| کد خبر: 110246 |

سبقت از ایمنی مجاز است

تین نیوز| اکرم امینی *: با افزایش روزافزون خودروها، خیابان‌ها و جاده‌ها هر روز خطرناک‌تر می‌شود و یک لحظه غفلت از مسئله ایمنی، خسارت‌های مادی و جانی روی دست انسان‌ها می‌گذارد.
 
افزایش سطح ایمنی خودروها، بهبود کیفیت آسفالت و ارتقای شیوه‌های ساخت و نگهداری راه‌ها، نصب کافی و درست علایم راهنمایی و رانندگی و نظارت مناسب پلیس بر تردد رانندگان، از مهم‌ترین مسائلی است که به‌طور قطع رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های شلوغ فعلی را خوشایند خواهد کرد.

کارشناسان بر لزوم رعایت این مسائل به منظور کاهش تصادفات و افزایش ایمنی تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها تاکید کرده‌اند اما مهم‌ترین موضوعی که در بالا گفته نشد تا بر آن تاکید بیشتری شود، ارتقای فرهنگ رانندگی است.

به اعتراف همه کارشناسان ایمنی و ترافیک، توجه به فرهنگ رانندگی ایمن، حلقه اتصال همه موضوعات بیان شده در بالا با ایمنی است.
در واقع آنچه پیش از همه مسائل بیان شده باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه‌گذاری روی کاربران خودروها و تربیت رانندگانی قانونمند است؛ البته کاربران خیابان‌ها و پیاده‌روها نیز نباید از قافله ایمنی عقب بمانند.

رانندگانی که بین خطوط حرکت نمی‌کنند، کسانی که در حاشیه بزرگراه دنده عقب می‌روند، موتورسیکلت‌سوارانی که وارد بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها می‌شوند، افرادی که چراغ قرمز را رد می‌کنند و عابرانی که ناگهان وسط خیابان می‌پرند، بخش بزرگی از عوامل افزایش ترافیک و بروز سوانح جاده‌ای هستند.

در شرایطی که باوجود تاکید همواره بر لزوم رعایت مسائل ایمنی، باز هم تخلفات بسیاری را از سوی رانندگان شاهد هستیم، کارشناسان معتقدند آموزش ایمنی به کودکان بهترین شیوه افزایش ایمنی و مناسب‌ترین راهکار برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیک است. این آموزش نه‌تنها می‌تواند از سوی مدرسه‌ها و پارک‌های ترافیک ویژه کودکان ارائه شود بلکه پدران و مادران نیز می‌توانند با رعایت اصول ایمنی هنگام رانندگی در کنار کودک، بهترین مشوق کودک در مسیر حرکت به سوی ایمنی باشند.

در یک دهه گذشته، ایران توانسته آمار تلفات سوانح رانندگی را از ۲۷هزار نفر به حدود ۱۷هزار نفر برساند و این نشان می‌دهد نهادهای دست‌اندرکار در امر ایمنی از جمله پلیس، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی آنچه در توان داشته‌اند به کار بسته‌اند، به همین دلیل به نظر می‌رسد ادامه این روند کاهشی، کاری دشوارتر از پیش است و باید شیوه‌های زیرساختی‌تری مانند آنچه درباره آموزش ایمنی به کودکان گفته شد، سرلوحه کار دست‌اندرکاران ایمنی قرار گیرد.

برخی کارشناسان راه‌اندازی نهادی راهبر در زمینه ایمنی را برای رسیدن به این هدف ضروری می‌دانند؛ نهادی که بتواند علاوه بر ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های دست‌اندرکار در امر ایمنی و ترافیک، با تهیه آمار درست از میزان خطرات و تلفات جاده‌ای، بر عملکرد سازمان‌های مختلف در اجرای وظایف‌شان در این حوزه نظارت کند. شاید وجود چنین نهادی بتواند موضوع آموزش ایمنی به کودکان و فرهنگ‌سازی در زمینه ایمنی را نیز پوشش دهد.
* روزنامه نگار
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.