|
کد خبر:
107254
|
آخرین وضعیت خطآهن چابهار
تیننیوز| مسعود نصرآزادانی *:تلاش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تکمیل و بهرهبرداری از طرحهای ریلی اقتصاد مقاومتی ازجمله طرح ملایر-فیروزان، مهاباد-نقده، تهران-ساوه، یزد-مهریز در صورت امکان تا پایان سال جاری است.
در سال جاری ۵۹۱ کیلومتر خطوط ریلی در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی به بهرهبرداری خواهد رسید. با وجود اینکه نخستین اختصاص منابع مالی در نیمه دوم مهر بهدست پیمانکاران رسید و فصل کار را بدون منابع مالی به پایان رساندیم اما طرحهای اقتصاد مقاومتی تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تزریق منابع مالی تا انتهای سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
متوسط ریلگذاری در دولت قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در سال بود اما در دولت یازدهم و با وجود کمبود منابع مالی در دو سال اخیر میزان ریلگذاری به ۱۶۰ و ۱۷۶ کیلومتر در سالهای ۹۳ و ۹۴ رسیده است.
بخشی از پروژه خطآهن چابهار-زاهدان به عنوان کریدور ریلی شرق کشور، حدفاصل چابهار و ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر با فعالیت بیشتری در حال اجرا است بهطوریکه از مجموع ۳۰۰ کیلومتر حدود ۱۰۰ کیلومتر آماده اجرای عملیات بالاستریزی و ریلگذاری است و از سمت زاهدان عملیات اجرایی قطعه یک ایرانشهر-زاهدان نیز آغاز شده است.
مطالعات فاز دو مسیر ایرانشهر-زاهدان به اتمام رسیده و مطالعات ابنیه فنی فاز دو این بخش نیز در حال تکمیل است.
حدود ۶۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان به این طرح اختصاصیافته بود که با توجه به بدهی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه چابهار، این بدهی از اعتبارات نیروگاه چابهار کم شد و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از آن باقی ماند و به این طرح اختصاص یافته است.
برای تامین باقی منابع با سرمایهگذاران هندی تفاهمنامهای به امضا رسیده است و هماکنون آنها در حال مطالعه وضع موجود برای ارائه پیشنهاد تامین منابع مالی هستند. البته تا این لحظه پیشنهادی برای تامین منابع مالی و نحوه حضور خود در پروژه به ما ارائه نکردهاند. هندیها تا انتهای سال جاری برای بررسی، تکمیل مطالعات روسازی و ارائه گزارش توجیه فنی-اقتصادی موردقبول بانکها بهمنظور تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاد مدل مالی و روش اجرایی مسیر زمان دارند.
* معاون شرکت ساخت
متوسط ریلگذاری در دولت قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر در سال بود اما در دولت یازدهم و با وجود کمبود منابع مالی در دو سال اخیر میزان ریلگذاری به ۱۶۰ و ۱۷۶ کیلومتر در سالهای ۹۳ و ۹۴ رسیده است.
بخشی از پروژه خطآهن چابهار-زاهدان به عنوان کریدور ریلی شرق کشور، حدفاصل چابهار و ایرانشهر به طول ۳۰۰ کیلومتر با فعالیت بیشتری در حال اجرا است بهطوریکه از مجموع ۳۰۰ کیلومتر حدود ۱۰۰ کیلومتر آماده اجرای عملیات بالاستریزی و ریلگذاری است و از سمت زاهدان عملیات اجرایی قطعه یک ایرانشهر-زاهدان نیز آغاز شده است.
مطالعات فاز دو مسیر ایرانشهر-زاهدان به اتمام رسیده و مطالعات ابنیه فنی فاز دو این بخش نیز در حال تکمیل است.
حدود ۶۸۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام نیروگاه چابهار و فولاد خوزستان به این طرح اختصاصیافته بود که با توجه به بدهی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه چابهار، این بدهی از اعتبارات نیروگاه چابهار کم شد و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از آن باقی ماند و به این طرح اختصاص یافته است.
برای تامین باقی منابع با سرمایهگذاران هندی تفاهمنامهای به امضا رسیده است و هماکنون آنها در حال مطالعه وضع موجود برای ارائه پیشنهاد تامین منابع مالی هستند. البته تا این لحظه پیشنهادی برای تامین منابع مالی و نحوه حضور خود در پروژه به ما ارائه نکردهاند. هندیها تا انتهای سال جاری برای بررسی، تکمیل مطالعات روسازی و ارائه گزارش توجیه فنی-اقتصادی موردقبول بانکها بهمنظور تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاد مدل مالی و روش اجرایی مسیر زمان دارند.
* معاون شرکت ساخت
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.