| کد خبر: 109272 |

◄مهماندار معترض ماهان: شرایط سخت‌کاری ادامه دارد

تین‌نیوز| یکی از مهمانداران شرکت هواپیمایی ماهان در تماس با تین‌نیوز از شرایط سخت کاری در این شرکت خبر داد و عنوان کرد: از بازرسان اداره کار تقاضا دارم چندین بار به صورت نامحسوس به پروازها مراجعه کرده و از مهمانداران درباره شرایط کاری سوال کنند و ظاهر امر را رویت کنند.

دل‌آرام فاطمی‌نژاد، مهماندار شرکت هواپیمایی «ماهان» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه هوایی تین‌نیوز با بیان اینکه شرایط مهمانداران در این شرکت بسیار سخت است عنوان کرد: بنده مدت سه سال است که در این شرکت مشغول به کار هستم که با توجه به سختی ‌کار، زانو و کمر من در پروازها آسیب دید اما ماهان مسئولیت آن را نمی‌پذیرد و در پی اخراج من هستند.

وی در رابطه با اخراج خود از شرکت عنوان می‌کند؛ با اینکه مشکلات جسمی من در این شرکت رخ داده است، اما منتظر هستند تا من استعفاء بدهم.

این مهماندار معترض اظهار کرد: زمانی که برای اعتراض به شرکت مراجعه می‌کنیم به ما توهین می‌شود که شما را از خیابان‌ها جمع کرده‌ایم و لقمه نانی جلوی شما می‌اندازیم و شما حق اعتراض ندارید.

فاطمی‌نژاد ادامه می‌دهد؛ مسئولان این شرکت همواره به شان‌ و منزلت مهمانداران توهین‌ می‌کنند و همواره ما را تهدید به توبیخ و اخراج می‌کنند.

این مهماندار به استراحت کم بین پروازها اشاره کرد و تصریح کرد: طبق قوانین باید بین دو پرواز بین 8 تا 12 ساعت برای مهمانداران استراحت در نظر گرفته شود اما این موضوع برای مهمانداران ماهان رعایت نمی‌شود.

وی به شرایط سخت کار در این شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید؛ برای مثال اگر مهمانداری در سال سه مرتبه دچار سرماخوردگی شود ماهان برای این شخص کمیسیون پزشکی تشکیل می‌دهد و سپس وی را اخراج می‌کند.

این مهماندار  معترض «ماهان» با اشاره به اینکه سال گذشته کیف پروازی برای مهمانداران این شرکت ممنوع شد، بیان کرد: سال گذشته یک جلسه تشکیل شد و یکی از مسئولان این شرکت به مهمانداران انگ دزدی زد و پس از آن بازرس از سوی این شرکت فرستاده شد و تمام کیف مهمانداران را حین پرواز چک می‌کرد که این کار غیر قانونی بود، و پس از این ماجرا، کیف پروازی را از ما گرفتند.

وی با بیان اینکه اگر مهماندار از کادر پروازی و مسافران خاطی شکایتی داشته باشد به آن رسیدگی نمی‌شود، گفت: داشتن قراردادهای سه ماهه این شرکت با مهمانداران باعث شده در صورت کوچک‌ترین مشکلی مهماندار را به راحتی اخراج کنند.

فاطمی‌نژاد گفت: از بازرسان اداره کار تقاضا دارم چندین بار به صورت نامحسوس به پروازها مراجعه کرده و از مهمانداران درباره شرایط کاری سوال کنند و ظاهر امر را رویت کنند.

وی به پروازهای غیراستاندارد اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که چراغ بستن کمربندها روشن باشد مسافران و مهمانداران به هیچ عنوان حق اینکه از جای خود بلند شود را ندارند و در صورت خسارت بیمه هیچگونه مسئولیتی را قبول نمی‌کند اما مهمانداران را وادار می‌کنند که جلوی مانیتورهای هوایی بایستند.
 
فاطمی‌نژاد ادامه می‌دهد؛ زمانی که هواپیما به ارتفاع امن نرسیده باشد ما طبق قوانین اجازه بلند شدن نداریم ولی به علت اینکه سرویس‌های غیر استاندارد برای ارائه لحاظ می‌شود ما مجبور هستیم از جای خود بلند شویم. حتی اخیرا به خلبانان بخشنامه‌ای ارسال شده که در شرایط مناسب چراغ بستن کمربندها را زودتر خاموش کنند که این موضوع متضاد قوانین بین‌المللی است.
 
