در جلسه پرورش با مهندسان تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی «هما» مطرح شد؛
◄ کاهش ۲۰۰ میلیاردی بودجه «هما» در سال جاری / ارائه ۸ میلیارد بلیتهای تخفیفدار در سال
تیننیوز| هفته گذشته برخی از مهندسان تعمیر و نگهداری شرکت هواپیمایی «هما» به علت مشکلاتی که در این شرکت داشتهاند جلسهای با فرهاد پرورش مدیرعامل این شرکت برگزار کردند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مهندسان تعمیر و نگهداری در این جلسه خطاب به پرورش گفتند؛ تخصص، درآمدزدایی، جنگیدن با تحریمهای ناجوانمردانه، کار در شرایط سخت و زیانآور و ... تنها گوشهای از خدمات مهندسان تعمیرات نگهداری هواپیمایی «هما» در سالهای اخیر بوده است.
طبق گفتهی یکی از مهندسین حاضر در جمع؛ سالها شاهد هستیم مدیران بالادستی شرکت و دستورشان در خصوص سیاست اجرایی، باعث شده یکی از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی دنیا به وضع موجود تبدیل شود.
وی ادامه داد: اعطای بلیتهای تخفیفدار به برخی از ارگانها، پروازهای فرمایشی ضررده و احتمال ورشکستگی صندوق بازنشستگی، ندادن سوخت در کشورهای اروپایی، خرید هواپیماهای فرسوده و از دست دادن هلدینگهای فرودگاهی، استخدامهای دستوری، واگذاری هتلهای هما و ... اوضاع نابسامان شرکت را تشدید کرده است.
این مهندس تعمیر و نگهداری که از جانب تمام کارمندان این بخش خطاب به مدیرعامل «هما» سخن میگفت ادامه داد: چهارسال گذشته نمایندگان مهندسان تعمیر و نگهداری بهطور کاملا قانونی و طی انجام مذاکراتی با شرکت به توافقاتی در زمینه پرداخت حقوق و مزایا دست یافتند و خواستههای خود را با دلایل قانونی به اثبات رساندند؛ اما متاسفانه در طول زمان به فراموشی سپرده شد.
طبق بیان او؛ مشکلات معیشتی و حقوق دریافتی اندک کاسهصبر متخصصین مهندسی تعمیر و نگهداری را لبریز کرده است؛ در سه ماهه اخیر تنها دو قلم از خواستهها، آن هم به صورت ناقص مصوب شده و در مابقی خواستهها تصمیمی اتخاذ نشده است.
وی اظهار کرد: پس از سالها صبر و انتظار و وعدههای کم نتیجه، مجددا درخواست اجرای خواستههای به حق متخصصین را داریم. همچنین عدم رسیدگی به خواستههای قانونی بر مبنای بار مالی سنگین به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و امیدواریم حق و حقوق قانونی پرسنل پرداخت شود.
این مهندس تعمیر و نگهداری با بیان اینکه این شرکت از اصل خصوصیسازی مُبرا شده است و مانند گذشته تحت مدیریت دولتی قرار دارد میتواند از دولت جهت رفع این مشکل درخواست کند.
درخواست مهندسان تعمیر و نگهداری از مدیرعامل شرکت هواپیمایی «هما»؛
1/ اجرای طرح ارتقای شغلی و افزایش فوقالعاده ویژه به ردههای کارشناس ارشد، خبره و عالی
2/ انجام آلایندهسنجی محیطکار توسط سازمانهای مربوطه و اجرای قوانین مشاغل سخت و زیانآور
3/ برچیدن قوانین تبعیضآمیز و اجرای تساوی از حقوق، مزایا و پرداخت سنوات و اصلاح موارد دیگر
4/ وجود یک کارشناس آگاه به مسائل اداری، مالی و تخصصی مهندسی و تعمیرات به عنوان عضو دائمی در جلسات تصمیمگیری در واحد تشکیلات
5/ تصویب افزایش حق 50 درصدی حق مدرک و گواهینامههای تخصصی برای سالهای 96 و 97
6/ اجرای طرح طبقهبندی مشاغل و در نتیجه به رسمیت شناختن حقوق مختصصین مهندسی و تعمیرات
7/ تعیین و تکلیف صندوق بازنشستگی و حق قراردادهای تعمیراتی با شرکتهای دیگر
8/ پرداخت اضافهکار از ابتدای هر سال
بعد از اتمام سخنان مهندسان تعمییر و نگهداری حال فرصت رسید تا مدیرعامل شرکت هواپیمایی «هما» توضیحاتی در رابطه با خواستههای این افراد بیان کند.
