| کد خبر: 109156 |

مدیرعامل کشتی‎سازی اروندان خطاب به سازمان بنادر و صندوق صنایع دریایی؛

فرایند دریافت تسهیلات دریایی را آسان کنید

تین‌نیوز| مدیرعامل‎کشتی‎سازی اروندان گفت: اکنون نوبت صندوق توسعه صنایع دریایی و همچنین کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر است تا با کاهش بروکراسی اداری و پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور در داخل، اعتمادی را که ما برای مشتری‎های خود به وجود آوردیم حفظ کنند.
 

مدیرعامل کشتی‎سازی اروندان با اعلام اینکه یکی از مشکلات بزرگ صنایع دریایی کشور به خصوص کشتی‌سازی‎ها بروکراسی پیچیده بانک‎ها برای پرداخت تسهیلات است، گفت: شرکت کشتی‎سازی اروندان از نیمه دوم سال 94 تا نیمه نخست سال 95 موفق به انعقاد قرارداد ساخت 60 شناور مختلف جمعا به اعتبار 346 میلیون دلار شده است که با تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی و همچنین کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی ساخته می‎شوند اما متاسفانه به دلیل بروکراسی سخت بانک‎ها هنوز این پروژه‎ها کلید نخورده است.

ارسلان غمگین با اشاره به اینکه وظیفه مدیریت این شرکت احیای دوباره و آماده سازی زیرساخت‎های لازم برای جذب سفارشات ساخت به جای واردات از کشورهای دیگر بود، اظهار کرد: خوشبختانه ما توانستیم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم و با وجود همه ناملایمات و سختی‌هایی که در برخی پروژه‎ها و اجرای آنها داشتیم توانستیم شرکت را دوباره احیا کنیم اما اکنون نوبت صندوق توسعه صنایع دریایی و همچنین کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی است تا با کاهش بروکراسی اداری و پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور در داخل، اعتمادی را که ما در مشتری‎های خود به وجود آوردیم، حفظ کنند.

وی افزود: اگر روند اعطای تسهیلات از جانب نهادهای نامبرده و همکاری بانک‎ها با ما طولانی شود، ممکن است سفارش دهنده ناامید شده و قرارداد را فسخ کند و به ورود شناور از خارج روی آورد که این حرکت کاملا مغایر با سیاست‎های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

غمگین تصریح کرد: ما برای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خرید شناور از خارج کشور به شعار، حرف و جلسه نیاز نداریم بلکه نیاز به یک متولی داریم که بتواند این مشکلات و معضلات صنایع دریایی کشور به ویژه کشتی‎سازی را پیگیری کرده و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کند.

وی با اشاره به اینکه صنایع دریایی در کشور متولی ندارد و یتیم است، خاطرنشان کرد: ضروری است برای آنکه در صنایع دریایی به جایگاه مطلوب و خوبی برسیم، سازمانی به نام سازمان صنایع دریایی در قالب معاونت رئیس جمهوری شکل گیرد و در جهت رفع مشکلات و نیازها و چاره‌اندیشی و مسیریابی برای پیشرفت صنایع دریایی گام بردارد.

مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی اروندان افزود: عده‎ای می‎گویند با وجود حضور نهادهایی مانند سازمان بنادر ودریانوردی و شورای عالی صنایع دریایی دیگر به سازمان صنایع دریایی نیازی نیست، اما باید بدانیم که شورا ضمانت اجرایی ندارد و سازمان بنادر نیز با همه تلاش‎هایی که در این زمینه کرده است محدودیت وظایف دارد بنابراین باید سازمانی به نام سازمان صنایع دریایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برخی از مسوولان می‎گویند، اکنون که به دنبال کاهش تصدیگری دولتی هستیم نباید سازمان جدیدی تاسیس شود، تاکید کرد: همان گونه که تاکنون سازمان‎ها و حتی وزارتخانه‎هایی داشته‎ایم که دیگر از آنها خبری نیست و منحل شده‎اند، این سازمان نیز می‎تواند با شرح وظایف مشخص و مدت زمان مشخص تشکیل شود و پس از آن یا منحل شده و یا با سازمان‎ها و نهادهای دیگر ادغام گردد.

