| کد خبر: 100793 |

پورسیدآقایی در پاسخ به تین‌نیوز:

◄ برای واردات واگن دست دوم مجوزی صادر نشده است

تین‌نیوز| محسن پورسیدآقایی، در نشست خبری هفته دولت که در محل شرکت راه‌آهن برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار تین‌نیوز در رابطه با قراردادهای خرید واگن دست دوم از روسیه گفت: تا کنون برای خرید واگن دست دوم باری از کشور روسیه مجوزی صادر نشده است.
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: در رابطه با واگن‌های مسافری هم باید گفت که روسیه واگن‌های مسافری ندارد و در رابطه با وگن‌های باری نیز مجوزی در خصوص واردات واگن دست دوم صادر نمی‌شود.
 
او همچنین در این نشست خبری اعلام کرد که برخی از مجوزهای واردات واگن دست دوم که در حال حاضر مشاهده می‌شود مربوط به دولت‌ قبلی است و در دولت یازدهم مجوزی در این باب صادر نشده است.
 
یادگار دولت یازدهم توسعه خطوط ریلی است
 
محسن پورسیدآقایی درحضور خبرنگاران در رابطه با عملکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم توضیحاتی کرد و به بیان برخی آمار و ارقام در رابطه با حجم فعالیت‌های این حوزه پرداخت.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه رویکرد دولت به حمل‌ونقل ریلی از ابتدا توسط رئیس جمهوری اعلام شد، به این سخن رئیس جمهور اشاره کرد که «یکی از 3 کاری که باید از دولت یازدهم به یاد بماند توسعه حمل‌ونقل ریلی است».
 
او با اشاره به شرایط دشوار و تنگناهای مالی دولت که متاثر از کاهش عمدی قیمت نفت بوده است و همچنان نیز ادامه دارد، گفت: امروز بعد از نزدیک به سال شاهد آن هستیم که دولت اعتبارات مناسبی را به حوزه ریلی اختصاص داده است.
 
اعتبارات راه‌آهن در دولت یازدهم معادل 10 سال گذشته است
 
آقایی افزود: اعتباراتی که در دولت یازدهم به حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شد با اعتبارات حوزه ریلی در طول سال‌های 82 تا 92 برابری می‌کند و این بدان معنا است که اعتبارات حمل‌ونقل ریلی در طول 10 سال وفور درآمد نفتی کشور بسیار ناچیز بوده است.
 
او در ادامه گفت: از طرفی ارائه این اعتبارات از سوی دولت در سال‌های اخیر نشان داد که اولویت پرداخت‌ها در دولت یازدهم توسعه ریلی است.
 
پورسیدآقایی در رابطه با محل هزینه این اعتبارات افزوده، گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ مجموعا هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن را دو خط کردیم که مهم‌ترین آن خط تهران-مشهد به طول ۹۰۰ کیلومتر و بافق-بندرعباس به طول ۸۰۰ کیلومتر است؛ البته عملیات ساخت بیش از 2 هزار کیلومتر خط‌آهن آغاز شده که830 کیلومتر آن  آماده بهره‌برداری است.
 
او افزود: 700 کیلومتر راه‌آهن حومه‌ای نیز در کشور احداث خواهد شد که 4 خطه شدن تهران‌-گرمسار و تهران-کرج و همچنین مسیر حومه‌ای دو خطه اهواز-سربندر و مسیر قزوین از جمله آن‌ها است.
 
قطارهای حومه‌ای؛ تضمین کیفیت زندگی کلان‌شهرها
 
در ادامه این نشست، پورسیدآقایی با بیان اینکه شاخص کیفیت زندگی در کلان‌شهرها بسیار پایین است،گفت: در حال حاضر، شاخص کیفیت زندگی در تهران بسیار پایین‌تر از سطح جهانی است که علت آن را می‌توان آلودگی هوا، ترافیک و ساختار شهرسازی دانست که ‌آرامش را از ساکنان این شهرها گرفته است. این در شرایطی است که با توسعه حمل‌و‌نقل حومه‌ای آرامش به کلان‌شهرها برمی‌گردد و مردم نیز می‌توانند با سهولت دسترسی به مراکز شهر از طریق قطار، در حومه کلان‌شهرها در خانه‌هایی بزرگ‌تر و آب و هوایی سالم‌تر زندگی کنند.
 
ریل داخلی را 30 درصد گران‌تر می‌خریم
 
مدیر عامل شرکت راه‌آهن در رابطه با چگونگی پیش‌روی تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان، گفت: سال 86 مقرر شد وزارت راه 100 هزار تن ریل از کشور اسپانیا خریداری کند، اما در آن زمان موضوع در وزارت اقتصاد مصوب نشد، چون اعلام کردند که ریل تولید داخل ساخته خواهد شد، این در شرایطی است که نه ریل داخلی تولید شد و نه واردات مورد نیاز صورت گرفت.
 