پرورش گفت: بنده به حساسیت کار بخش مهندسان تعمیر و نگهداری واقف هستم و از سختیکار این افراد مطلع هستم.
وی ادامه داد: بخشی از درخواستها بخش اداری را شامل میشود که به شرکت مربوط است و تصمیمگیری با مدیرعامل و هیات مدیره است، اما بخش دیگری از درخواستها طبق نظر و تصمیمگیری شرکت نیست.
مدیرعامل هما با بیان اینکه صنعت هوایی در 6 سال اخیر مشکلات عدیدهای داشته است عنوان کرد: مشکلاتی که در شرکت قابل برطرف کردن است با جان و دل و با تابعیت از قوانین مقررات انجام خواهد پذیرفت و آن بخش که بیرون از شرکت باید رفع شود در تلاش هستیم که برطرف کنیم.
طبق گفتهی پرورش؛ او یکی از مخالفان واگذاری هتل هما بوده و در جلسه شورا هیات عالی واگذری در وزارت اقتصاد، شخص بنده از مضرات این کار در آن جلسه سخن گفتم که صدا و تصویر بنده ضبط شده است؛ اما پاسخ وزیر اقتصاد این بود که هما دولتی است و دولت برای آن تصمیم میگیرد.
وی در رابطه با واگذاری این شرکت به بخش خصوصی ابراز کرد: طبق مقررات خصوصیسازی زمانی که فراخون زده میشود تمام جزئیات شرکت باید افشا شود، زمانی که اعلام میشود این شرکت مشمول تحریمهای آمریکاست، 10 هزار پرسنل دارد که حق اخراج ندارد و .... هیچکس حاضر به خرید هما نخواهد بود.
پرورش بیان کرد: هر جا به نفعشان بوده گفتهاند هما دولتی است و هر جا به ضررشان میگویند هما خصوصی است.
این مقام مسئول در رابطه با بلیتهای تخفیفدار توضیح داد: ما به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران تنها این تخفیفات را ارائه میدهیم و این نیز یک قانون است که تقریبا 8 میلیارد تومان در سال تخفیف این بلیتها است که برای شرکت با وضع موجود رقم اندکی نیست.
وی خاطرنشان کرد: برخی میگویند پرورش ماهانه 60 میلیون تومان حقوق دریافت میکند در حالی که فیش حقوقی من کاملا مشخص است و سالانه رقمی بالغ بر 80 میلیون دریافتی من است.
پرورش تصریح کرد: هما اکنون دولتی نیست و مشمول واگذاری به بخش خصوصی است که متاسفانه این شرکت حالت دوگانه دارد و به هر بانکی برای گرفتن وام مراجعه میکنیم میگویند این شرکت دولتی است.
او افزود: شرکتهای هواپیمایی دیگر به راحتی وام میگیرند ولی متاسفانه به دلایلی که مطرح شد نمیتوانیم این کار را انجام دهیم و بنده بارها به مسئولان، مجلسیها و وزیران کشور اعلام کردهام که باید ایرانایر را از این گره کور در بیاورند و یکی از راههای نجات «هما» اداره کردن این شرکت به شکل خصوصی است. هما قبل از انقلاب یک شرکت دولتی بوده است اما به صورت خصوصی اداره میشد.
پرورش یادآور شد: مدتی پیش عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاینها نامه نوشت و اعلام کرد به جانبازان ایثارگران و خانواده شهدا 50 درصد تخفیف اختصاص داده شود اما هیچ یک از ایرلاینها حاضر به این کار نشدند و تنها ایرلاینی که این خدمات را ارائه میدهد «ایرانایر» است.
طبق گفتهی مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما؛ این شرکت 200 میلیارد تومان از سال گذشته درآمد حج تمتع و عمره، پرواز به بحرین و ترکیه به علت کودتا و مشکلات اخیر در این کشور کاهش درآمد داشته است؛ در نه ماه سال از سازمان حج و زیارت 16 میلیارد تومان پول برای پروازها دریافت میکردیم که بخش اعظمی از حقوقهای پرداختی کارمندان شرکت را پوشش میداد که متاسفانه این رقم از بین رفت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.