| کد خبر: 105712 |

رویارویی صنعت خودرو با صنایع فناوری ارتباطات در مورد صحبت کردن خودروها

تین نیوز| خودروسازان و مقامات دولتی در واشنگتن بیان می‌­کنند که سرانجام خودروهایی که به صورت بی‌سیم قادر به صحبت کردن با یکدیگر هستند و بطور چشم‌گیری باعث کاهش تصادفات مرگبار و بهبود ایمنی خودروهای خودران می‌شوند، آماده ورود به جاده‌ها هستند و ممکن است روزی بتوانند مشکلات  ترافیک را نیز حل کنند.

اما یک گرفتاری بزرگ وجود دارد. صنایع پیشرفته ارتباطی و تلویزیون‌ کابلی می‌خواهند تا بخش بزرگی از امواج رادیویی که دولت در سال 1999 به حمل‌ونقل اختصاص داده‌است را بگیرند و از آن برای خدمات پرسرعت Wi-Fi استفاده کنند. مدیران صنعت خودرو برای گرفتن هر چه بیشتر این باند در تلاش هستند و می­‌گویند که برای ارتباطات جدید خودرو با خودرو یا همان V2V به همه آن نیاز خواهند داشت.

دولت و صنعت خودرو بیش از یک دهه است که برای پژوهش و مورد آزمون قرار دادن فناوری V2V وقت گذاشته‌اند و بیش از 1 میلیارد دلار تاکنون هزینه کرده‌اند. از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) انتظار می‌رود تا در اوایل ماه آینده پیشنهاد مجهز شدن خودروها و کامیون‌های جدید به این فناوری را بدهد. اما شرکت جنرال موتورز منتظر این پیشنهاد نشده ‌است و می‌گوید که قبل از پایان امسال خودروی سواری کادیلاک مدل CTS خود را مجهز به این فناوری روانه بازار خواهد کرد.

هری لایتسی (Harry Lightsey) سخنگوی پارلمانی جنرال‌موتورز می‌گوید: «ما سالانه 35000 نفر را بر اثر تصادف ترافیکی از دست می‌دهیم. این فناوری قادر است تا بطور چشمگیری این موارد را کاهش دهد. از نظر من قابلیت دانلود فیلم یا جستجو در اینترنت و یا هر چیز دیگری نسبت به این موضوع در درجه دوم اهمیت قرار دارد.»

مسئله و نزاع در رابطه با موضوع هم­‌اینک بین این دو نهاد دولتی مطرح است: کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) که مقررات فضای فرکانسی را برای کاربران ارتباطات بی­‌سیم تنظیم می­‌کند و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) که به تنظیم مقررات ایمنی خودروها می­‌پردازد و مدتهاست به V2V به عنوان یک اولویت توجه دارد. کاخ سفید نیز که هم‌اکنون در حال بررسی پیشنهاد  NHTSA برای الزام به استفاده از این  فناوری در خودروهای جدید است، بین انتخاب دو هدف خود یعنی ایمنی خودرویی بیشتر و خدمات بی‌سیم سریع‌تر گرفتار شده ‌است.

با استفاده از فناوری V2V خودروها و کامیو‌ن‌ها می‌توانند موقعیت، سرعت، جهت و سایر اطلاعات حرکتی خود را ده بار در ثانیه  به صورت بی‌سیم ارسال کنند. این قابلیت باعث می‌شود تا رانندگان خودروها از ترمز ناگهانی و تخطی عبور از چراغ قرمز خودروهای دیگر و یا پدیده­‌های ترافیکی خارج از دید و همچنین خودران بودن خودروهای اطراف مطلع شده و اینکه بتوانند عکس­‌العمل مناسب و به‌­موقع برای پیشگیری از تصادفات را انجام دهند.

برد  V2V در همه جهات حتی وقتی که جلوی دید خودرو توسط ساختمان‌ها یا موانع دیگر گرفته شده باشد حدود 1000 یارد (کمی بیش از 900 متر) است. برخلاف حسگرها و دوربین‌های خودروهای خودران که وقایع اطراف خودرو را بلافاصله تشخیص می­‌دهند، فناوری V2V از مزیت این قابلیت برخوردار است که قبل از آنکه راننده بتواند تهدید را مشاهده کند، تصادفات بالقوه را تشخیص می­‌دهد.

