| کد خبر: 108554 |

◄آسمان پر ستاره ایران

تین‌نیوز| بیش از یک سال است که از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت های جهانی می گذرد. توافقی که تا حدی باعث بهبود روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان شد. به طوری که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود، این توافق، به رکود اقتصاد ایران پایان داده و باعث رشد 4.5 درصدی آن خواهد شد که رشد قابل توجهی است. از جمله اثرات مثبت توافق هسته ای در اقتصاد ایران را می‌توان با نگاهی به آسمان پر رونق و پر ترافیک ایران در یک سال گذشته دریافت.

در همین راستا، هفته گذشته "واشنگتن پست " پس از پرداختن به موضوع فوق، در تحلیلی به بررسی تأثير رونق اقتصادی ایران بر ترافیک هوایی ایران مي پردازد. بر اساس آمار منتشر شده در این گزارش و اطلاعات ثبت شده در سایت فلایت رادار 24، تعداد پرواز های ورودی و خروجی بین المللی، 5 شهر شیراز،اصفهان، تبریز، مشهد و تهران، در آخرین هفته ماه می 2015 به ترتیب 14، 15، 28، 84 و 376 پرواز و در هفته اول اکتبر 2016 به ترتیب 25، 55، 30، 94 و 516 پرواز بوده است.

همچنین از این 5 شهر، مجموعا به 20 شهر در آسیا،14 شهر در خاورمیانه،34 شهر در اروپا و 1 شهر در آفریقا مسیر های پروازی توسط ایرلاین های مختلف برقرار شده است.

این رشد قابل توجه در طول 16 ماه نشان دهنده ارتقای وضعیت بازار هوایی ایران است. گرچه یکی از دلایل افزایش تعداد پروازهای بین المللی، افزایش ظرفیت ها و تعداد پروازها در مسیرهای موجود توسط ایرلاین های فعال بوده است، اما نمی توان از آغاز پرواز های ایرلاین های 4 ستاره ای چون بریتیش ایرویز، کی ال ام و تای ایرویز به ایران چشم پوشی کرد.

پیشتر آمریکا پرواز هواپیماهایی که قطعات آمریکایی در آن به کار رفته بود را به ایران ممنوع اعلام کرده بود و این درحالی بود که هواپیماهای دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان مملو از قطعات آمریکایی بود. بعد از توافق هسته ای نه تنها ورود این هواپیماها به ایران ممکن شد، بلکه امروز هواپیمايي ايران اير در حال انجام مذاکرات با این دو غول هواپیما سازی جهان برای خرید صدها فروند هواپیما است. اگرچه، این توافقات با اما و اگرها در حال طی کردن مراحل پایانی است و به گفته آقای اصغر فخریه کاشانی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، 5 تا 9 هواپیما در اسفند 95 در صورت رفع موانع وارد کشور خواهند شد.
 
حال اگر به امید خدا هواپیماهای جدید وارد کشور شوند، با وجود تعداد بالای ایرلاین های خارجی در مسیرهای پروازی بین شهرهای ایران و  دیگر شهر های جهان، کار نسبتا  سختی را برای رقابت با این ایرلاین های پرستاره  برای جذب مسافرین خواهیم داشت. نکته ای که می توان پیش از ورود هواپیماهای جدید به کشور به آن پرداخت این است که چه ساختارها  و برنامه هایی برای ورود به این کورس رقابت طراحی و در نظر گرفته شده است.
 
از طرفی یکی دیگر از خبرهایی که در هفته گذشته اجازه نداد خلا بازی های همیشگی آمریکا را حس کنیم، اعمال فشار آمریکا به اروپا برای تحریم پرواز های هواپیمایی ماهان به این قاره، به دلیل وارد کردن اتهام انتقال سلاح و نیرو توسط این ایرلاین بود. در حال حاضر هواپیمایی ماهان بار بزرگی از پروازهای خارجی را به عنوان یک ایرلاین خانگی به دوش می کشد. گرچه سخنگوی اتحادیه اروپا واکنش شدیدی نسبت به این موضوع نشان داد و اعلام کرد آمریکا صلاحیت قضایی جهت تصمیم گیری برای قوانین اروپا را ندارد،  اما شاید همه ما برای لحظاتی نگران شده ایم.
 
به گفته آقای سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی، ایرانی ها سالانه  6 میلیارد دلار بابت بلیت پرواز های خارجی پول پرداخت می کنند. نصف این مقدار اگر به جای آنکه از کشور خارج شود، به واسطه خرید بلیت ایرلاین های خانگی وارد صنعت هواپیمایی کشور گردد، می تواند در سال های آینده تامین کننده هزینه خرید تقریبا 10 فروند هواپیمای ایرباس 800-350  و یا 8 فروند بویینگ 777-8 نو باشد که هر دو در مسیر های بلند برد استفاده شده و می توانند با بکار گرفته شدن طبق اصول صحیح و الگوهای حمل و نقل مدرن جهان، منبع درآمد بالایی برای ایرلاین های ایرانی باشند
امید است که با برنامه ریزی هایی که جهت آماده سازی زیر ساخت ها برای نوسازی ناوگان هواییمایی در حال انجام است، تمهیدات ویژه ای برای رقابت در آسمان پر ستاره ایران با ایرلاین های خارجی داشته باشیم تا نام جاویدان ایران در همه آسمان ها همچون خورشیدی بیش از پیش تلالو کند.
 
ایران ما کشوری با منابع طبیعی فراوان، تاریخ و فرهنگ غنی و مردمی با استعداد است و استحقاق و لیاقت این را دارد که با برنامه ریزی صحیح، کار گروهی و استفاده درست از فرصت ها و امکانات به بالاترین جایگاه ها در جهان دست یابد.
 
فرنوش جهرمی-گروه تحليلي اتاق خبر ايرونيوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.