| کد خبر: 105903 |

◄آموزش کودکان؛ تنها راه‌حل مسئله سوانح جاده‌ای

تین‌نیوز|

اعضای هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها، عصر دیروز در بازدیدی از پایگاه خبری تین‌نیوز پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بودند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سازمان‌های مردم‌نهاد را شاید بتوان در کنار رسانه‌های آزاد از مهم‌ترین ارکان در قوام یافتن مدنیت در هر کشوری قلمداد کرد، سازمان‌هایی که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند، اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردْفردِ مردم «اتم‌های اجتماع» و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

اولین تعریفی که از سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی«INGO» ارائه‌شده است مربوط می‌شود به قطعنامه ۲۸۸ ECOSOC به تاریخ ۲۷ فوریه، ۱۹۵۰،  که در آن این‌چنین آمده است «هرگونه سازمان بین‌المللی که از طریق پیمان و معاهده بین‌المللی ایجاد نشده است»، نقش اساسی سازمان‌های غیردولتی و دیگر «گروه‌های اصلی» در توسعه پایدار در ماده ۲۷ دستور کار ۲۱ به رسمیت شناخته‌شده است، که منجر به توافقات جدید و بازبینی‌شده برای روابط شورایی بین سازمان ملل و سازمان‌های مردم‌نهاد شد.

سازمان‌های مردم‌نهاد برای رسیدن به اهداف گوناگونی فعالیت می‌کنند و معمولاً در جهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی اعضا درحرکت هستند. به‌عنوان‌مثال، به بهبود وضعیت محیط‌زیست، تشویق گروه‌ها و مردم به رعایت حقوق بشر، بالا بردن سطح رفاه قشرها محروم و آسیب‌پذیر یا مطرح ساختن یک برنامه مشترک و دسته‌جمعی می‌توان اشاره کرد. تعداد این قبیل سازمان‌ها بسیار زیاد است و اهداف آن‌ها طیف وسیعی از موقعیت‌های سیاسی و فلسفی را در برمی‌گیرد. حتی می‌توان آن را بی‌شک به مدارس خصوصی و سازمان‌های ورزشی نیز ربط داد.

با توجه به اهمیت بالای این سازمان‌ها و نقش مهم و تأثیرگذارشان در روابط اجتماعی، توجه به این سازمان‌ها و انعکاس فعالیت‌هایشان ازجمله وظایف اصلی هر رسانه متعهدی به شمار می‌رود.

انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها نیز ازجمله سازمان‌های مردم‌نهادی است که تجربه موفقی در حوزه حمل‌ونقل و ارتقای ایمنی راه‌ها داشته است و شاید بتوان بخشی از کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر را به فعالیت‌های این سازمان مربوط دانست.

در همین خصوص پایگاه خبری تین‌نیوز با دعوت از هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها در نظر دارد در حد توان به انعکاس فعالیت‌های این سازمان و توجه کلی به وضعیت سازمان‌های مردم‌نهاد؛ رسالت خود را به‌عنوان یک رسانه به انجام برساند، لذا هیئت‌مدیره این انجمن به سرپرستی محمد بخارایی عصر روز  گذشته از پایگاه خبری تین‌نیوز بازدید کردند و پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند.

در این جلسه محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه آیا انجمن علاوه بر عامل انسانی که در تصادفات نقش مهمی دارد به عوامل تأثیرگذار دیگر مانند خودرو و جاده نیز توجهی دارد یا خیر؟ گفت: انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها بیش از هر چیز فعالیت‌های خود را متمرکز بر بخش فرهنگی در جامعه کرده است، نه عامل انسانی نه خودرو و نه جاده بلکه به‌صورت بسیار کلی‌تر بر فرهنگ‌سازی در همه بخش‌های جامعه تأکید دارد، در نظر داشته باشید که بیش از 70 درصد از سوانح و تلفات جاده‌ای تحت تأثیر فعالیت‌های عامل انسانی است، اما انجمن بر این 70 درصد متمرکز نیست و هدف اصلی ما فعالیت فرهنگی است، ما تصور می‌کنیم اگر امر فرهنگ‌سازی به‌درستی انجام شود و به‌عنوان‌مثال فرهنگ ایمنی در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد، خودروساز هم به ایمنی خودرو توجه می‌کند و خودروی مناسب تولید می‌کند، تولیدکننده لاستیک هم لاستیک فرسوده تولید و یا وارد نمی‌کند، یا واردکننده روغن ترمز به همین شکل، همه افراد دخیل در این بخش تلاش خواهند کرد به مسئله ایمنی توجه کنند.

لذا عامل انسانی، خودرو و جاده بخشی از فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود و با ارتقای فرهنگ ایمنی می‌توانیم تأثیرات آن را در همه بخش‌های جامعه نظاره‌گر باشیم.