این مهماندار «ماهان»  با بیان اینکه از مسئولان تقاضا دارم با توجه به شرایط سخت‌کار فکری به حال سلامت مهماندارها بکنند، تصریح کرد: ما مهمانداران فقط و فقط به علت علاقه به پرواز و صد البته مشکلات مالی مجبور هستیم تن به تحقیر و شرایط سخت کار بدهیم.

پایگاه خبری «تین‌نیوز» درباره صحت و سقم این موضوعات نظری ندارد و آمادگی انتشار پاسخ از سوی شرکت هواپیمایی ماهان را دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • zg _ cann @ yahoo. com 0 1

    عالی بود، مرسی از اطلاع رسانی شما و ممنون از خانم فاطمی نژاد که شفاف سازی نمودند.

  • zg _ cann @ yahoo. com 0 1

    کاش اینو هم اضافه میکردید که خانم … سرمهماندار خوب ماهان، هم بعد از سال ها خدمت صادقانه به دلیل مشکلاتی که برای کمر ایشون به وجود اومد، خیلی راحت دور انداخته شدن

  • 0 0

    با توجه به قانون وزارت کار قرارداد پرسنل باید در ۴ نسخه تنظیم شود و یک نسخه از قرارداد باید در دست پرسنل قرار بگیرد، که متاسفانه در ماهان فقط به مهمانداران گفته میشود که بیایند و قرارداد را امضا کنند و بعد هیچگونه کپی در اختیار آنها قرار نمی دهند، در یک شرکت هواپیمایی قسمت بازرگانی و بعد کرو پروازی از مهمترین بخش های یک هواپیمایی هستند که باید ارج داده شوند، اما متاسفانه در ماهان مهمانداران از شرایط بسار سختی برخوردار هستند و با اینکه حجم کاری بالایی دارند اما حقوق و مزایای بسیار کمی دارند به طوری که حقوق بهمن ماه و اسفند ماه که برای آنها ریخته می شود انقدر کم و عجیب است که تمام خستگی پرواز بر تنشان میماند

  • _ 0 0

    این تنها گوشه ای از مشکلات مهمانداران هواپیمایی ماهان است. بیان تمامی مشکلات نیازمند یک کتابچه است.

  • 0 0

    بله متاسفانه دقیقا همینطوره و هیچ نظارت سازمان یافته ای صورت نمیگیره کاش مسئولین محترم چه ماهان و چه سازمانهای بازرسی کشوری خودشون رو جای والدین مهمانداران بگذارن و ببینن آیا واقعا حاضرن فرزندان خودشون با این شرایط بسیار سخت کار کنند، و این همه حقشون ضایع بشه،،،

  • m _ s _ roma @ yahoo. com 1 0

    درود بر هوانوردان و حامیان این صنعت … خانم فاطمی نژاد از بهترین ها و حرفه ای ترین ها در این حرفه هستند و همیشه از نظر شخصیت والاشون زبانزد همکاران و شرکت بوده و هستند. اما در کمال ناباوری شرکت به بیرحمانه ترین شکل ممکن ایشون رو نادیده گرفته و به راحتی حاضر به از دست دادن نیرویی با کیفیت و درجه یک شده که باعثتاسف این صنعته و نیاز به رسیدگی توسط بازرسین بطور جدی بیشتر از هر زمان دیگری حس میشود.

