| کد خبر: 110326 |

◄مانورهای بی صدای هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران

تین نیوز| هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران طي مراسم افتتاحیه اي زير سايه خبر تمدید تحریمهای ایران به مدت 10 سال توسط نمایندگان مجلس آمریکا، در مرکز همایش های بین المللی کیش، آغاز گرديد. این مراسم که با سخنرانی مهندس مونسیان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش شروع شد، با بیان نکته هایی از سوی علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه یافت. ضرورت و لزوم دخیل کردن بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در صنعت هوایی از جمله نکاتی بود که بدان تاکید شد.


شرکت هایی که اگر فرصت حضور و در دست گرفتن بخش های مختلف صنعت را داشته باشند، نه تنها بار بزرگی را از دوش دولت بر می دارند، بلکه بنا به تخصص، کیفیت ارائه خدمات را نیز افزایش می دهند. از دیگر مسائلی که توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به آن پرداخته شد، گشایش حاصل شده توسط برجام در دسترسی ایران به بازار تامین محصولات، قطعات و خدمات هوایی بود. سردار حسین دهقان، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز به قدرت و آمادگی ایران برای مقابله با دشمنان اشاره نمودند.
 
همزمان با افتتاحيه، نمایشگاه در سالن نمایشگاه های بين المللي کیش آغاز به کار کرده بود. از همان ابتدا استقبال نسبتا خوبی از نمایشگاه شده بود، گرچه صف طولاني دريافت كارت حضور در ايرشو با وجود تنها يك سيستم صدور كارت، برخي از بازديدكنندگان را كلافه كرده بود. صرف نظر از اینکه سالن های نمایشگاه از سه سالن به دو سالن کاهش یافته بود كه اين موضوع با استانداردهاي برگزاري يك نمايشگاه بين المللي فاصله زيادي دارد، اما استقرار نسبتا کامل غرفه ها در همان ساعات ابتدایی نمایشگاه، قابل توجه بود.

در این نمایشگاه بین المللی 100 غرفه شامل 14 شرکت خارجی از کشورهایی همچون  روسیه، آلمان، سنگاپور و ژاپن و  86 شرکت داخلی حضور داشتند. حضور تنها ٦ ایرلاین داخلی همچون ایران ایر،کیش ایر، تابان، زاگرس، اترک و پويا اير از 14 ایرلاین نيز سوال برانگيز بود؛ چرا كه در نمايشگاهي كه به عنوان نمايشگاه هوايي ايران شناخته مي شود، توقع حضور پر رنگ تري از ايرلاينها مي رفت.

یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه های هوایی معرفی هواپیماهای جدید و دیگر دستاوردهای صنعت هوایی است. بسیاری از شرکت کننده ها نیز با هدف مذاکره و بررسی مدل های جدید محصولات در جهت گسترش فعالیت های خود در نمایشگاه ها شرکت می کنند. از آنجاییکه شدیدا نیاز به نوسازی ناوگان هوایی کشورمان داریم، انتظار می رفت طبق آنچه که وعده داده شده بود، غول های بزرگ هواپیماسازی جهان، بویینگ و ایرباس را در نمایشگاه ببینیم.

اما آنچه که مشاهده شد غیبت این دو شرکت بزرگ و کلیدی بود. شاید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع دونالد ترامپ در مقابل ایران و البته برجام، دلیلی بود که این دو کمپانی و همینطور شرکت هایی چون رولز رویس انگلیسی و جنرال الکتریک آمریکایی از شرکت در این نمایشگاه صرف نظر كردند. اما در این بین حضور نمایندگان شرکت میتسوبیشی، به امید یافتن بازار جدید در شرکت های هواپیمایی ایرانی، برای هواپیمای تولید نشده خود، رنگ وبوی دیگری به نمایشگاه داده بود.

ضمن اينكه آقای تاکاکوما، مدیر فروش دفتر آمستردام میتسوبیشی خبر توافق با ایرلاین های ایرانی براي خريد هواپيماي MRJ100 را که پیش از این نمایشگاه منتشر شده بود را تکذیب کرد، اين شركت با ارائه بروشوری که معرف هواپیمای MRJ70  و  MRJ90 بود، به تبلیغ محصول خود پرداخت. گرچه اگر می دانستند نخست وزیر ژاپن همزمان با نمایشگاه هوایی ایران با ترامپ دیدار کرده و اعتماد خود را به او اعلام کرده است، مانند بویینگ و ایرباس از شرکت در این نمایشگاه صرف نظر می کردند و يا شاید به جاي ترك نمايشگاه در پايان روز سوم، پيش از آن عزم سفر مي كردند.
 
از سوي ديگر با انتشار خبر تمايل ايران براي بررسي خريد هواپيماهاي چيني، در روز پاياني نمايشگاه، به نظر مي رسد چشم انداز از پيش تعريف شده اي براي خريد اين هواپيماها در ميان نبوده است. چون در غير اين صورت انتظار مي رفت حداقل شاهد حضور هواپيماهاي توليد چين در نمايشگاه باشيم و شايد هم دليل آن نداشتن مجوزهاي بين المللي براي پرواز بوده است.

