| کد خبر: 110574 |

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از جزئیات سرمایه‌گذاری در بخش تأمین واگن گفت:

◄ ایدرو مجری تامین و بومی‌سازی ساخت ۲ هزار واگن مترو

تین‌نیوز|

معاون توسعه سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: با مصوبه شورای عالی اقتصاد، دو هزار دستگاه واگن مترو برای 9 کلانشهر با 55 درصد داخلی‌سازی تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فرداد دلیری، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی صنعت ریلی شرکت توف سود آلمان در تهران اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری برای تأمین این واگن‌ها در مرحله نخست دو میلیارد یورو برآورد شده است که این میزان سرمایه‌گذاری با استفاده از فاینانس شرکت‌های خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد. ایدرو از طرف وزارت کشور مدیریت تأمین این تعداد واگن مورد نیاز 9 کلانشهر را بر عهده دارد تا با برگزاری مناقصه مراحل انجام آن در داخل آغاز شود.

دلیری با بیان اینکه دولت با تأمین این ناوگان درصدد است با انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز جهان ایمنی و رفاه را برای مردم فراهم کند، گفت: بخش خصوصی با انجام سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های معتبر جهان می‌تواند با تولید قطعات مورد نیاز در زنجیره تولید این دو هزار واگن مترو فعال شود. تاکنون واگن‌های مورد نیاز مترو شهرها در داخل مونتاژ می‌شد و دولت درصدد است با انتقال تکنولوژی و دانش فنی با 55 درصد ساخت داخل، این واگن‌ها در کشور تولید شود.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری ایدرو با اشاره به سابقه شرکت‌ها آلمانی در صنعت حمل‌ونقل ریلی جهان گفت: شرکت‌های آلمانی در صنعت ریلی جهان پیشرو هستند، لذا شرکت توف سود آلمان به دنبال ارائه آخرین دستاوردهای جهان در این بخش است تا صنعتگران ایرانی با آن آشنا شوند.

اختصاص 55% از تولید واگن توسط واگن‌سازهای داخلی

وی با اشاره به ظرفیت تولید واگن در داخل کشور اظهار داشت: هم‌اکنون پنج و یا 6 واگن‌ساز در داخل می‌توانند این واگن‌ها را تولید کنند و این مجموعه‌ها هم‌اکنون با 20 و یا 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

دلیری افزود: شرکت‌های واگن‌ساز داخلی صاحب تکنولوژی طراحی و تولید واگن مترو نیستند و پیش‌ از این قطعات از خارج از کشور به‌خصوص چین وارد می‌شد و در کارخانه‌های واگن‌سازی مونتاژ می‌شد، یعنی بدنه در ایران تولید و قطعات از خارج وارد شده است. شورای اقتصاد در آخرین مصوبه خود خواسته است که 55% تولیدها ساخت داخل باشد، تولید 55% در داخل کار بسیار بزرگی است و نزدیک به 2000 دستگاه واگن برای این فاز از کار است.

وی در خصوص قرارداد ایدرو با وزارت کشور گفت: در این قرارداد ما از جانب وزارت کشور مراحل مختلف تأمین این واگن‌های را مدیریت خواهیم کرد، به‌عنوان‌مثال برگزاری مناقصه برای شرکت‌های واگن‌ساز را بر عهده خواهیم داشت.

 وی در پایان سخنان خود یادآور شد: پیش‌بینی اولیه ما از هزینه این طرح حدود 2 میلیارد یورو است و تأمین آن از طریق فاینانس خارجی است. برای پا گرفتن بخش داخلی بدون شک به کمک صندوق توسعه ملی نیز نیاز خواهیم داشت. قدم مثبت دیده‌شده در این زمینه این است که در مصوبه شورای اقتصاد گفته‌شده که دولت و وزارت اقتصاد و دارایی تضمین این فاینانس‌ها را بر عهده خواهند داشت.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.