| کد خبر: 104099 |

پیرامون توقف اجرای طرح L. E. Z

◄ وقتی الگوی «راه بنداز جا بنداز» هم کم می‌آورد

تین‌نیوز| سلیمان محمدی: اگر اشتباه نکنم هفت سال پیش بود که یک‌باره لاینی عریض از هر دو جهت رفت و برگشت اتوبان چمران منفک و یک خط B.R.T  برای این بزرگراه تعریف شد.

راه‌اندازی خط ویژه همان و قفل شدن بزرگراه چمران همان؛ چراکه در بسیاری از نقاطی که چمران باریک‌تر می‌شد، عرض بزرگراه عملا به نصف کاهش پیدا کرده بود. این را بگذارید کنار اطلاع‌رسانی ناکافی درباره آغاز طرح تا نتیجه بشود تبدیل یکی از اصلی‌ترین شریان‌های شمالی-جنوبی پایتخت، به یک پارکینگ به همین ابعاد.

همان زمان نگارنده در گفت‌وگو با یکی از مسوولان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، علت این اقدام شتابزده و مشکلات بی‌شمار آن را جویا شد. کارشناس مذکور بعد از توضیحات فراوان و اصرار بنده بر قابل پیش‌بینی بودن این مشکلات، پاسخ طلایی را داد؛ سیستم اجرایی پروژه‌های ما «راه بنداز جا بنداز» است، پروژه را راه می‌اندازیم و کم‌کم خودش جا می‌افتد.

آن کارشناس آن روز این پاسخ را به شوخی مطرح نکرد و کاملا جدی بود و همین هم باعث شد این گفتگو با تیتر «راه بنداز جا بنداز بی‌.آر.تی چمران» در روزنامه فرهیختگان منتشر شود.

توقف یا ملغی شدن طرح L.E.Z  یا «کاهش» تا «اطلاع ثانوی»، این داستان را به خاطرم آورد؛ با این تفاوت که دیگر تاکتیک «راه بنداز جا بنداز» هم یارای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های وطنی را ندارد. آنهم طرحی که چندین ماه درباره آن مطالعه و بحث شده است.

حالا پلیس با مشاهده حجم خودروهای جریمه شده در چند روز، به این نتیجه رسیده که ادامه این روند ممکن نیست و همه جریمه‌های نداشتن معاینه فنی را بخشیده و تا اطلاع ثانوی هم آن را ملغی اعلام کرده است.

از طرف دیگر مخالفت شورای عالی ترافیک و دیگر نهادها شده قوز بالای قوز و مردم مانده‌اند بروند یا نروند!

درد داستان آنجایی است که این طرح نزدیک به یک سال از سوی شهرداری تهران، پلیس و شورای عالی ترافیک دست به دست می‌شد و مقامات شهرداری مدعی بودند با مطالعه اجرای این طرح در بیشتر کشورهای اروپایی، نسخه وطنی آن را تدوین کرده‌اند.

اما در نهایت طرحی با یک سال مطالعه، یک هفته هم دوام نیاورد. دلیلی که برای توقف این طرح هم از طرف پلیس اعلام شده خالی از لطف نیست؛ پاسخگو نبودن مراکز معاینه فنی در برابر حجم انبوه مراجعه‌کنندگان؛ مراکزی که فعالیت‌شان از یک شیفت به سه شیفت کاری افزایش پیدا کرده است.

حالا پرسش این است که آیا این اتفاق قابل پیش‌بینی نبود؟ در میزگردی که چندی پیش تین‌نیوز با موضوع اجرای همین طرح برگزار کرد، نماینده پلیس این آمار را ارائه کرد؛ «سه و نیم میلیون خورو سواری در تهران وجود دارد و درحال حاضر براساس مصوبه قانونی مجلس نزدیک به 50 درصد از این تعداد خودروها نیازی به برگه معاینه فنی و مراجعه به مراکز ندارند، مابقی حدود 500 تا 700 هزار دستگاه موفق به دریافت برگه معاینه‌فنی از مراکز تهران و تعدادی در همین حدود در شهرهای اقماری به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند و مطابق آمارهای موجود، حدود زیر 15 درصد از خودروهای پایتخت معاینه فنی ندارند».

این یعنی چیزی حدود 500 هزار ماشین در پایتخت هستند که در صورت اجرایی شدن طرح کاهش، مشمول جریمه می‌شوند و در نتیجه باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

در تهران 14 مرکز معاینه فنی وجود دارد که براساس آمار موجود به صورت رندوم باید چیزی حدود 35 هزار خودرو به هر مرکز مراجعه کنند؛ برخی از این مراکز از زمان اجرایی شدن طرح کاهش از ساعت 8 صبح تا 24 شب فعالیت می‌کنند، این یعنی روزانه 16 ساعت کاری. از سوی دیگر بر اساس اعلام مدیران مراکز معاینه فنی، طول مدت معاینه فنی هر خودرو حداقل 15 دقیقه است.

به این ترتیب هر خط  مرکز معاینه فنی در طول روز حداکثر می‌تواند 64 خودرو را چک کند. با احتساب اینکه هیچ خودرویی نیاز به مراجعه دوم نداشته باشد و معاینه را با موفقیت پشت سر بگذارد (که این فرض محال است)  و هر مرکز هم حداقل 4 خط داشته باشد، و همه امور در حداقل زمان ممکن انجام شود؛ معاینه فنی 35 هزار خودرویی که به هر مرکز می‌رسد، حداقل حدود 136 روز طول می‌کشد. { البته ممکن است این آمارها صد در صد دقیق نباشد و سرفاصله ورود خودرو به مراکز متفاوت باشد اما این حداقل‌ها به عنوان رندوم محاسبه شده است}

این در شرایطی که زمان قطعی اجرای طرح تنها حدود ده روز پیش از آغاز آن اعلام شد که آن هم با تعجیل 30 روزه اتفاق افتاد!

حال سوال اینجاست که پلیس، شهرداری، شورای عالی ترافیک و دو جین مرجع و کارشناس دیگر حاضر به انجام این چند دقیقه ضرب و تقسیم نشدند؟ اگر این کار را انجام دادند چرا طرح را با این شرایط آغاز کردند؟ آیا مساله‌ای که به این راحتی برای یک شهروند یا خبرنگار قابل تفسیر است، از چشم همه این مراجع دور مانده است؟

همانطور که از این اعداد و ارقام پیداست، حتی با تئوریزه کردن طرح L.E.Z  بر مبنای الگوی «راه بنداز جابنداز» هم، آغاز چنین شتابزده و بی حساب و کتاب این طرح عقلانی نبود و اکنون هم هر چقدر شورای عالی ترافیک نامه و اطلاعیه بدهد که از نظر این مرجع طرح کاهش ملغی نشده است، اجرای آن در دنیای واقعی تا همان «اطلاع ثانوی» که پلیس اعلام کرده، غیرممکن است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.