| کد خبر: 111855 |

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن ج. ا. ا عنوان کرد؛

◄ توان رقابت با جاده را در بنادر نداریم

تین‌نیوز| مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن ج.ا.ا گفت: از سازمان بنادر و دریانوردی تقاضا داریم تا به افزایش سهم حمل ریلی در بنادر کمک کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید مرتضی علی احمدی با حضور در جلسه اتاق فکر سازمان بنادر با ارائه گزارشی از شرایط حمل ریلی در بندر شهید رجایی از ضرورت همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش سهم حمل ریلی سخن گفت.

او با اشاره به اینکه پژوهش‌هایی درباره شرایط حمل ریلی صورت گرفته است به ارائه راهکارهایی برای افزایش سهم حمل ریلی در بندر شهید رجائی پرداخت.

احمدی با اشاره به اینکه با احتساب کاپوتاژ سهم حمل ریلی در سال 95 تنها 10.2 درصد بوده است گفت: علی‌رغم اینکه سهم ما از 5 درصد به 10 درصد رسیده است اما این افزایش دوبرابری در نهایت عدد بزرگی نیست.

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن ج.ا.ا با اشاره به اینکه هزینه حمل ریلی بیش از حمل جاده‌ای است گفت: در حالی که هزینه حمل هر کانتینر از طریق جاده و از بندرعباس تا بندر آپریم 4 میلیون و یکصدهزارتومان است، هزینه این مسیر برای حمل ریلی 5 میلیون و 200 هزارتومان تمام می‌شود به همین دلیل ما قابلیت رقابت با حمل جاده‌ای را نداریم. در واقع هزینه ما 25 درصد گران‌تر از حمل جاده‌ای تمام می‌شود.

او ادامه داد: سهم حمل ریلی در بنادر به دلیل محدودیت فضای تخلیه بسیار اندک است.

احمدی سپس به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: اولین راهکار ما تاسیس یک کمیته تنظیم و پایش برای رصد اصلاح فرایندهای کاهش هزینه است که به شکل مشترک برای جاده‌ای و ریلی باشد.

او افزود: این کمیته فرایند را از مبدا تا مقصد پایش می‌کند و به صورت ادواری گزاراشاتی ارائه می‌کند.

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن ج.ا.ا نهایی شدن تخفیف در تعرفه‌ها را نیز راهکار دیگری دانست که می‌تواند شرایط حمل ریلی در بندر را برای رقابت با حمل جاده‌ای بهبود بخشد. علاوه بر این او تقاضا کرد تا این دستورالعمل تعرفه‌های ریلی در کتابچه بندری قید شود.

سید مرتضی علی احمدی گفت: اگر بخواهیم سهم ریل را در بندر بالا ببریم باید بین همه ذی‌نفعان شاخص‌گذاری کنیم و درصد سهم‌ها را مشخص کنیم.

او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی جاده سهم ما را می‌برد گفت: از سازمان بنادر تقاضا داریم که اسکله‌های ریلی که به صورت تخصصی عملیات بندر و گمرکی را انجام می‌دهند جزو مطالعات سازمان بنادر قرار بگیرد.

مدیرکل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن ج.ا.ا یادآور شد: تنها 10 درصد حمل‌ونقل در بندر شهید رجایی ریلی است و این در حالی است که ما تقاضاهای بسیاری زیادی حتی برای سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت توسعه ریلی در بنادر داریم.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.