به گزارش خبرنگار تیننیوز:
◄ راهاندازی خط ۶ و ۷ مترو مشروط به همراهی دولت
تیننیوز| مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران از راهاندازی مترو خط 6 و 7 تا پایان سال مشروط به همراهی دولت خبر داد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد احمدیبافنده که در نشستی که بهمنظور اطلاعرسانی در خصوص برگزاری سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: نمایشگاه در محل نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران واقع بوستان گفتوگو از 23 تا 25 آذر با حضور بیش از 150 تولید کننده برگزار خواهد شد.
وی در ادامه این نشست خبری، با اشاره به راهاندازی مترو فرودگاه امام خمینی (ره)، تصریح کرد: روزانه در مترو تهران 3 میلیون سفر ساماندهی میشود که قرار است با 300 رام قطار در آینده به 10 میلیون سفر برسد، لذا با توجه به اینکه باید در صنعت مترو خودکفا شویم، سومین نمایشگاه تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو نیز برگزار میشود.
احمدیبافنده با بیان این نکته که «باید بتوانیم از ظرفیتهای داخلی کشور در بهترین شرایط استفاده کنیم و به تعامل برای رشد و ارتقاء صنعتمان به خصوص در بخش ریلی نیاز داریم»، گفت: در حال حاضر 150 قطعهساز در سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو ساماندهی شدهاند و فضای 4 هزار متری نمایشگاه آماده شده است تا در صنعت مترو از ظرفیتهای داخلی بیشتر استفاده شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران، به استانداردسازی صنعت ریلی کشور اشاره کرد و افزود: امروز در کشورمان یکسری استانداردهای داخلی وجود دارد و در کلانشهرهای مختلف در حوزه مترو اقداماتی صورت گرفته است و هر کدام استاندارد خاص خود را دارند به گونهای که 5 تا 6 مدل قطعه به عنوان قطعات مترو وارد و یا ساخته میشوند که اگر یک استاندارد ملی در این صنعت داشته تعریف شود بهتر میتوان برای بومیسازی قطعات در کشور اقدام کرد و با این کاراز یک مدل هماهنگ استفاده شده و لذا، تولیدکننده داخلی نیز رغبت بیشتری به ساخت و بومیسازی قطعات پیدا میکند.
به گفته وی، بومیسازی قطعات و همچنین استانداردسازی آنها در مترو بسیار ضروری به نظر میرسد و باید وابستگی ما به دیگر کشورها برای تولید قطعات کاسته شود و ازظرفیت و توان داخلی برای این کار استفاده کرد لذا، برگزاری چنین نمایشگاهی کمک شایان توجهی به تولید و بومیسازی قطعات در کشور خواهد کرد.
احمدیبافنده درباره ارتباط بیشتر با دانشگاهها در ساخت و نظارت بر استاندارد قطعات هم، گفت: بدون ارتباط با با مراکز علمی و دانشگاهی، در تولید داخل موفق نخواهیم بود و بزرگترین قرارداد شرکت بهرهبرداری مترو به این منظور با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده تا با استفاده از دانشفنی و تکیه بر تجربیات این مرکز علمی به اهداف خود در این بخش دست پیدا کنیم.
احمدیبافنده یادآور شد: 8 کلانشهر کشور بر اساس مصوبه وزارت کشور درگیر حوزه حملونقل ریلی هستند و هزار کیلومتر مترو در کشور باید ساخته شود ولی نسبت به یک یکپارچهسازی مترو در کلانشهرها اقدامی صورت نگرفته است و امروز ناوگان و سیستم با یکدیگر تفاوت دارد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با تأکید بر اینکه یکپارچهسازی باید در مترو اتفاق بیفتد، گفت: در حال حاضر در کلانشهرهای مختلف مترو به صورت متفاوت ساخته میشود لذا باید وزارت کشور در این خصوص ورود کند و نسبت به یکپارچهسازی اقدام کند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مقدار ساخت مترو تولید داخل است، گفت: در حوزه غیر ریلی 30 تا 40 درصد توان ساخت داخلی است. در حال حاضر 630 پله برقی در مترو فعال است و 8 برند مختلف در مترو پلهبرقی دارند ولی خیلی از آنها استانداردهای مطلوب را ندارد و اگر برند داخلی بتواند به استانداردهای مطلوب برسد، قطعاً نیاز دیگر متروهای کشور میتواند تأمین کند.
احمدیبافنده درباره استفاده از درهای حائل (PSD) در سکوهای مترو، اظهار داشت: استفاده از این وسیله تنها برای جلوگیری از خودکشیهایی که در مترو اتفاق میافتد نیست بلکه، موارد مصرف دیگری دارد و در این خصوص نیز با شرکتهای ایرانی، خارجی مذاکراتی صورت گرفته تا، کار نصب المانها را بر عهده بگیرند.
وی با اشاره به این نکته که، برای استفاده از مترو باید فرهنگسازی لازم صورت بگیرد و در این بخش نقش خبرنگاران بهطور قطع بیش از همه تاثیر گذار است، گفت: خوشبختانه همراهی خوبی را از مسافران در مترو شاهد هستیم.
احمدیبافنده در ادامه در تشریح چگونگی روند ساخت مترو خط 6 و 7، افزود: در خط 6 شمالغرب به جنوبشرق متصل میشود و با دستور اکید شهردار تهران امید میرود تا بتوان در سال جاری بخشی از خطوط 6 و 7 و مترو فرودگاه امام خمینی (ره) را به بهرهبرداری برسانیم.
وی با بیان اینکه «افتتاح این خط به کمکهای دولت نیاز مبرم دارد و بزرگترین مشکل، تامین ناوگان است که با توجه به اینکه دولت به مترو بدهکار است، ولی برای ترخیص قطارها اقدام به تهاتر نیز نکردهاند»، گفت: در صورتیکه خط 6 و 7 مترو راهاندازی شود به کاهش تراکم خط یک نیز کمک میکند و این اقدام در صورتی است که مشکل ناوگان مترو حل شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا خانمها به عنوان راهبر قطار استفاده نمیشوند، گفت: توصیه نمیکنم خانمها به بخش راهبری وارد شوند چرا که، عوارضی برای آنها در پی خواهد داشت،اما در خط 6 مترو یک خانم را به عنوان رئیس مرکز فرمان کل خط بهکار گماردهایم و تا جائی که شان خانمها حفظ شود ازتوان آنها در بخشهایی که ضرورت دارد استفاده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران که در اولین نشست خبری خود حضور پیدا کرده بود، با اشاره به این نکته که در حال حاضر 150 رام قطار نیاز داریم تا ناوگان مترو بتواند در خطوط مختلف با کاهش سرفاصله قطار به مردم خدمترسانی کند، تصریح کرد: مشروط به همراهی دولت خط 6 و 7 مترو تهران و ایستگاه فرودگاه امام خمینی امسال افتتاح میشود.
احمدیبافنده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا لنتهای قطارهای مترو دارای مواد آلاینده و از جمله آزبست هست یا خیر، گفت: سالها است که در ساخت لنتهای مواد آزبست حذف شده است و آلیاژ این لنتها فولادی است بنابراین آلودگی خاصی از خود متساعد نمیکنند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در پایان درباره اینکه چرا سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت مترو در محل نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار نمیشود، خاطرنشان کرد: سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو تخصصی است و جمعیت کمی برای بازدید از این نمایشگاه تخصصی مراجعه میکنند بنابراین، اگر در سالهای آینده این نمایشگاه فراگیرتر و بزرگتر شود بهطور قطع در نمایشگاه شهر آفتاب به برگزاری آن اقدام خواهد شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.