| کد خبر: 101482 |

در جلسه پرورش با مهندسان تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی «هما» مطرح شد؛

◄ کاهش ۲۰۰ میلیاردی بودجه «هما» در سال جاری / ارائه ۸ میلیارد بلیت‌های تخفیف‌دار در سال

تین‌نیوز| هفته گذشته برخی از مهندسان تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی «هما» به علت مشکلاتی که در این شرکت داشته‌اند جلسه‌ای با فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهندسان تعمیر و نگهداری در این جلسه خطاب به پرورش گفتند؛ تخصص، درآمدزدایی، جنگیدن با تحریم‌های ناجوانمردانه، کار در شرایط سخت و زیان‌آور و ... تنها گوشه‌ای از خدمات مهندسان تعمیرات نگهداری هواپیمایی «هما» در سال‌های اخیر بوده است.

طبق گفته‌ی یکی از مهندسین حاضر در جمع؛ سال‌ها شاهد هستیم مدیران بالادستی شرکت و دستورشان در خصوص سیاست اجرایی، باعث شده یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا به وضع موجود تبدیل شود.

وی ادامه داد: اعطای بلیت‌های تخفیف‌دار به برخی از ارگان‌ها، پروازهای فرمایشی ضررده و احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی، ندادن سوخت در کشورهای اروپایی، خرید هواپیماهای فرسوده و از دست دادن هلدینگ‌های فرودگاهی، استخدام‌های دستوری، واگذاری‌ هتل‌های هما و ... اوضاع‌ نابسامان شرکت را تشدید کرده است.

این مهندس تعمیر و نگهداری که از جانب تمام کارمندان این بخش خطاب به مدیرعامل «هما» سخن می‌گفت ادامه داد: چهارسال گذشته نمایندگان مهندسان تعمیر و نگهداری به‌طور کاملا قانونی و طی انجام مذاکراتی با شرکت به توافقاتی در زمینه پرداخت حقوق و مزایا دست یافتند و خواسته‌های خود را با دلایل قانونی به اثبات رساندند؛ اما متاسفانه در طول زمان به فراموشی سپرده شد.

طبق بیان او؛ مشکلات معیشتی و حقوق دریافتی اندک کاسه‌صبر متخصصین مهندسی تعمیر و نگهداری را لبریز کرده است؛ در سه ماهه اخیر تنها دو قلم از خواسته‌ها، آن هم به صورت ناقص مصوب شده و در مابقی خواسته‌ها تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی اظهار کرد: پس از سال‌ها صبر و انتظار و وعده‌های کم نتیجه، مجددا درخواست اجرای خواسته‌های به حق متخصصین را داریم. همچنین عدم رسیدگی به خواسته‌های قانونی بر مبنای بار مالی سنگین به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و امیدواریم حق و حقوق قانونی پرسنل پرداخت شود.

این مهندس تعمیر و نگهداری با بیان اینکه این شرکت از اصل خصوصی‌سازی مُبرا شده است و مانند گذشته تحت مدیریت دولتی قرار دارد می‌تواند از دولت جهت رفع این مشکل درخواست کند.

درخواست مهندسان تعمیر و نگهداری از مدیرعامل شرکت هواپیمایی «هما»؛
1/ اجرای طرح ارتقای شغلی و افزایش فوق‌العاده ویژه به رده‌های کارشناس ارشد، خبره و عالی

2/ انجام آلاینده‌سنجی محیط‌کار توسط سازمان‌های مربوطه و اجرای قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور

3/ برچیدن قوانین تبعیض‌آمیز و اجرای تساوی از حقوق، مزایا و پرداخت سنوات و اصلاح موارد دیگر

4/ وجود یک کارشناس آگاه به مسائل اداری، مالی و تخصصی مهندسی و تعمیرات به عنوان عضو دائمی در جلسات تصمیم‌گیری در واحد تشکیلات

5/ تصویب افزایش حق 50 درصدی حق مدرک و گواهینامه‌های تخصصی برای سال‌های 96 و 97

6/ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و در نتیجه به رسمیت شناختن حقوق مختصصین مهندسی و تعمیرات

7/ تعیین و تکلیف صندوق بازنشستگی و حق قراردادهای تعمیراتی با شرکت‌های دیگر

8/ پرداخت اضافه‌کار از ابتدای هر سال

بعد از اتمام سخنان مهندسان تعمییر و نگهداری حال فرصت رسید تا مدیرعامل شرکت هواپیمایی «هما» توضیحاتی در رابطه با خواسته‌های این افراد بیان کند.