  • 3 0

    درمورد موارد مطرح شده در این مقاله کاملا درست است … من مهماندار سابق ماهان هستم … با ۶ سال سابقه پروازی در این شرکت … شرکت ماهان به نیروی انسانی خودش به دید وسایلی نگاه میکنه که هر لحظه قابل تعویض هستن… چیزی شبیه فیلتر هوای ماشین، این شرکت اصول اولیه حرفه ای رو درمورد مهماندارانش رعایت نمیکنه، و متاسفانه هر روز بدتر از روز قبل میشه، از افرادی که به دلایلی پرسنل زمینی هستند و فقط در ایام عید و برخی پروازهای خاص به مهماندار تبدیل میشوند تا دستورات بی پایه و اساس و بخشنامه های بی ربط، متاسفانه باید بگم ماهان فقط کپی برداری از سرویس ایرلاین های بزرگ رو در دستور کار خود قرار داده، ولی درمورد مواردی مثل حقوق و مزایا و استراحت های خارج از خانه هیچ اقدامی نکرده است، بعنوان مثال استراحت خدمه پرواز در بین پروازها ۱۲ ساعت است … ولی در شهر بانکوک عملا این استراحت تا ۸ ساعت هم کاهش پیدا میکند … نکته بعدی اینه که بقیه شرکت های هواپیمایی هم از ماهان یادگرفتن … و از مهماندارانشون به روش ماهان استفاده میکنن، این باعثشده تا همه به مهمانداران کنایه بزنن که ایرلاین شما، ایرلاین مارو خراب کرده … درمورد مسافرا هم باید بگم مسافرین کثیرالسفر متوجه شدن که برای دریافت خدمات بیشتر باید مهمانداران رو با کلماتی نظیر فرم نظرسنجی و سرمهماندار یا گزارش به شرکت تحت فشار قرار بدن، چون در شرکت ماهان مهم نیست حق با کیه، مهماندارا پیش محکوم هستند. در صورت اعتراض هم با جمله از اینجا تا کرج مهماندار صف شده مواجه میشیم … که همین نشان از بی ارزش بودن نیروی انسانی برای شرکت داره

  • schonn @ hotmail. com 0 1

    بله دیگه، بالاخره برخی از مدیران از جمله مسئولین محترم خدمات پرواز برای حفظ سمت پا رو هرچیزی می گذارند، کمترینش شرافت و انسانیت هست

  • schonn @ hotmail. com 1 0

    خانم فاطمی نژاد از مهمانداران فوق العاده حرفه ای و با اخلاق بودند، همه ما از رفتنشون اونم به این شکل ناراحتیم ولی خدا پشت و پناهشون باشه و مکرو و مکرالله و الله و …

  • 1 0

    خانم فاطمی نژاد عزیز واقعا متاسفم و امیدوارم بزودی بهبود حاصل کنید. من تمامی صحبت های ایشون رو تأیید میکنم چون خودم اونجا کار کردم ومیدونم هیچ چیز استاندارد نیست. در ماهان از مهماندار انتظار میرود مثل مهماندادان قطر و امارات باشند اما حقوق در حد وزارت کار، امیدوارم روزی این آسیب ها بسر خودشون بیاد چون انگار تو کشور ما هیچ مقامی پاسخگو نیست.

  • 0 0

    کاملن موافقم با این خانوم

  • shervin _ mm۲۰۰۳ @ yahoo. com 1 0

    من کاملا با نظر این خانوم موافقم ماهان اینقدر از نیروهای خود کار میکشد که باعثتضعیف بدن و در نهایت از کار افتادگی میشود و این موضوع برای دوتا از دوستان من هم اتفاق افتاد که تمام مهمانداران خوب ایشان را میشناسند بعد از تشکیل کمیته پزشکی خیلی راحت به شخص میگویند مشکل داری و نمیتوانی ادامه دهی، در صورتی که شخص با بدن سالم و تن درست وارد شرکت شده و بخاطر کار بسیار و شرایط نا مناسب به این حال افتاده، هر چند بدن اشخاص با یکدیگر متفاوت هست و البته باید به صورت درست و منظم ورزش کرد

  • erfan. ۷۰۰۷ @ yahoo. com 1 0

    کاملا درسته و صحت داره تمام اینها گوشه ای از مشکلات ماست خدا ازشون نگذره…

  • 0 0

    مطالب عنوان شده از سوی خانم فاطمی درست است و اینکه خیلی موارد برای بیان از قلم افتاده است

  • 0 0

    کاپیتان{…} هر روز داره یه برنامه اجرا می‌کنه. الان که داره بازنشسته میشه و از شرکت میره داره آخرین{…} رو میزنه و میره

  • 0 0

    واقعا که شرایط این میهمانداران بسیار نامناسب هستش، در این میان وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری چیه؟؟

