| کد خبر: 102373 |

◄تقویم تاریخ کشور با ایمنی حمل‌و‌نقل آشنا شد

وبلاگ تین‌نیوز، حسین قاسمی‌نژاد| آیا می‌دانید در سال 94تعداد 16هزار 584 نفر در اثر تصادفات درون و برون شهری كشور كشته شده‌اند؟

آیا می‌دانید روزانه حدود 45 نفر در اثر تصادفات درون و برون شهری كشور كشته می‌شوند؟

آیا می‌دانید روزانه تقریبا مرگ 10 نفر و مجروح و معلولیت 200 نفر عابر پیاده در كشور را داریم؟

آیا می‌دانید بطور تقریبی هر 5ساعت یك دانش آموز بر اثر تصادفات كشته می‌شوند؟

آیا می‌دانید؟....

اینها جملات دردناكی است كه هر روزه در رسانه ها، جراید، شبكه‌های مجازی و ...شنیده می‌شود.

شوخی نیست که یک ملت هر ساله حدود سیصد هزار نفر از افراد خود را کشته یا مجروح کند؛ چون دارد به سر کار، مهمانی، خرید و یا مسافرت می رود.

تنها در دهه 80، بالغ بر 241 هزار قبر برای کشته های رانندگی حفر شده و شمار زیادی نیز مجروح شده اند که تعدادی از آنان باید باقی عمر را بر روی تخت و یا ویلچر بگذرانند... آری، بسیارند از اینگونه تصادفات در كشور ما كه هرساله سرمایه های كشور را به راحتی به كام مرگ می‌كشاند در حالیكه با صرف سرمایه ملی سالیان طول می‌كشد تا افرادی با تجربه و تحصیل كرده جایگزین کرد.

در بین آمارهای مختلف در زمینه تلفات انسانی هیچ آماری وحشتناك تر و غمبار تر از ارقام تصادفات رانندگی نیست كه مجموعه ضایعات انسانی آن در سال بیش از هریك از بلایای طبیعی است. راهزن به امان حوادث همچنان در جاده های كشور بیداد می‌كند به طوریكه امروزه حوادث رانندگی در كشور ما به صورت یك اپیدمی ‌در آمده و كمتر روزی را شاهدیم كه خبری از تصادف به گوش مردم نرسد.

علاج این وضعیت چیست؟؟؟
در چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای ارتقاء ایمنی و كاهش تصادفات در سطح كشور صورت گرفته ؛مثال آن نیز سیر نزولی تعداد كشته ها از 27هزار نفر در سال 84 به 16هزار نفر در سال 94 می باشد.اقداماتی كه تمامی دستگاه های مرتبط با موضوع ایمنی و تصادفات  با مدیریت كمیسیون ایمنی راهها وزارت راه و شهرسازی همت خود را برای دستیابی به این مهم بكار گرفته اند.

حال اقدامی جدید در این راستا و به منظور حساس سازی احاد جامعه شكل گرفته و بنا به پیشنهاد كمیسیون ایمنی راههای وزارت راه و شهرسازی روز ۷ اردیبهشت ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری و رسما در تقویم كشور قرار گرفت.اقدامی كه می بایست سالیان دور از سوی متولیان امر صورت می گرفت تا هرساله بعنوان یك یادآوری و گوشزد به این مهم توجه گردد . اما آیا به راستی انجام اقدامات جزیره ای و متفرق و بدون داشتن یك متولی مشخص و همچنین  بدون داشتن یك برنامه ریزی دقیق و مدون (بلند مدت) برای تمام دستگاه ها می‌توان به هدف اصلی كه كاهش مداوم حوادث است دست یافت؟؟؟

نكته مهم اینجاست كه فقدان نهاد راهبر ایمنی با داشتن سه گزینه تخصص فنی ؛اختیارات مستقل قانونی و دسترسی به بودجه پایدار مشکل اصلی مدیریت ایمنی در کشور است . و از آنجا كه ایمنی حمل و نقل دستگاه های زیادی را در بر می گیرد  به همین دلیل نیاز به یک نهاد راهبر به منظور برنامه ریزی و با رویکرد کنترل تصادفات با مسئولیت شخص تراز اول كشور امری ضروری است.

در پایان به این موضوع اشاره می‌شود كه  ایجاد دغدغه همه روزه ایمنی در تمامی‌ مردم و مسئولین از ملزومات است و باید برای همه روزهای سال ایمنی حمل و نقل را به عنوان سرلوحه اقدامات قرار داده و با  همكاری تمامی نهادها و ارگانهای مسئول بالاخص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی شروع برنامه ششم توسعه كشور همراه با تصویب تشكیل نهاد راهبر ایمنی (شورای عالی ایمنی ) باشد تا با یك برنامه ریزی منسجم  به هدف گذاری کاهش ۱۰ درصدی تلفات سالیانه برسیم و به این نكته توجه داشته باشیم كه  اكنون زمان عمل است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    احسنت امیدوارم با استعانت از راهکارههای فوق پایه های ایمنی تقویت و مستحکم گردد