پرورش گفت: بنده به حساسیت کار بخش مهندسان تعمیر و نگهداری واقف هستم و از سختی‌کار این افراد مطلع هستم.

وی ادامه داد: بخشی از درخواست‌ها بخش اداری را شامل می‌شود که به شرکت مربوط است و تصمیم‌گیری با مدیرعامل و هیات مدیره است، اما بخش دیگری از درخواست‌ها طبق نظر و تصمیم‌گیری شرکت نیست.

مدیرعامل هما با بیان اینکه صنعت هوایی در 6 سال اخیر مشکلات عدیده‌ای داشته است عنوان کرد: مشکلاتی که در شرکت قابل برطرف کردن است با جان و دل و با تابعیت از قوانین مقررات انجام خواهد پذیرفت و آن بخش که بیرون از شرکت باید رفع شود در تلاش هستیم که برطرف کنیم.

طبق گفته‌ی پرورش؛ او یکی از مخالفان واگذاری هتل هما بوده و در جلسه شورا هیات عالی واگذری در وزارت اقتصاد، شخص بنده از مضرات این کار در آن جلسه سخن گفتم که صدا و تصویر بنده ضبط شده است؛ اما پاسخ وزیر اقتصاد این بود که هما دولتی است و دولت برای آن تصمیم می‌گیرد.

وی در رابطه با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی ابراز کرد: طبق مقررات خصوصی‌سازی زمانی که فراخون زده می‌شود تمام جزئیات شرکت باید افشا شود، زمانی که اعلام می‌شود این شرکت مشمول تحریم‌های آمریکاست، 10 هزار پرسنل دارد که حق اخراج ندارد و .... هیچ‌کس حاضر به خرید هما نخواهد بود.

پرورش بیان کرد: هر جا به نفع‌شان بوده گفته‌اند هما دولتی است و هر جا به ضررشان می‌گویند هما خصوصی است.

این مقام مسئول در رابطه با بلیت‌های تخفیف‌دار توضیح داد: ما به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران تنها این تخفیفات را ارائه می‌دهیم و این نیز یک قانون است که تقریبا 8 میلیارد تومان در سال تخفیف این بلیت‌ها است که برای شرکت با وضع موجود رقم اندکی نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند پرورش ماهانه 60 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند در حالی که فیش حقوقی من کاملا مشخص است و سالانه رقمی بالغ بر 80 میلیون دریافتی من است.

پرورش تصریح کرد: هما اکنون دولتی نیست و مشمول واگذاری به بخش خصوصی است که متاسفانه این شرکت حالت دوگانه دارد و به هر بانکی برای گرفتن وام مراجعه می‌کنیم می‌گویند این شرکت دولتی است.

او افزود: شرکت‌های هواپیمایی دیگر به راحتی وام می‌گیرند ولی متاسفانه به دلایلی که مطرح شد نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و بنده بارها به مسئولان، مجلسی‌ها و وزیران کشور اعلام کرده‌ام که باید ایران‌ایر را از این گره کور در بیاورند و یکی از راه‌های نجات «هما» اداره کردن این شرکت به شکل خصوصی است. هما قبل از انقلاب یک شرکت دولتی بوده است اما به صورت خصوصی اداره می‌شد.

پرورش یادآور شد: مدتی پیش عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌ها نامه نوشت و اعلام کرد به جانبازان ایثارگران و خانواده شهدا 50 درصد تخفیف اختصاص داده شود اما هیچ یک از ایرلاین‌ها حاضر به این کار نشدند و تنها ایرلاینی که این خدمات را ارائه می‌دهد «ایران‌ایر» است.

