی در زمینه های مختلف دریایی اشاره نمود که انشاالله پس از رسمیت گرفتن فعالیتهای هیأت مدیره جدید با کمک کارشناسان محترم وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه ای  مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل سابق صندوق توسعه صنایع دریایی همچنین در ادامه به تعامل حداکثری با جامعه دریایی اشاره کرد و بازگشت اعتماد جامعه دریایی به این انجمن را ضروری دانست و افزود: به عنوان مثال تاکنون این انجمن 370 عضو حقوقی جذب کرده ولی به مرور و به دلایل مختلف 200 شرکت از این انجمن خارج شده اند. همچنین از حدود 50 شرکت ساخت و تعمیر کشتی های فلزی در کشور، کمتر از ده شرکت عضو این انجمن هستند و از تعداد انبوه سازندگان شناورهای فایبرگلاس و شناورهای سنّتی نیز کمتر از تعداد انگشتان یک دست عضو می باشند. همین نشان از چالش جدی هیأت مدیره جدید برای بازگشت اعتماد جامعه دریایی به انجمن و بالا بردن کارایی این نهاد دارد. باید تأکید نمود که لزوم حضور شرکتهای صنعتی در انجمن علمی، وظیفۀ خطیر تزریق علم در صنعت توسط این انجمن ها می باشد که مستلزم ایجاد اشتیاق در این شرکت‏ها برای ارتقای علمی خود می باشد.

وی با اشاره به فضای پسا برجام گفت: با باز شدن فضای بین المللی و رفع تحریم ها به خصوص در حوزه دریا، شرکت های خارجی فعال در حوزه های مختلف دریایی تمایل دارند تا با استفاده از ظرفیت های شرکت های ایرانی همکاری خود را با ایران آغاز کنند. دراین میان انجمن مهندسی دریایی با شکل دهی تعاملات منطقه ای و بین المللی اعضای خود می تواند نقش موثری را در این فضا ایفا نماید. در سایه این تعاملات، انتقال تکنولوژی، همکاری های فنی مدیریتی، خدمات آموزشی - پژوهشی شکل می‏گیرد و نهایتا با توجه به این که توان فنی، مدیریتی و اقتصادی شرکت ها افزایش می یابد، می‏توان نسبت به گسترش سهم شرکت ها از بازارهای منطقه ای و بین المللی امیدوار بود.

فاضل درپایان تاکید کرد: یکی از اولویت های هیأت مدیره جدید تعامل و همکاری جدی با تمام حوزه هایی است که به نحوی به دریا و اقتصاد آن مربوط می شوند و به همین منظور صمیمانه درخواست مشارکت از تمامی ارگان ها، نهادها و شرکت های فعال این حوزه را داریم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.