او افزود: در حال حاضر نیز، ذوب‌آهن اصفهان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن بدهی دارد که این بدهی به دلیل عدم وصول مطالبات راه‌آهن در سال‌های اخیر شکل گرفته است، در واقع راه‌آهن هنوز هم بدون دریافت هزینه، بار ذوب‌آهن را جابه‌جا کرده و مطالبات خود را بدون محاسبه سود در نظر می‌گیرد.
 
یکی دیگر از اقدامات راه‌آهن در راستای حمایت از تولید داخلی نیز، خرید ریل تا حدود 30 یورو گران‌تر از نرخ‌های اروپایی است که اگر همین قیمت را با محصولات چینی مقایسه کنیم، در حقیقت ریلی داخلی را 30 درصد گران‌تر می‌خریم.
 
تجهیز 113 ایستگاه راه‌آهن به سیستم ATC
 
پورسیدآقایی با بیان ایکه همه شبکه ریلی کشور در حال تجهیز به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در هستند، گفت: این سیستم که به ATC معروف است، خطای انسانی را کاهش داده و مانع سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد قطار را متوقف خواهد کرد.
 
او افزود: در حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و 102 ایستگاه باقی‌مانده نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد.
 
در این سیستم ایستگاه‌های مجازی در فاصله ایستگاه‌های فیزیکی تعریف می‌شوند تا قطارها بتوانند پشت‌سر هم حرکت کنند.
 
به گفته آقایی، اجرای همین سیستم موجب شده ظرفیت خط تهران-مشهد روزانه به 200 قطار افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران در تردد باشد.
 
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه گفت: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی‌سازی شد، ما جزو 8 کشور دنیا هستیم که این دانش را طراحی و بومی‌سازی کردیم.
 
رشد 3 برابری ترانزیت در دولت یازدهم
 
پورسیدآقایی درباره اقدامات راه‌آهن در زمینه خدمات مسافری گفت: در این راستا عملیات احداث ایستگاه و نمازخانه آغاز شده و از 27 دستگاه نمازخانه مورد نیاز، 8 دستگاه احداث و 19 دستگاه باقی مانده‌است.
 
او افزود: در همین راستا، ایستگاه جدید زنجان هم در هفته آینده افتتاح خواهد شد.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه امسال توانستیم رشد 8 درصدی را برای حمل‌بار به ثبت برسانیم، گفت: متوسط رشد حمل بار جاده‌ای، در 5 ماه ابتدای سال 95، 4 درصد بوده است.
 
او افزود: در سال 92 ترانزیت ریلی کالا به کمترین میزان خود در رقمی نزدیک به 500 هزار تن رسید؛ اما خوشبختانه با تغییراتی که در حوزه ترانزیت اعمال شد، رشد 3 برابری و تحقق 1میلیون و نیمی را شاهد بودیم.
 
همه قطارهای تهران-مشهد 10 ساعته به مقصد می‌رسند

آقایی با اعلام این خبر که در یک ماه گذشته توانستیم کاهش زمان سیر در مسیر تهران-مشهد را محقق کنیم گفت: در حال حاضر با خروج قطارهای بالای 55 سال و افزایش سرعت، توانستیم زمان سیر قطار تهران-مشهد را  در مجموع با احتساب توقف‌ها، به 10 ساعت برسانیم.
 
او با بیان اینکه با وجود فشاری که در جریان خروج قطارهای بالای 55 سال از مسیر تهران-مشهد به شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقلی وارد شد، همکاری خوبی بین راه‌آهن و این شرکت‌ها صورت گرفت.
 
شرکت قطارهای حومه‌ای، پشت درهای مجلس
آقایی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره شرکت قطارهای حومه‌ای، گفت: دولت لایحه تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای را در برنامه ششم به مجلس ارائه کرد که در نمایندگان مجلس قبل با توجه به محدودیت زمانی که پیش‌رو داشتند نتوانستند به خوبی لوایح موجود را بررسی کنند، ازین‌رو در حال حاضر منتظر تائید مجلس در این باره هستیم و امیدواریم تا یک ماه آینده این لایحه به تصویب برسد.
 
مدیرعامل راه‌آهن گفت: تشکیل شرکت‌های جدید در اختیار دولت نیست؛ اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.
 
نوسازی ناوگان و افزایش سرعت قطارها تا زمستان
 
آقایی با اشاره به خروج واگن های بالای 55 سال در سال گذشته گفت:  از ابتدای زمستان امسال 350 دستگاه واگن بالای 45 سال نیز از رده خارج می‌شود.
 