تصور ما بر این است که هرکسی، چه مجریان چه متصدیان، مدیران، رانندگان و سرنشینان و عابران پیاده و به‌صورت کلی همه و همه باید به این نکته توجه کنند که مسئله ایمنی تأثیر مستقیم در زندگی افراد دارد و زمانی که این فرهنگ ایمنی ارتقا پیدا کند می‌توانیم سوانح را مدیریت کنیم و شاهد کاهش تلفات باشیم.

همچنین حمید صفریان رئیس کمیته جمعیت طرفداران ایمنی‌ راه‌ها نیز در خصوص اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبان گفت: ما از ابتدای تأسیس انجمن طرفداران ایمنی راه‎‌ها سامانه پیام کوتاهی را راه‌اندازی کردیم و بعد از فعال شدن شبکه‌های مجازی، تلگرام و شبکه‌های دیگر را نیز مورداستفاده قراردادیم و همچنین سایت انجمن را فعال کردیم و به‌تبع برنامه‌های فصلی گزارش‌هایی را در این سایت منتشر می‌کنیم.

شبکه تلگرام ما چه در بخش ملی و چه در بخش استانی ادمین‌های ثابتی دارد و به‌طور ثابت اطلاعات به‌روز شده‌ای در این شبکه‌ها قرار می‌گیرد. همه اعضای انجمن ما زمانی که فرم عضویت را تکمیل می‌کنند و عضوی از جامعه طرفداران ایمنی راه‌ها می‌شوند، از طریق تلفن همراه در لیست برقراری ارتباط با ما قرار می‌گیرند، این برقراری ارتباط از راه‌های مختلفی ازجمله تلگرام و سامانه‌های پیام کوتاه برقرار می‌شود، به این صورت که ما هر هفته یک پیام ایمنی را برای تمامی اعضای انجمن ارسال می‌کنیم.

ازنظر دریافت بازخورد از مخاطبین، آمار و ارقام دقیقی در دست نیست، اما آنچه مشخص است این است که اعضای انجمن و به‌طورکلی افرادی که با مسئله ایمنی مرتبط هستند، ارتباط خوبی از طرق مختلف با ما برقرار می‌کنند.

گزارش بازدید سایت انجمن در مقایسه با دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد از وضعیت مطلوبی برخوردار است، همچنین کانال‌های تلگرامی ما در اسرع وقت حوادث و مسائل استانی را پوشش می‌دهد.

توجه داشته باشید که چون یکی از اهداف انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها حساس سازی مخاطبان هدف است، به‌تناسب گروه‌های مختلف برنامه‌های خاص و ویژه‌ای برای اطلاع‌رسانی به گروه‌های ویژه نیز داریم، تصور بکنید ما برنامه خاصی برای بخش بانوان و یا رانندگان و غیره داریم، در این مواقع اطلاع‌رسانی‌های محدودتر و خاص‌تری نسبت به جامعه هدف اعمال می‌کنیم.

به‌علاوه مواردی که گفته شد، ما ابزارهای دیگری هم برای تبلیغات محیطی داریم، ابزارهایی مانند بیلبوردهای سطح شهر و برون‌شهری که بنا به شرایط برای اطلاع‌رسانی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

صفریان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز در رابطه با چگونگی فعالیت‌های انجمن برای آموزش کودکان اظهار داشت: جامعه هدف ما محدود به یک قشر خاص نمی‌شود و ما خواستار رساندن پیام انجمن به تک‌تک افراد جامعه هستیم، بخشی از این برنامه نیز شامل کودکان می‌شود که ما این مسئله را بسیار جدی گرفته‌ایم و تاکنون اقدامات مؤثری نیز در این زمینه انجام داده‌ایم، در دو تا سه سال گذشته تلاش کرده‌ایم که با آموزش‌وپرورش و کمیسیون ایمنی راه‌ها وارد مذاکره بشویم و تفاهم‌نامه‌ای را به نتیجه برسانیم که موضوع مهارت ایمنی عبور و مرور در آموزش‌وپرورش نهادینه بشود، اگر بتوانیم این مسئله را به سرانجام برسانیم و ایمنی در عبور و مرور را بدل به یکی از آموزش‌های کودکان بکنیم، کمک شایانی به ایمنی پایدار در درازمدت خواهد شد.

یعنی دانش‌آموزی که امروز رفتار صحیح را یاد بگیرد در آینده هم که راننده بشود از قواعد و اصول ایمنی پیروی خواهد کرد.

این طرح در حال حاضر در جریان مذاکره با آموزش‌وپرورش است و تاکنون به نتایج خوب و مثبتی نیز رسیده‌ایم، در مرحله اول ما پیشتازان ایمنی را پیشنهاد و سپس رونمایی کردیم و قصد داشتیم شخصیت پیشتاز ایمنی را به‌عنوان یک شخصیت پایلوت در کشور به وجود بیاوریم، همچنین طرح‌های مهم دیگری نیز مانند تدوین کتب درسی در نظر داریم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.