| کد خبر: 111815 |

۱۰ اقدام گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی

تین‌نیوز|  وبلاگ مسعود کرباسیان-در راستای تسهیل و توسعه تجارت که مورد تأکید سازمان جهانی گمرک است، ما با تلاش کارکنان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک و همکاری کارشناسان پژوهشکده دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کردیم که با اجرای این سامانه‌ها، علاوه بر کاهش زمان و هزینه ترخیص کالا، فرآیندهای گمرکی، به نحو قابل‌توجهی شفاف شده و همین امر موجبات ارتقای 23 پله‌ای ایران در شاخص لجستیک را فراهم ساخته است.

 گمرک سازمانی است که باید 40 قانون و بیش از 15 رویه گمرکی و همین تعداد کنوانسیون بین‌المللی را که برخی از آنها با قوانین ملی ما تعارض دارد اجرا کند.

در حال حاضر آمار تجارت خارجی کشور روزانه و به صورت آنلاین روی سایت گمرک ایران قرار دارد و همه می‌توانند هر لحظه از میزان و نوع کالاهای وارداتی مطلع شوند.

 اجرای طرح مانیفست الکترونیکی که قبل از رسیدن کالا به بندر یا مرز گمرکی اطلاعات کامل آن را در اختیار گمرک قرار می‌دهد یکی از طرح‌های مهم در قالب سامانه جامع گمرکی است که در حال حاضر در تعدادی از گمرکات در بخش‌های دریایی، هوایی و زمینی عملیاتی شده و تأثیر فوق‌العاده در کاهش زمان و هزینه تجار داشته است.

با تدابیر و اقداماتی که گمرک در چارچوب سامانه‌های الکترونیکی انجام داده، هم‌اکنون صاحبان کالا می‌توانند به طور شبانه‌روزی امور گمرکی مربوط به ترخیص کالای خود را انجام دهند.

 کارکنان گمرک با استفاده از تجارب طولانی و استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری موفق به کشف صدها تن کالا، مواد مخدر و بیش از 30 انسان در مرزهای گمرکی شدند.

 زمینه برای دسترسی آزاد فعالان تجاری و تولیدی به اطلاعات از طریق اینترنت، امکان پردازش اطلاعات کالاهای وارداتی پیش از ورود، معرفی فعالان مجاز اقتصادی (AEO)، تبادل اطلاعات با کشورهای طرف تجارت، افزایش مشارکت درباره تدوین قوانین و مقررات حوزه تجارت، ابلاغ قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها به صورت مکانیزه، ترخیص سریع محصولات فسادپذیر و حساس نظیر مواد غذایی و دارو و اعمال مدیریت خطر (ریسک) در گمرک فراهم شده است.

براساس شاخص لجستیک خارجی، با ۱۸ پله صعود به رتبه ۹۶ رسیدیم ضمن اینکه در پارامترهای گمرک نیز ۲۳ پله صعود کردیم.

این هزینه‌ها از قبیل مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی و ۴ درصد مالیات علی‌الحساب و دیگر عوارض، هزینه‌های تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و زمان دسترسی به کالا را طولانی می‌کند که از این بابت از واردکنندگان عذرخواهی می‌کنم.

اخیراً کار گمرکی را به ۳ روز کاهش دادیم، اما آنقدر فضا درست کردند که باید همه چیز را بگردیم که این کار ۳ روز به ۴ تا ۵ روز افزایش می‌دهد که نوعی حرکت به عقب است.

 می‌گویند ۴ هزار کانتینر روزانه به گمرک شهیدرجایی بندرعباس وارد می‌شود که از این میزان ۲۰۰ کانتینر رصد می‌شود، در حالیکه این آمار درست نیست، یعنی روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ کانتینر وارد می‌شود که ۹۰ درصد از آنها مواد اولیه و واسطه‌ای و فقط ۱۰ درصد کالاهای مصرفی است.

اگر کالا ثبت سفارش شده و بانک گشایش اعتبار کرده، کشتیرانی حمل کرده و ترخیص نامه دارد و سازمان‌هایی مانند استاندارد تایید کرده‌اند پس می‌توان گفت همه کالاها رصد می‌شود.

برگرفته از خبر ایلنا

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.