  • 1 0

    جالبه واقعا، اعتراض پشت اعتراض اما کجاست رسیدگی

  • mehramir. khaa @ gmail. com 0 0

    با سلام و خسته نباشید خدمت همکار محترم دردنامه شما همکار عزیز باید عرق شرم بر پیشانی مردان مدیر شرکت بنشاند اگر مردی و اعتقاد به فردایی وجود داشته باشد و اگر باور کنند که دزدی تنها بالا رفتن از دیوار مردم نیست متاسفم از این بیداد اشکار در جامعه ای که نام اسلام و مسلمانی را به یدک میکشد …

  • 0 0

    خیلی جای تاسف است که همکاران مهماندار ما که عاشق کار و شغل خود هستن، مورد ظلم و بی کفایتی مسئولین خدمات پرواز قرار میگیرند، و متاسف هستم که اصلا برای مسئول خدمات پرواز اهمیتی ندارد که مهماندار خوب و وظیفه شناس خود را از دست میدهد و فقط به فکر منافع شخصی خود هستند

  • 1 0

    آخر این درست و انسانی است که بعد از سال ها زحمتی که مهمانداران در ماهان میکشند به سادگی کنار گذاشته بشوند، امیدوارم که مدیر عامل محترم این مطالب را بخوانند و از بی کفایتی مسئولین خدمات پرواز اطلاع پیدا کنند و آگاه بشوند که چطور سرمایه های شرکتشان را کنار میگذارند و اینهمه زحمت به سادگی به هدر می رود

  • 1 0

    هر باری که مهمانداران می خواهند صحبت کنند و یا مشکلات خود را بگویند مورد سرزنش و تهدید قرار میگیرند، من از اینکه مهماندار هستم و به مسافر و مردم خدمت میکنم بسیار خوشحالم، نه تنها من بلکه همه ی همکاران هم همینطور فکر می کنند، اما متاسف هستم که در شرکتی مشغول به کارم که انسانیت و وجدان ندارند و اینهمه ظلم در حق مهمانداران خود می کنند،

  • sarakoro۲۴ @ yahoo. com 1 0

    اینها عادت دارن وقتی کسی مشکل کمر یا پا پیدا میکنه بهش میگن تو از همون اول مشکل داشتی، با وجود اینکه همه مهماندارا همون ابتدای ورود عکس از کمر و … گرفتن و اوردن داون به واحد پزشکی، نمیگن که این مهماندارا دارن پک نوشابه و ترولی خراب و ویس یخ بلند میکنن و تازه بدتر از همه اینکه زیر ارتفاع کروز مجبورشون میکنیم که از جاشون بلند بشن و سرویس بدن، بخاطر اینکه فلان آقا یا فلان خانوم(که امیدوارم به روز سیاه بیفتن) نشستن زیر باد کولر شرکت و برای اینکه ثابت کنن دارن یه کاری انجام میدن … میزنن به پروسیجر سرویس، من فکر میکنم سیاست شرکت اینه که کاری کنه که مهماندارا زود از دور خارج بشن تا بتونه مهماندارای جوون رو بیاره روی کار، برای همین اکثریت مهماندارای ماهان جوونن

  • 2 1

    با سلام بنده از مهمانداران با سابقه بالای ماهان هستم و کاملا صحت این مطالب را تایید می کنم و اضافه می کنم که خانوم فاطمی نژاد از مهمانداران نمونه با رفتار و شان بالای کاری بودند… و در ادامه مطالب دوست دارم اشاره به استراحت بسیار کوتاه مان در پرواز های طولانی مدت داشته باشم که این پروازها در ساعت های بدی از روز(ساعات اوج خواب انسانهای طبیعی) انجام می شود و به دلیل استراحت کم ما در این پروازها امنیت پرواز در خطر هست و استراحت بسیار کوتاه(حدود ٧ - ١٢ ساعت که حداقل این استراحت بر اساس استاندارد جهانی باید حدود ٢۴-۴٨ ساعت باشد) در اون مقاصد، تنظیمات هرمونی بدن ما رو کاملا بهم میریزد و باعثایجاد مشکلات اساسی در سلامت بدن ما می شود و حتی پرواز ها به مقاصد اروپایی که باید شامل این حداقل استراحتی که اشاره کردم باشد به صورت پرواز های رفت و برگشت با کمترین گروه پروازی انجام می شود که به دلیل استراحت بسیار کم و خستگی مفرط مهمانداران واقعا با کمترین ایمنی انجام می شود… واقعا از مسئولان تقاضای رسیدگی به این مسایل رو با وجدان بالای کاری داریم…