| کد خبر: 102741 |

◄ دغدغه ترافیک در ماه مهر و آغاز فصل پاییز

تین‌نیوز| از اواسط شهریور جنب و جوش برای ثبت‌نام دانش آموزان و خرید کتاب‌های درسی و لباس مدرسه و نوشت افزار و نیز ثبت نام دانشجویان دانشگاه ها وضعیت رفت و آمد را در شهرها و مناطق پر جمعیت تغییر می‌دهد و هرچه به اول مهر نزدیک می شویم بر حجم ترافیک جاده ها و شهرها اضافه می‌شود.

البته این موضوع تازه و نویی نیست، سالیان درازی است که تکرار شده و در آینده  هم تکرار می‌شود. اما آنچه این ماه و فصل به ارمغان می‌آورد بغیر از شور و شوق تحصیل و تدریس و دیدار یاران دبستانی، افزایش ترافیک و در نتیجه آن آلودگی بیشتر هواست که با سردتر شدن هوا در این فصل هم بی رابطه نیست.

گرچه امسال هم کم و بیش مانند سال‌های قبل تدابیری برای ترافیک و خودروهای بیش آلاینده‌ساز از قبل اندیشیده شده است، اما بزودی شاهد از دست رفتن کنترل ترافیک و در نتیجه آلودگی بیشتر هوا و هشدارهای پیاپی برای سالمندان و کودکان و بعد هم تعطیلی مدارس و حتی شهرها خواهیم بود. مثلا پلیس راهور یا همان راهنمایی رانندگی خودمان، گناه را متوجه عدم رعایت قواعد رانندگی و تخلفات بی حد و حصر موتورسواران (که ماشاء ا... روز به روز تعدادشان بطور قابل توجهی بیشتر می‌شود)، می‌اندازد که نمی‌تواند جلو آلاینده‌سازی آنها را بگیرد.
سازمان محیط زیست، اول به وزارت نفت گیر می دهد که سوخت‌های داخل و وارداتی یورو چند نبود و بدون تائید این سازمان تولید یا وارد و توزیع شده است، البته خودرو سازها و موتور سیکلت سازان هم بی‌نصیب از بیانیه‌های تند و تیز سازمان محیط زیست به خود نخواهند بود که اگر در لوله اگزوز از فلان کاتالیزور استفاده می‌شد(که البته قیمت‌های آنها نجومی است!)، آلودگی ها به حد مجاز ویا کمتر از آن می رسید.

در این بین وزارت صنایع (یا صنعت، معدن، تجارت)، وزارت نفت و بانک‌ها را متهم به عدم انجام تعهداتشان برای پرداخت یارانه طرح های اصلاح سیستم سوخت موتور خودروهای چندگانه سوز می کند و علاج قضیه را در کاهش هزینه  گمرکی  خودروهای هیبریدی (برقی – بنزینی) "که البته برای وارد کنندگان آنهم رانت‌هائی در بر دارد" و نیز انجام تعهدات مذکور می‌کند.

وزارت نفت بیانیه می‌دهد که مشکل از خودروسازها و وزارت صنایع است و الا بنزین و گاروئیل و غیره از بهترین نوع و استاندارد دنیا تولید و وارد شده اند و بدلیل قدیمی بودن نوع موتور خودروهای ساخت داخل  آنها این سوختها را بد می سوزانند و باعث آلودگی می‌شوند. البته با سردتر شدن هوا،سهمیه گاز جایگاههای CNG هم کمتر و یا صفر می شود و خودروهای دوگانه سوز نیز تبدیل به یگانه سوز (همان بنزین و یا گازوئیل خودمان) می‌شوند و هوا بیشتر آلوده می‌شود و چرخه بیانیه های، پلیس، سازمان محیط زیست، وزارت صنعت و وزارت نفت و البته شهرداری تهران و شهرهای بزرگ تا آخر فصل زمستان ادامه می یابد.

البته در این بین چندین میز گرد تلویزیونی، مصاحبه‌های مطبوعاتی، همایش‌های داخلی و بین المللی و حتی نمایشگاه برگزار می‌شود که همه حول محور افزایش اعتبار برای تسریع در ساخت خطوط مترو ، ساخت تونل‌ها و خیابان‌های دو طبقه برای بهبود رفت و آمد با فاینانس چینی‌ها و اجرای نمایشی دوچرخه سواران در شهرها و البته دخالت نیروهای مربوطه برای تفکیک جنسیتی، تغییر مسیرها و عدم وجود مجوز، نشان دادن وزیر ورزش و رئیس سازمان محیط زیست در پارک‌ها برای روز هوای پاک در کنار کودکان بیچاره‌ای که نمی‌دانند چرا آنها را به میدان آورده‌اند و ... جزئی از برنامه هایی است که چنان با هیجان در تلویزیون توسط خبرنگار حکایت می‌شود که انگار ایشان و حضار برنامه آن را تازه کشف کرده‎‌اند و بالاخره آنها که سرشان گیج می‌رود و بی کلاه می‌ماند مردمی هستند که رنج ترافیک و آلودگی زیاد شهرها را همه ساله باید تجربه والبته تحمل کنند.

کارشناس حمل ونقل*

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.