در ماه می، خودروی سواری سدان تسلا مدل S در حالت «رانندگی خودکار» و در حالی که می­‌خواست به چپ بپیچد، از کنار با یک خودرو باری برخورد کرد که باعث مرگ راننده‌ خودروی تسلا شد و این موضوع باعث شد تا ما به محدودیت‌های فناوری خودروهای خودران پی ببریم. این تصادف هنوز در حال بررسی است، اما متخصصان صنعت خودرو می‌گویند که اگر هر دو خودرو مجهز به V2V بودند، به احتمال زیاد این تصادف رخ نمی­داد.

دولت تخمین می‌زند که V2V در نهایت می‌تواند از وقوع بیش از 80 درصد تصادفاتی که علت آن‌ها ناتوانی راننده (ناشی از مصرف دارو و یا مشروبات الکلی) در کنترل خودرو نباشد، جلوگیری نماید و یا باعث کاهش آنها شود.

مقامات صنعت خودرو می‌گویند که سرانجام، خودروهای خودران که مجهز به V2V باشند می­‌توانند به کاهش حجم ترافیک کمک کنند، چرا که قادر خواهند بود حرکت‌های خود را با یکدیگر تنظیم کنند و بنابراین می‌توانند بصورت هماهنگ و به شکل قطار خودرویی با سرعت‌­های بالاتر حرکت نمایند. با این کار جریان ترافیک بهبود می‌یابد و ظرفیت بزرگراه‌ها بیشتر خواهد شد. خودروها نیز با چراغ‌های راهنمایی ارتباط برقرار می‌کنند تا کارآمدی چهار‌راه‌ها افزایش یابد.

هیلاری کین (Hilary Cain) مدیر سیاست‌های نوآوری و فناوری شرکت تویوتا می‌گوید: « این دو فناوری در کنار هم شما را به مدینه فاضله حاصل از حضور خودروهای خودران که همه ما آن را نشانه رفته­‌ایم می‌رسانند.»

آنهایی که برای Wi-Fi طیف بیشتری از امواج رادیویی را خواستار هستند می‌گویند که با وجود خودروهای خودران و هدف­‌گذاری آن برای حذف خطاهای انسانی، اهمیت منافع ایمنی V2V کمتر خواهد شد. آنها اشاره می‌کنند که برای به وقوع پیوستن تمام مزایای V2V بیش از 20 سال زمان لازم است، زیرا چند دهه وقت می­‌برد تا ناوگان خودرویی بطور کامل با خودروهای جدید جایگزین شود.

جسیکا روزن­ورسل (Jessica Rosenworcel) عضو کمیسیون FCC، به نوعی از عملکرد فناوری انتقاد می­‌کند و در یک اعلام نظر در اوایل امسال می‌گوید: «ما هنوز پس از 15 سال چیزی در رابطه با ایمنی خودروها بر روی این باند به صورت پایدار پیاده‌­‌‌‌‌سازی نکرده­‌ایم»
همانطور که حجم و تراکم استفاده از باندهای فرکانسی به دلیل گفتگوهای ویدئویی و پخش موسیقی و فیلم افزایش می­‌یابد، استفاده از محدوده­‌های اختصاص نیافته به عنوان یک راه­‌حل برای افزایش ظرفیت فرکانسی و پاسخ به تقاضاهای جدید مطرح می­‌شود.

خودروسازان می‌گویند که آماده به اشتراک‌گذاری این باند هستند، اما فقط به شرطی ‌که باعث از بین رفتن و یا کاهش سرعت انتقال پیام‌­هایV2V نشود. پیام‌های ایمنی باید 10 بار سریع‌تر از یک تماس تلفن همراه منتقل شوند و باید 100 درصد قابل اعتماد باشند. FCC قصد دارد تا پیشنهادهای به اشتراک گذاری این باند فرکانسی را مورد آزمون قرار دهد.

در این بین، پشتیبانی­‌کنندگان خدمات ارتباطات بی‌سیم درخواست داده‌اند که FCC  به فوریت استفاده V2V از این باند فرکانسی را تا زمان توسعه استانداردهای امنیت سایبری مورد نیاز آن متوقف کند. خودروسازان اظهار می­‌کنند که در زمان استفاده، حفاظت­‌های امنیتی لازم ایجاد خواهد شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.