در طول نمایشگاه از مسئولین ایران ایر که در اين رويداد حضور داشتند مطلع شدیم به زودی ایرباس 321 جدیدی که در حال حاضر در آلمان است، وارد کشور خواهد شد. در پی آن همزمان مدیر مالی ایرباس در خاورمیانه اعلام  کرد ایران ایر در صورت پرداخت نقدی هزینه این ایرباس می تواند تا 1 ماه و نیم آینده آن را دریافت کند و در ادامه نيز عنوان كرد دريافت بقيه ٩٥ فروند درخواستي  همچنان نيازمند مجوز دوم اوفك است. با شرکت کننده های خارجی همچون لوفتهانزا تکنیک و سنگاپور ایرلاین نيز که صحبت می کردیم، مانند شرکت میتسوبیشی گسترش همکاری ها را در گرو حل مشکل تبادلات ارزی ایران و مجوز های اوفک  می دانستند.
 
آنچه که از برگزاری یک نمایشگاه هوایی با هزینه های بالا انتظار می رود آن است که دستاورد های آن اعلام شود. کمتر از یک ماه پیش نمایشگاه هوایی چین برگزار شد و در هر روز نمایشگاه اخبار مختلفی از توافقات جدید چینی ها با کمپانی های معتبر دنیا را می شنیدیم. اما در حال حاضر که یک روز است که از پایان نمایشگاه می گذرد، هنوز اخباری از دستاوردهای این نمایشگاه و توافقات جدید نشنيده ایم. البته شاید یکی از دلایل آن نیز عدم ایجاد بستر مناسب از سوی برگزار کنندگان برای پوشش اخبار توسط خبرنگاران  از اتفاقات این نمایشگاه بوده است و يا اينكه به واقع اتفاق قابل توجهي رخ نداده است.
 
در هر حال گرچه صفحه ترازو در دستاوردهاي این نمایشگاه نسبت به هزینه هایش بالا ماند، اما نمی توان از كنار تمهیداتی که برای نمایش هوایی پس از نمایشگاه در نظر گرفته شده بود بی اعتنا عبور کرد. انجام مانورهای هوایی جنگنده های F4 و میگ 29 ارتش و همچنین غرش های شوالیه های روسی با جنگنده سوخوی 27 در آسمان کیش بسیاری از مردم را جذب این نمایشگاه کرده بود. هنرنمایی گروه بالتیک بیز لیتوانی نیز در قلب آسمان در همه روزهای نمایشگاه، زیبایی های صنعت هوایی را بیش از پیش به رخ آسمان کشید و در عوض جلسات بي بهره فعالين صنعت در صبحگاه، بعد از ظهري رويايي را براي ساكنين و مسافرين جزيره كيش رقم زد.
 
در هر صورت این نمایشگاه پس از 4 روز به پایان رسید. گرچه استقبال بسیار خوبی در روزهای اول و به خصوص دوم از نمایشگاه شده بود، اما  با خالی شدن برخی غرفه ها در پایان روز سوم، روز چهارم بی سر و صدا برگزار شد. همزمان با نمایشگاه هوایی ایران در کیش، نمایشگاه صنعت خودرو در تهران در حال برگزاری بود. حضور خیل عظیمی از شرکت کننده ها و بازدید کننده های خارجی در این نمایشگاه، این سوال را بیش از پیش در ذهن ما زنده می کرد، که چرا صنعت هوایی ایران اینگونه یتیم مانده است و بر خلاف بسیاری از تلاشها، همواره بیشترین ضربه ها را از موضوعات سیاسی می خورد!
 
فرنوش جهرمی-به قلم گروه تحليلي اتاق خبر ايرونيوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    لطفا یک گزارش در خصوص هزینه ها و دستاوردهای این نمایشگاه تهیه نمائید قطعا برای سالهای آینده کاربرد خواهد داشت برای شرکتهای دولتی از جمله هما که شاهدم این هزینه سنگین دستاورد عمده ای نداشته اگر داشته از روابط عمومی این شرکت بخواهید در سه خط توضیح دهد البته ایجاد این نمایشگاهها فقط بهانه ای می شود برای یک سفر مجانی بعضی از مدیران این شرکت ها و خانواده هایشان با هزینه بیت المال به کیش البته برای غرفه سازان و مدیران تبلیغاتی هم بد نیست با لاخره بهانه ایست برای لفت و لیس

  • kianmoeidiagmail. Com 0 0

    با سلام. اخبار هر دوی نمایشگاه هوایی تهران و کیش. رو مطالعه کردم و از دوستان خودم هم شنیدم نمیدونم چرا واقعیت ها رو مطبوعات و خبرگزاری ها در ایران نمیگن مافیا بلای جون صنعت شده خصوصا هوایی. این آقایان. دنبال منافع خودشون هستند نه منافع ملی. اتحادیه دنبال برگزاری نمایشگاه کیش بود حتی توهین به صنایع هوایی وزارت دفاع کرده. سال گذشته آقایان نادری دکتر سالاری دکتر قاسمی به کیش رفتند تا قرارداد نمایشگاه رو با سازمان منطقه آزاد کیش منعقد کنند ولی با مخالفت مواجه شدند. رنگ و بوی. سیاسی اقتصادی شخصی باعثیتیم موندن صنعت هوایی شده