| کد خبر: 106107 |

دو ساله شدن معاینه فنی، از بحران تا اتفاقی مبارک

◄ اگر معاینه فنی دوساله شود…

تین‌نیوز| سلیمان محمدی: بعضی قانون‌ها در ایران برای اجرا نشدن تصویب می‌شوند. مصداقش هم همین چند روز پیش بود که طرح L.E.Z بعد از یک سال مطالعه 3 روز بیشتر دوام نیاورد و تا اطلاع ثانوی معلق شد.

دلیلش هم ساده بود؛ مسئولان حساب نکرده بودند که در تهران تنها 14 مرکز معاینه فنی وجود دارد که براساس آمار موجود از خودروهای بدون گواهی معاینه فنی، به صورت رندوم باید چیزی حدود 35 هزار خودرو به هر مرکز مراجعه کنند که اگر هر چهار خط مرکز دو شیفته کار کنند، انجام معاینه این تعداد خودرو حداقل 136 روز کاری زمان می‌خواهد.

این در حالی بود که طرح با تعجیل سی روزه یعنی اول مهر به جای اول آبان اجرایی شد و تقریبا یک هفته قبل از آغاز طرح، زمان شروع آن رسما اعلام شد.

این را بگذارید گوشه ذهن‌تان تا از فاجعه‌ای مبارک که در حال به وقوع پیوستن است، صحبت کنیم.

لایحه هوای پاک بعد از مدت‌ها بررسی در کمسیون مربوطه با حداکثر آرا تصویب شده و چند هفته‌ای است که در راه صحن علنی است. تنها دلیلی هم که در سه هفته گذشته باعث شده برای رای‌گیری نوبت به این لایحه نرسد، تعدد دستورهای اعاده شده از سوی شورای نگهبان بوده است. پس به احتمال زیاد لایحه هوای پاک در هفته جاری یا هفته بعد در مجلس به رای گذاشته می‌شود و از آنجا که بحثی عام‌المنفعه و غیر سیاسی است، بیشتر نمایندگان هر دو طیف مجلس اعلام کرده‌اند که به این لایحه رای مثبت خواهند داد و تقریبا همه، لایحه هوای پاک را بدون هیچ تغییری تصویب شده می‌دانند.

حالا لایحه هوای پاک چه ربطی به معاینه فنی و L.E.Z دارد؟ خوشبختانه در این لایحه اصرارهای چند ساله همه متولیان و کارشناسان برای دوساله شدن معاینه فنی لحاظ شده و در همان بندهای ابتدایی لایحه از بازگرداندن معاینه فنی به دو سال سخن گفته شده است.

در این بین شهرداری تهران که هر از گاهی خود را متولی مدیریت آلودگی هوا می‌داند و گاهی نه، به عنوان مجری انجام معاینه فنی در پایتخت، در تمام طول این سال‌ها برگرداندن معاینه فنی را به دو سال، از نان شب واجب‌تر می‌خواند.
اتفاقی که درباره طرح L.E.Z هم افتاد و شهرداری خود متولی انجام مطالعات شد و بر اجرای هر چه زودتر این طرح تاکید ‌کرد، همه چیز هم روی کاغذ درست بود تا زمانی که طرح اجرا شد.

همانطور که گفته شد با اجرایی شدن طرح، یک‌باره متولیان به خاطر آوردند که امکان انجام معاینه فنی این تعداد ماشین در چند روز اصلا وجود ندارد.

این یک سوی ماجرا بود و سوی دیگر آن ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر بود که بخش اعظم آن بر اساس این طرح هر روز باید جریمه می‌شدند.

حالا همه این اتفاقات را حداقل چهار برابر کنید، یعنی اگر معاینه فنی دو ساله شود، چیزی حدود حداقل 365 روز زمان برای پذیرش خودروهای مشمول این قانون در مراکز معاینه فنی تهران زمان لازم است.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، دیگر مانند طرح L.E.Z قابل متوقف کردن هم نخواهد بود، پس این اتفاق مبارک به بحرانی تبدیل خواهد شد که نتیجه آن صف‌های چند صد متری در مراکز معاینه فنی و جریمه‌های بی وقفه خودروهای بالاتر از دو سال و مهمتر از همه اینها فلج شدن ناوگان حمل‌ونقل عمومی.

هر چند آمار دقیقی از عمر همه شقوق حمل‌ونقل عمومی پایتخت از جمله تاکسی، ون، مینی‌بوس و اتوبوس در دست نیست، اما حدس زدن اینکه بیش از 90 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی بالای دو سال سن دارند، کار دشواری نیست.
بنابراین تجربه طرح L.E.Z نشان داد فاصله بین تصویب و اجرایی شدن این لایجه قطعا برای دریافت گواهی معاینه فنی از سوی این حجم خودرو ممکن نیست و پذیرش این حجم ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم امکان‌پذیر نخواهد بود. 

در این شرایط شهرداری تهران باید بیش و پیش از همه ارگان‌ها فکری به حال بحران پیش‌رو بکند چون فعلا فقط چهار ماه زمان برای معاینه خودروهای بالای پنج سال نیاز دارد!

شورای عالی ترافیک، پلیس و سایر مراجع ذیربط هم باید در این‌باره تدبیری بیاندیشند تا اتفاق مبارکی که همه فعالان این حوزه سال‌ها منتظر آن بودند، مانند طرح L.E.Z به یک بحران تبدیل نشود که در نهایت ناچار به لغو آن شوند.
هفته‌نامه حمل‌ونقل

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.