| کد خبر: 105358 |

وزیر راه و شهرسازی در حضور رئیس‌جمهور از الزامات حوزه ریلی گفت؛

◄ بنیان‌گذاری پارادایم جدید در صنعت حمل‌ونقل با تأکید بر توسعه ریلی

تین‌نیوز|

وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس‌جمهور از اهداف و الزامات حمل‌ونقل ریلی کشور گفت.

به گزارش تین‌نیوز، وزیر راه و شهرسازی در نشست رئیس‌جمهور با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با دفاع از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با راه و ترابری بیان کرد: ادغام وزارت خانه‌های راه و مسکن، افزایش ضمانت اجرایی تحقق طرح‌های آمایشی و طرح‌های منطقه‌ای را به همراه داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: راهکار ما بنیان‌گذاری یک انگاره و به عبارتی پارادایم جدید در صنعت حمل‌ونقل با تأکید بر توسعه ریلی خواهد بود.

وی همچنین با تأکید بر حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: هدف‌گذاری ما در حمل‌ونقل ریلی، افزایش از 32.7 میلیون تن بار در سال 1392 به 200 میلیون تن در سال 1400، یعنی چیزی حدود 6 برابر است.

آخوندی اظهار داشت: حداقل باید 9000 کیلومتر خط آهن جدید احداث کنیم. این مقدار معادل 90 درصد کل خطوط آهنی است که از ابتدای ورود این صنعت به کشور احداث شده است. در طول یک دوره 8 ساله حداقل باید 2150 واگن به ناوگان ریلی کشور افزوده شود که این مقدار 30 درصد بیشتر از کل واگن‌های موجود است. همچنین باید تعداد واگن‌های مسافری کشور به 2.3 برابر افزایش یابد.

به نقل از پایگاه وزارت راه شهرسازی، آخوندی در پایان افزود: تعداد واگن‌های باری کشور باید حدود 54000 واگن اضافه شود که این میزان نیز بیش از 2.5 برابر کل واگن‌های باری موجود کشور است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ma. babaie @ gmail. com 0 0

    اولا تصور می کنم این مطلب برگرفته از گزارشی در سال ۹۳ است. اما در خصوص اعداد و ارقام به نظر همچون گذشته نوعی هدف گذاری آرمانی است که قطعا با پتانسیل موجود تا سال ۱۴۰۰ محقق نخواهد شد. دستیابی به تناژ ۲۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به معنی رشد متوسط ۳۴ درصدی در ۶ سال آینده است. تحقق چنین رشدی مستلزم تغییرات گسترده در ساختارهای موجود چه از بعد سخت افزاری شامل ناوگان و خط و علائم و … و چه از بعد نرم افزاری شامل تغییرات در سیاست های حمایت دوگانه دولت از بخش جاده ای و ریلی به نفع بخش ریلی, اصلاح ساختار حمل ونقل ریلی, تغییرات در سیستم های ترافیک و بهره برداری از شبکه, نحوه حضور بخش خصوصی و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران, ارتقاء بهره وری استفاده از شبکه ریلی و افزایش سرعت بازرگانی. اینها مواردی است که اجرای هریک از طرح ها, برنامه ها و پروژه های متناسبی را می طلبد تا همگی برابر یک نقشه راه یکپارچه و بلندمدت حداقل ده ساله به مرحله عملیاتی شدن برسند. علی رغم تلاش دولت یازدهم و کوشش مضاعف مدیریت ریلی در دوره سه و نیم ساله اخیر, دستیابی به اهداف تعیین شده در بازه زمانی منتهی به سال ۱۴۰۰ بسیار بعید به نظر می رسد. تغییر پارادایم را نمی توان صرفا با هدف گذاری عملی کرد. هر پارادایم جدیدی بزرگترین مانع را که همانا رویکردها و تفکرات حاکم است پیش روی خود دارد که لازم است قبلا چگونگی برخورد با آن موانع و مدیریت تغییرات بنیادین جدید تبیین شده باشد که حداقل تاکنون چنین برنامه ای از سوی دولت منتشر نگردیده است. به نظر می رسد علی رغم توجیهات بکار رفته در ادغام وزارت خانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی همچنان موضوع حمل و نقل مورد توجه جدی دولت قرار نگرفته است. البته تشکیل معاونت جدید حمل و نقل می تواند نقش یکپارچه سازی را که سالهاست معلق بوده است مجددا به حوزه حمل و نقل بازگرداند تا لااقل از این حیثپیشرفتی در اصلاح ساختار بخش حمل و نقل صورت گرفته باشد.

    • 0 0

      صحبت ها و آمارهایی که دادید بی راه نبودند اما در خصوص اینکه توجه خاص به حوزه ریلی نمی شود بنده با شما مخالف هستم. و اما دلیل مخالفت. در صحبت ها و سخنرانی های اخیر رئیس جمهور بیشترین نکته ای که ایشان بر آن تاکید داشته اند حوزه گردشگری ریلی و دو خطه کردن مسیرها بوده است. بنده در میان تمامی سخنان ایشان که مربوط به حوزه حمل و نقل بوده بیشترین بسامد را در حوزه ریلی دیده ام. اگر شما معتقدید اینگونه نبوده مثال بیاورید. من سخنرانی ایشان در قزوین را مثال می زنم.

      • ma. babaie @ gmail. com 0 0

        اگر مجددا مطالب بنده را مطالعه فرمائید متوجه خواهید شد که به دو موضوع اشاره داشته ام. اول اینکه این هدف گذاری انجام شده تا سال ۱۴۰۰ تا حدود زیادی دور از واقعیت ها و پتانسیل های بخش ریلی کشور است. برای تحقق آنها بایستی اقدامات بسیار سیستماتیک تر و حمایت های دولت از بخش ریلی به مراتب پر رنگ تر و عملیاتی تر از آنچه که هم اکنون در حال وقوع است صورت گیرد. این به معنی عدم توجه دولت به بخش ریلی نیست چرا که بنده هم معتقدم دولت یازدهم عنایت بیشتری از دولت های اخیر به حوزه ریلی داشته است. اما موضوع دوم بر می گردد به موضوع ادغام دو وزارتخانه در دولت قبل که معتقدم تصمیم درستی نبوده است هر چند تشکیل معاونت حمل و نقل در ستاد وزارتخانه می تواند بخشی از این کاستی ها را مرتفع نماید البته به شرط و شروطی که قبلا اشاره کرده ام. مجید بابایی