طبق گفته‌ی مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما؛ این شرکت 200 میلیارد تومان از سال گذشته درآمد حج تمتع و عمره، پرواز به بحرین و ترکیه به علت کودتا و مشکلات اخیر در این کشور کاهش درآمد داشته است؛ در نه ماه سال از سازمان حج و زیارت 16 میلیارد تومان پول برای پروازها دریافت می‌کردیم که بخش اعظمی از حقوق‌های پرداختی کارمندان شرکت را پوشش می‌داد که متاسفانه این رقم از بین رفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    وقتی هواپیمایی ملی ایران سکوی پروازی میشود برای مدیرانی که تا بحال ریاستش را بر عهده داشتند و بنوعی همچون اطاق انتظاری بوده تا مدیرانش نوبتشان شود برای بدست آوردن جایگاه بالاتر کشوری و دلشان به شرکت نسوزد بهتر از این نمیشود وقتی هر ارگان و شخصیتی از این محل ارثیه طلب میکنند چون بنوعی دولتی است بهتر از این نمیشود. وقتی جناب قالی باف تجربه پروازهای خلبانیش را با این شرکت بالا میبرد اما در جای دیگر چون شهرداری مثمر ثمر است و نفعش به آنجا میرسد جز این نمیشود. وقتی از مدیران داخلی شرکت هیچ حسابرسی بعمل نمیاد و بخاطر مسئولیتشان باز خواستشان نمی کنند چون شرکتی دولتیست بهتر از این نمیشود. وقتی از مزایای این شرکت دولتی هواپیمایی های دیگر همچون ماهان بهره برده اند بهتر این نمیشود وقتی این شرکت همچون فرزند پرورشگاهی دولت باشد جز این نمیشود. جایی که بنفعشان باشد دولتیست و جایی که بضررشان باشد خصوصی کجای ایران شخص شرایطش کارگریست ولی موقع مزایا و سختی کار و … تا میبینند هزینه در بردارد کارمند حساب میشود. وقتی … در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

  • salimkeshavarz @ gmail. com 0 0

    موضوعی که این روزها بیشتر از هرچیزی برای هما تهدید محسوب میشود افکار کهنه در زمینه مدیریت یک شرکت با سابقه هوایی است. هما در شرایط پسا تحریم ابتدا باید تکلیف خود رو با مدیرانی که تمام ناکامی های شرکت در سالهای گذشته رو به گردن تحریمها انداخته اند، مشخص کند. جالب اینجاست سخت ترین تحریمها مربوط به شرکت ماهان بوده که بیشترین رشد را در همین سالها داشته است. به نظر میرسد مدیرانی که به بهانه تحریمها عافیت طلبی را اختیار کردند و نخواستند نامشان در بلک لیست بانکهای اروپایی و آمریکایی قرار گیرد، باید گفتگویی با وجدان خود داشته باشند. سخن آخر اینکه: قیمت متوسط یک هواپیمای نو حدود ۲۰۰ میلیون دلار می باشد. ایران با این مبلغ قادر به خرید ۱۰ فروند هواپیما از هما تایپ با سن ۱۵ سال بود، که همخوانی آن با وضعیت شرکت به مراتب بیشتر بود، یا حداقل باعثمیشد که ایران ایر حدود ۱۰ مسیر پروازی مهم و کلیدی خود را از دست ندهد.

  • 0 0

    با عرض سلام خدمت شما صحبتهای اون مهندس هواپیما که در مورد حقوق و مزایای کارکنان مهندسی و تعمیرات تخصصی هواپیما نباشد کاملا درست میباشد اما تمام این مشکلات یک شبه بوجود نیامده تحریم بوده ولی از تحریم بدتر مدیریت ضعیف توی این چندین ساله باعثنابودی هما شده و در حال حاضر کمبود درآمد مستقیما از جیب حقوق کارکنان هما بخصوص از جیب مهندسین این شرکت جبران میشود. واگر از همین امروز به فکر حل مشکلات شرکت بر نیاییم هما هم مثل دیگر شرکتهای که تعطیل شد نفس های آخرش را میکشد

