| کد خبر: 103084 |

◄ارتقای سطح کیفیت خدمات پروازی، مسئله این است

 فرنوش جهرمی*

قسمت اول

تین‌نیوز| چندی است که با دسترسی بیشتر مردم  به رسانه های اجتماعی اخبار مختلفی  در حوزه های گوناگون، روزانه  انتشار می‌یابد. در این بین صنعت هوانوردی نیز از این خیر بی نصیب نمانده است. اخبار گوناگون تاخیرهای پروازی، کترینگ خوب و بد، برخورد مناسب و نامناسب کادر پرواز و فرودگاهی، وضعیت نظافت و نظم کابین، از جمله موضوعاتی هستند که توسط  مردم در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند. اما هدف از این بازخورد ها چیست؟! مخاطب این بازخوردها چه کسانی هستند؟! چرا باید حجم عظیمی از درخواست های مردم از مسئولین صنعت هوانوردی در شبکه های اجتماعی مطرح شود؟!  این ها سوالاتی هستند که جای تفکر دارند.

صرف نظر از اینکه آیا بستر سازی و آگاهی رسانی لازم در خصوص وجود پایگاه ها و ابزارهای ارسال انتقادات و پیشنهادات توسط ایرلاین ها مهیا شده است یا خیر و همچنین آیا پاسخی به این نظر ها داده می شود یا نه، بدون شک، ارائه  بازخورد  یا بدلیل رسیدگی و اصلاح یک مشکل بوده، و یا ابراز رضایت و الگوسازی در خصوص یکی از خدمات ارائه شده توسط ایرلاین ها می باشد.

شاید  یکی از عمده ترین دلایل حجم بالای بازخورد های مردم در شبکه های اجتماعی عدم رسیدگی و پاسخ ایرلاین ها به درخواست های آن هاست. اما چه کسی به جز ایرلاین ها می تواند بهترین پاسخگو برای سوالات مردم باشد؟ برخی از شبکه های اجتماعی مرتبط با هوانوردی ، مغرضانه و غیر مغرضانه و گاها بدون داشتن دانش کافی و ریشه یابی اصلی مشکلات، اقدام به جهت دهی  افکار مردمی به سمتی می کنند که از حقیقت بسیار دور است. این حجم بالای نظر های غیر کارشناسی شده، چه تاثیری می تواند بر ذهنیت مردم بگذارد؟ آیا مواخذه مردم به عللی مانند بردن غذا به داخل هواپیما، به علت  تجربه بد قبلی از کترینگ هواپیما و یا نحوه اشتباه استفاده ازسرویس های  بهداشتی، بدلیل نبود اقلام بهداشتی،  راهکار حل مشکلات  و ارتقای فرهنگ است؟  کمتر پایگاه هایی در شبکه های اجتماعی دیده شده اند که تنها اقدام به انتشار نظر مستقیم مسافرین کنند.

با یک مثال موضوع را بیشتر تشریح می کنم. شاید اگر مردم بدانند علت بسیاری از تاخیر ها صرفا کمبود یا نبود قطعات هواپیماها نیست، قضاوت منصفانه تری نسبت به شرایطی که در آن قرار گرفته اند داشته باشند.  بخش بزرگی از امور مربوط به آماده سازی هواپیماها پیش از پرواز به عهده شرکت های خدمات زمینی می باشد. آماده سازی پله و جت وی، نظافت کابین، هماهنگی های انتقال بار و مسافرین، اتوبوس، حمل و نقل کرو، سوخت رسانی، ایرکاندیشن و گراند پاور از جمله مسئولیت هایی است که بر عهده شرکت های خدمات زمینی است. 

عدم حضور به موقع مسئول نصب جت وی، انتظار طولانی برای رسیدن ماشین سوخت، هوای گرم داخل کابین به دلیل ایرکاندیشنهای فرسوده، تمیز نبودن کابین، تعداد کم اتوبوس، از جمله عللی هستند که پیش و پس از پرواز اختلال ایجاد می کنند و خلبان های زیادی تا کنون به آنها اشاره کرده اند. خلبان یکی از ایرلاین ها داخلی چندی پیش برایم تعریف می کرد، زمانی که مسئولین نظافت کابین مشغول تمیز کردن هواپیما در فرودگاه امام  برای  پرواز بعدی بودند، با فرود هواپیمای شرکت امارات، مسئولیت خود را نیمه کاره رها کردند و به هواپیما اماراتی رفتند تا از طرف این ایرلاین جریمه نشوند. اما در نهایت، چه کسی جز ایرلاین می تواند به این مورد رسیدگی کند تا حقوق مسافر ایرانی پایمال نشود؟!

از سوی دیگر، پس از تحریم های گوناگونی  که برای خرید قطعات هواپیما وضع شد، کار ایرلاین ها برای تهیه قطعات تا حدودی به مشکل خورد و بدلیل مشکلات فنی برخی از پرواز ها دچار تاخیر شده و می شوند. اما آیا صندلی های مرتب و تمیز، کابین سالم، غذایی که متناسب با قیمت بلیط و شان مسافر باشد نیزتحت تاثیر تحریم هاست؟! اضافه کردن صندلی به هواپیماها برای افزایش تعداد مسافر و بهره وری بیشتر که باعث کاهش فاصله استاندارد بین صندلی ها می شود نیز تحت تاثیر تحریم هاست؟ 

با آزاد سازی نرخ قیمت بلیط ها وعده ارتقای کیفیت خدمات پروازی از طرف ایرلاین ها داده شد، اما شواهد این روزها ، حاکی از این اتفاق نیستند. شاید نبود رقابت میان ایرلاین ها دلیل عدم تلاش آن ها برای ارتقای سطح کیفیت خدمات پروازی به مسافرین باشد. اما چگونه می توان رقابتی سالم را شکل داد؟ چه راهکارهایی برای ایجاد رقابت سالم در دانش نوین جهان ارائه شده است؟! بررسی این موضوع را یکشنبه آینده،  در تحلیل هفتگی اتاق خبر ایرونیوز مطالعه کنید.
  
*کارشناس هوانوردی--اتاق خبر تحلیلی ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.