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: تا پایان امسال 235 دستگاه واگن وارد ناوگان می‌شود که شامل واگن‌های نو و واگن‌های دست دومی خواهد بود که مجوز ورود آن‌ها در سال قبل صادر شده است.
 
جذب سرمایه 12میلیون یورویی برای کیترینگ قطار
 
آقایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل جذب سرمایه‌گذار اتریشی در کیترینگ برای راه‌اندازی سیستم نوین کیترینگ قطارها گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی حتی با یک دلار هم مفید است، در این پروزه نیز، با سرمایه‌گذاری 12 میلیون یورویی شرکت اتریشی سیستم کیترینگ نوینی در کشور راه‌اندازی شد.
 
پورسیدآقایی با بیان اینکه این سرمایه‌گذاری از جنس تجهیزات و امکانات و ساختمان است، گفت: در همکاری سرمایه‌گذار خارجی و شرکت ایرانی که با مدیریت ایرانی اداره می شود، 2 نفر اتریشی و 110 نفر ایرانی در این شرکت مشغول کار شدند.
 
تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان بعد از طرح توسعه بندر شهید رجایی
 
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه گفت: راه‌آهن آستارا-آستارا برای تکمیل 550 میلیون دلار اعتبار لازم دارد که تملک اراضی نیز در این عرصه مهم است.
 
او همچنین درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: این مسیر پس از توسعه بندر شهید رجایی تکمیل خواهد شد.
 
آقایی تاکید کرد:  طبق بخشنامه سازمان بنادر نیز، از این پس، هر ترمینالی در بنادر ساخته می‌شود باید به خطوط ریلی متصل شود.
پور سید آقایی با تاکید بر اینکه حمل بار در بندر شهید رجایی توسط راه‌آهن 3 برابر افزایش یافته است گفت: فعلا سهم ریل در جا‌به‌جایی بار بندر شهید رجایی 15 درصد است و برنامه‌ریزی کردیم این رقم در کل بنادر کشور به 30 درصد افزایش یابد.
 
ایستگاه راه‌آهن شیراز باید به داخل شهر منتقل شود
 
او ضمن انتقاد از سیاست‌های وزارت راه دولت گذشته در ایستگاه‌های راه‌آهن خارج از شهرها گفت: راه‌آهن اصفهان‌- شیراز با 1000 میلیارد تومان اعتبار ساخته شد؛ اما کارایی مناسبی ندارد چون ایستگاه خارج از شهر ساخته شده و مردم تمایلی به استفاده ندارند.
 
او افزود: در این دولت سیاست‌های اصلاح شد مثلا ایستگاه شهر همدان را به داخل شهر منتقل کردیم چون 12 کیلومتر خارج شهر بود.
 
مدیرعامل راه‌آهن گفت: در وزارت راه و شهرسازی کمیته مرکب از راه‌آهن،‌ معاونت شهرداری وزارت راه و شرکت راه و توسعه تشکیل شده است تا در ایستگاه‌های راه‌آهن جدید در داخل شهرها اعمال نظر کنند.
 
او در ادامه گفت: فعلا در حال خرید اراضی برای انتقال ایستگاه راه‌آهن همدان به داخل شهر هستیم، همچنین در شهر رشت نیز ایستگاه راه‌آهن در میدان گیل این شهر ساخته می‌شود.
 
اگر ایستگاه راه‌آهن داخل شهر نباشد، آن خط‌آهن را نمی‌سازیم
 
او تاکید کرد: هر خط ‌آهنی که این دولت می‌سازد باید ایستگاه راه‌آهن آن در داخل شهر باشد و اگر استانی مخالف با این امر بود آن خط‌آهن را نمی‌سازیم؛ زیرا توجیه علمی و منطقی ندارد.
 
او افزود: فعلا در حال مطالعه برای انتقال  ایستگاه راه‌آهن شیراز از محل فعلی به مرکز شهر شیراز هستیم البته موضوع قطارهای حومه‌ای را در شیراز دنبال می‌کنیم که مقرر شد ایستگاه فعلی راه‌آهن شیراز به ایستگاه قطار حومه اختصاص یابد و سپس با تملک اراضی در داخل شهر شیراز ایستگاه جدید را آنجا بسازیم.
 
مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: لازم است در کلان‌شهرها بیش از یک ایستگاه راه‌آهن داشته باشیم این فقط در ایران است که پایتخت کشور یک ایستگاه راه‌آهن دارد، در حالی که در همه دنیا پایتخت‌ها حداقل دو ایستگاه دارند.
 
او در ادامه گفت: انتقال ایستگاه راه‌آهن به خارج از شهرها فقط به بروز مشکلات برای مسافران و افزایش ترافیک می‌انجامد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.