غمگین اظهار کرد: صنایع دریایی در کشور حرفی برای گفتن دارد و می‎تواند به تنهایی اقتصاد ایران را زیر و رو کند این در حالی است که اکنون پراکنده و گسیخته حرکت و رفتار می‎کنند در صورتی که اگر سازمان صنایع دریایی شکل گیرد همه این فعالیت ها در چتر حمایتی آن سازمان انجام می شود و با یکپارچه شدن به تحقق اقتصاد دریامحور نیز کمک می‎شود.

مذاکره و انعقاد قرارداد شرکت اروندان با خارجی‎ها
وی اعلام کرد: با شرکت‎های مختلف خارجی مذاکره داشته‎ایم که مهم‌ترین آنها یک شرکت با سابقه و خوشنام هلندی و یک شرکت هنگ‌کنگی هستند که امیدواریم در چند روز آینده به امضای تفاهم نامه در راستای ساخت شناور های مختلف منجر شود.

غمگین گفت: همکاری ما با خارجی‌ها به این موارد ختم نمی‎شود و در پی همکاری‎ها و مشارکت‎های جدیدی در این زمینه هستیم.

به آب‎اندازی نخستین کاتاماران اروندان در دی ماه
مدیرعامل شرکت کشتی‌سازی اروندان در ادامه به تکمیل ساخت کاتاماران‎های اروندان با مشارکت یک شرکت خارجی اشاره و اظهار کرد: اکنون این شناورها با 78 تا 82 درصد پیشرفت در حال تکمیل هستند که امیدواریم در تاریخ 95/10/30 به آب‎اندازی نخستین فروند از این کاتاماران‎ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بارج سه هزار تنی اروندان نیز با پیشرفت بالغ بر 75 درصد در حال ساخت است، گفت: از دیگر پروژه‎های اروندان ساخت لندینگ کرافت‎ها بود که توانستیم پنج فروند از آنها را به مشتری تحویل دهیم اما چهار فروند از آنها هنوز مانده است.

غمگین خاطرنشان کرد: در خصوص این چهار فروند جلساتی با بانک عامل داشتیم و از آنها درخواست کردیم درصورتی که مشتری در دریافت و بازپرداخت تسهیلات مشکلی دارد و اقدامی انجام نمی‎دهد خود بانک شناورها را خریداری کند و درتملک خود درآورد که خوشبختانه در آن جلسه این مشکل نیز برطرف شد.

وی با اشاره به کارخانه شماره دو اروندان گفت: برنامه‎های وسیعی برای این کارخانه با ایجاد اشتغال مستقیم 500 نفر و غیرمستقیم دو هزار نفر داریم که به 25 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد به همین دلیل از هلدینگ شستا درخواست همکاری داشتیم.

مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان کارخانه شماره دو اکنون با سیستم سنتی کار می‎کند؛ اظهار کرد: در حال حاضر 15 شناور به منظور تعمیرات در این کارخانه داک شده و سه فروند شناور دیگر در نوبت قرار گرفته است که دو فروند از آن شناورهای داک شده ساپلای بوت هستند.

وی افزود: یک فروند از این شناورهای ساپلای بوت، تحت پرچم خارجی و کلاس ABS آمریکا است که همیشه در قطر و امارات تعمیر می‎شد اما ما توانستیم آنرا به سمت خود جذب کنیم.

غمگین در پایان اظهار کرد: ما هفتمین کشور در جهان هستیم که به ساخت شناورهای کاتاماران پرداخته‎ایم بنابراین مهندسان و طراحان صنعتی ما باید خود را باور داشته باشند و به دنبال تحقیر این جایگاه نروند زیرا ما همیشه می‎گوییم بهترین و خبره‎ترین مهندسان دریایی، کشتی‎سازی و صنعتی را داریم در صورتی که این عزیزان هنوز توانایی خود و شرکت‎هایی داخلی را دست کم گرفته و خود را باور ندارند. این در حالی است که اگر این عزیزان همین طور بدون اعتماد به دانش خود پیش روند نمی‎توانیم به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت صنایع دریایی دست یابیم.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.