  • 0 0

    وقتی هواپیمایی ملی ایران سکوی پروازی میشود برای مدیرانی که تا بحال ریاستش را بر عهده داشتند و بنوعی همچون اطاق انتظاری بوده تا مدیرانش نوبتشان شود برای بدست آوردن جایگاه بالاتر کشوری و دلشان به شرکت نسوزد بهتر از این نمیشود. وقتی هر ارگان و شخصیتی از این محل ارثیه طلب میکنند چون بنوعی دولتیست بهتر از این نمیشود. وقتی جناب قالی باف تجربه پروازهای خلبانیش را با این شرکت بالا میبرد اما در جای دیگر چون شهرداری مثمر ثمر است و نفعش به آنجا میرسد جز این نمیشود. وقتی از مدیران داخلی شرکت هیچ حسابرسی بعمل نمیاد و بخاطر مسئولیتشان باز خواستشان نمی کنند چون شرکتی دولتیست بهتر از این نمیشود. وقتی از مزایای این شرکت دولتی هواپیمایی های دیگر همچون ماهان بهره برده اند بهتر ازاین نمیشود. وقتی این شرکت همچون فرزند پرورشگاهی دولت باشد جز این نمیشود. جایی که بنفعشان باشد دولتیست و جایی که بضررشان باشد خصوصی کجای ایران شخص شرایطش کارگریست ولی موقع مزایا و سختی کار و … تا میبینند هزینه در بردارد کارمند حساب میشود. وقتی … آنجا که کس است یک حرف بس است.

  • m _ akef @ hotmail. com 0 0

    بنظر من{…} و ضغیف این شرکت را به این روز انداخته است و مدیریت هما از روز اول میداتست که مذاکرات بی نتیجه است. هر روز شرکتهای هوایی خارجی پروازهای خود را افزایش میدهند و هما میتوانست با اجاره هواپیما کمبود ظرفیت را جبران نماید تا هواپیما خریداری نماید نه اینکه بازار را به شرکتهای هوایی خارجی تقدیم کند. مسافر وجود دارد که شرکت حارجی به تمام شهرهای ایران پرواز میگذاردو کی هما از این خواب خرگوشی بیدار خواهد شد خدا میداند. با تشکر

  • Aravana۷۸ @ yahoo. com 0 0

    سلام، هما مثال عینی{…} در ایران عزیزه، چطور شرکتی با این سابقه درخشان روز به روز به افول میره، در حالیکه در همین شرایط یک شرکت دیگه با کمترین امکانات بالقوه و با مدیریتی قوی روز به روز رشد میکنه؟؟! اگر در هما بی توجهی به نیروی متخصص ادامه پیدا کنه و انگیزه بالندگی رشد نداشته باشه، حتی اگر هواپیمای جدیدی هم وارد ناوگان بشه، ایران ایر به روزهای اوج بر نخواهد گشت. امیدوارم تا دیر تر نشده مسئولین به فکر چاره باشند.

  • 0 0

    فرهاد خان باید کار رو از مدیر عامل جدید شرکت فرودگاهها یادبگیره. کیف میکنه آدم. هروز یه سازندگی. هر روز یه تحول. کیف میکنن کارمندای شرکت فرودگاهها. زنده هستن. هرکی هم برای شرکت فرودگاهها فیلم بازی کنه تورسانه ها چنان داغش میکنه که به غلط کردن می افته. مثل مدیران محافظه کار نیست. مهندس پرورش همه چیز داره. باید مدیرانش رو خوب بچینه. آدمای عاقل و جسور و پای کار. مدیر فرودگاهها با شرکتهای بدهکار به شرکت چطور برخورد کرد؟ زنگنه هم از اون پیروی کرد. خودش محکم جلوشون وامیسه. کارم خوب میکنه و گزک هم دست کسی نمیده. موفقیت هر شرکتی به مدیرانش است. بزرگ و شجاع باشن، شرکت جلو میره اما اگه ترسو و محافظه کار باشن، سرمایه شرکت به تاراج میره و کارمنداش بدبخت میشن. آقای عزیز کی گفته تخفیف بدین؟ خوب ندین. تازه ایراد به خود ما هم وارده. بیشتر آمار بلیت های مجانی مال کارکنان است و مدیران. خوب کمش کنین. واجب که نیست.