| کد خبر: 107147 |

رویا به حقیقت پیوست:

قطارها بر روی ریل ملی به حرکت در‌می‌آیند

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
رحیم نیکخو: سرانجام پروسه ۱۷ ساله تولید ریل ملی به پایان رسید و ایران نیز به جمع تولیدکنندگان ریل با استانداردهای جهانی پیوست. از سال ۱۳۷۸ تاکنون، بارها و بارها مسئولان وزارت راه و شهرسازی و ذوب‌آهن اصفهان بر سر تولید ریل ملی مذاکرات طولانی داشته‌اند اما هر بار بنا به دلایل مختلف تحویل این محصول به تعویق می‌افتاد. تحریم‌های بین‌المللی یکی از عوامل اصلی این تعویق‌های بلندمدت بود.
 
زیرا که ذوب‌آهن نمی‌توانست خط تولید خود را تکمیل کند. با روی کار آمدن دولت یازدهم و نهایی شدن لغو برخی از محدودیت‌ها قرار بر آن شد که زمستان ۹۴ اصلی‌ترین زمان برای رسیدن نخستین محصولات ریل ملی در نظر گرفته شود.

اما باز هم نهایی نشدن مقدمات لازم برای رسیدن خط تولید به مرحله نهایی ساخت ریل ملی را به سال ۱۳۹۵ موکول کرد.موضوع دیگری که شاید تولید ریل ملی را به تعویق انداخت، بحث تأمین منابع مالی پروژه عظیم تولید ریل بود.
 
در این زمینه نیز راه‌آهن پیش‌قدم بود و حتی طلب بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی ذوب‌آهن را به تعویق انداخت تا به نوعی کمکی به تولید این محصول در داخل شود.

از دیگر مشکلات پیش روی ریل ملی، قیمت بالای آن در مقایسه با تولید‌کنندگان خارجی مثل هند و همچنین، تکمیل نبودن چرخه فناوری کامل تولید در ایران است. چندی پیش مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرده بود، قیمت تمام شده ریل ملی بالاتر از واردات ریل از هند است اما راه‌آهن این آمادگی را دارد تا برای حمایت از تولید داخلی تمام ریل‌های تولیدشده در ذوب‌آهن را خریداری نماید.
 
در بخش فناوری تولید ریل سنگین نیز هنوز ذوب‌آهن چرخه کامل تولید را ندارد و این موضوع می‌تواند راه را برای واردات ریل از خارج باز کند.

علیرغم تمام مشکلات یاد‌شده، سرانجام روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ۹۵، مدیرعامل راه‌آهن اجرای طرح ریل ملی را کلید زد تا ذوب آهن وعده رساندن ماهانه ۱۰ هزار تن ریل را تا پایان قرارداد فعلی که ۴۰ هزار تن ریل را شامل می‌شود نهایی کند. البته شرکت راه‌آهن اعلام کرده آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن جدید نیز خواهد بود که این موضوع می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای فعلی ریل جدید را برطرف کند.  
 
ذوب آهن متعهد به تحویل ماهانه ۱۰ هزارتن ریل به راه‌آهن شد
مدیرعامل راه‌آهن در مراسم عقد قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با شركت ذوب‌آهن اصفهان بابیان اینكه تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان داخلی است اعلام كرد: امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و ازآنجایی‌که این كارخانه توانایی تولید ریل U۳۳  را دارد مقرر شد این شركت تا پایان سال ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و شركت راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰  UIC هستیم.
 
تنها نقطه ضعف توسعه راه‌آهن تولید ریل داخلی بود
برای توسعه خطوط راه‌آهن كشور همه امكانات و فناوری‌ها مانند زیرساخت‌ها و سامانه‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه‌ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به دلیل وابستگی به خرید خارج از كشور و تحریم‌ها و تأمین منابع ارزی و ال سی با مشكلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل موردنیاز خود را از یك كارخانه داخل كشور تهیه كنیم.

خوشبختانه شركت ذوب‌آهن این همت را داشت كه شروع به تولید ریل كند و سال‌های بسیاری قرار بود راه‌آهن و ذوب‌آهن اصفهان این ریل را تولید كنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوب‌آهن این تصمیم گرفته شد .
 
ریل ملی باکیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود
در حال حاضر این خط تولید ریل نصب‌شده و آماده تولید است. همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است. اگرچه به‌ظاهر كار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در كارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسین ذوب‌آهن است و حتماً شدنی است.

امروز اولین قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل با ذوب‌آهن منعقد شد و این كارخانه توانایی تولید ریل ۳۳ Uرا دارد و قرار شد به‌جای خرید این نوع ریل از خارج كشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود. مطمئن هستیم این ریل باکیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و ... استفاده از توان داخلی است.
 
راه‌آهن آماده عقد قرارداد تولید ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۰ است
برای خریدهای بعدی كه دارای حجم بزرگ‌تری است، نیازمند همكاری بانک‌ها و تأمین منابع مالی از این طریق هستیم. مقرر شد تا پایان سال ذوب‌آهن ماهانه ۱۰ هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و راه‌آهن نیز به‌صورت نقدی آن را خریداری کند تا شاهد راه‌اندازی این خط در ذوب‌آهن باشیم و پس‌ازاین قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای ۱۰۰ هزار تن ریل ۶۰ UIC هستیم.
 
توسعه راه‌آهن یكی از یادگارهای دولت یازدهم خواهد بود
در برنامه ششم توسعه باید برای راه‌آهن، مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود. رئیس‌جمهور یكی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راه‌آهن اعلام كرده و امیدواریم توسعه راه‌آهن یكی از یادگارهای این دولت باشد. مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه كرده است. امیدواریم در برنامه ششم توسعه راه‌آهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.