| کد خبر: 112639 |

با داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق

◄ ظرفیت بسیار بالای کردستان در حوزه حمل‌و‌نقل

تین‌نیوز| بررسی مشکلات حوزه حمل‌و‌نقل كردستان در نشست رئیس کمیته حمل‌و‌نقل مجلس شورای اسلامی نشست بررسی مشکلات و مطالبات شرکت‌های حمل بار و مسافر کردستان با رئیس کمیته حمل‌و‌نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کردستان با اشاره به نقش حمل‌و‌نقل در توسعه اظهار داشت: راه و حمل‌و‌نقل از زیرساخت‌های اصلی توسعه هستند و نقش اساسی در جا‌به‌جایی کالا، مواد اولیه و نیروی انسانی دارند که برای استفاده نهایی از این پتانسیل باید نسبت به تامین زیرساخت‌ها و مطالبات عوامل دخیل در آن تلاش کرد.

نعمت‌الله خواجه‌ای افزود: بیش از 90 درصد حمل‌و‌نقل بار و مسافر کشور از طریق جاده و وسایل حمل‌و‌نقل جاده‌ای انجام می‌پذیرد که کاری پر زحمت است و تمام زحمات این امر بر دوش شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار و مسافر و رانندگان قرار داشته و ضرورت دارد تا در قبال این خدمت بی‌منت توجه ویژه‌ای از طرف دولت و مجلس به خواسته‌های آنان بشود.

خواجه‌ای افزود: زیرساخت‌های فیزیکی نظام حمل‌و‌نقل کشورمان از ضعف‌های متنوعی برخوردار است که گاهی رانندگان را با خطرات بزرگ و خسارات زیادی مواجه می‌کند.

وی افزود: در کنار این موضوع وجود تنگناهای مالی و درآمدی رانندگان هم مشکلات دیگری برای این قشر ایجاد کرده‌است اما وجود علاقه بین نظام اسلامی و ملت شریف ایران این موانع را بی اثر ساخته و شرکتها و رانندگان با سرعت کافی در حال خدمت هستند.

وی تصریح کرد: کردستان به علت داشتن 200 کیلومتر مرز مشترك با عراق از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه حمل‌و‌نقل برخوردار است و می‌تواند نقش بزرگی در راستای توسعه همه جانبه و پایدار کشور، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در استان ایفا کند و باید این پتانسیل را غنیمت شمرد و برای استفاده حداکثری از آن برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری کند.

وی گفت: برای مثال در چند سال گذشته سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل کشور با 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بازارچه‌های مرزی کردستان گام بسیار مهمی در کمک به شکوفایی اقتصادی و بهره‌برداری از این ظرفیت اقتصادی برداشت به طوری که سال گذشته درآمد ما از ترانزیت رشد بالایی داشت.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت ناوگان حمل بار و مسافر استان گفت: تعداد وسایل نقلیه فعال در حمل‌و‌نقل کردستان 5 هزار دستگاه باری و 5 هزار دستگاه سواری است که در زمینه کیفیت ناوگان 67 درصد ناوگان باری ما 15 سال عمر دارند و 27 درصد نیز زیر 5 سال هستند و در رده‌بندی کشوری هم در ردیف میانگین کشور قرار داریم و در زمینه ناوگان مسافری هم 62 درصد 15 سال عمر دارند و 16درصد هم زیر 5 سال هستند.

 رئیس انجمن شرکت‌های مسافری استان کردستان در این جلسه با اشاره به مشکلات رانندگان گفت: وجود موانع و ضوابط دست‌ و پا گیر اداری در زمینه بیمه رانندگان، فعالیت خودروهای شخصی و پلاک سفید در حمل مسافر، کاهش تعداد مسافر، بالا بودن بهره بانکی، بالا بودن قیمت سوخت، بالا بودن عوارض بزرگراهی و استاندارد نبودن جاده و نبود امکانات رفاهی بین راهی از مشکلات اصلی در این حوزه می باشد.

شاهرخ عمویی افزود: فعالیت خودروهای شخصی، کار ما و کیفیت جا‌به‌جایی مسافر را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است و ضرورت دارد تا ادارات مرتبط مثل سازمان پایانه و پلیس‌راه با این افراد خاطی برخورد نمایند . وی در ادامه اظهار داشت: تعداد مسافر چنان پایین آمده که دیگر سرمایه‌گذار رغبت ندارد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری نماید به طوری که اتوبوس یک میلیارد و 200 میلیون تومانی در برخی اوقات با 10 مسافر حرکت می‌کند و گاهی پیش می‌آید مسافر را با 20 هزار تومان سوار می‌کنند.

رئیس کمیته حمل‌ونقل کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حل مشکلات و موانع موجود بر سر راه ناوگان حمل‌و‌نقل کردستان گفت: برای همه فعالان عرصه توسعه ثابت شده که اگر ناوگان حمل‌و‌نقل و جاده‌ها دارای ضعف و نارضایتی باشند بدون شک روند توسعه دچار مشکلاتی مثل عدم توازن و رکود خواهد شد.

وی گفت : باید برای حل این مشکلات اقدامات اساسی مثل استاندارد‌سازی جاده ها، تجهیز ناوگان، تامین رفاه رانندگان و کاهش هزینه‌ها صورت پذیرد.

سید حسن علوی افزود: دولت، مجلس و نهادهای صنفی باید برای ارتقاء شاخص‌ها هماهنگی و همکاری جدی داشته باشند تا بتوان بر مشکلات و موانع غلبه کرد در غیر این صورت هر نوع برنامه‌ریزی و اقدامی ناقص خواهد بود. علوی تصریح کرد: طرح قرار دادن رانندگی در ردیف مشاغل سخت و زیان آور در مجلس در حال بررسی است و تمام تلاش خود را برای تصویب آن به کار می‌گیرم.

وی اظهار کرد: رانندگان حمل بار و مسافر با مشکلاتی مثل کمبود و گرانی سوخت و نداشتن مسکن مواجه هستند که این امر در کردستان از شدت بیشتری برخوردار است و نیاز به اقدامات سریع تر دارد زیرا این قشر در استان از ضعف مالی بیشتری رنج می‌برند. نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس افزود: با توجه به وضعیت بیکاری در استان نباید اجازه دهیم رانندگان هم به خاطر کمبود درآمد و سختگیری‌های اداری کار را رها کنند و به جمع بیکاران افزوده شوند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان كردستان، علوی خاطر نشان کرد: بسیاری از این مشکلات را در استان می‌توان حل کرد و نیازی به ارجاع موضوع به تهران نیست که در این زمینه با همکاری مسئولان استان مسائل را حل می‌کنیم که در اولین گام باید مسکن و بیمه این قشر در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی حل مشکلات اقشار زحمت کش و رفع موانع توسعه را وظیفه خود می‌داند و در این راستا تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

علوی افزود: ایجاد منطقه‌آزاد تجاری در کردستان نقطه جهش حمل‌و‌نقل در استان خواهد بود و باید زمینه‌های بهبود کیفیت و کمیت کار در این حوزه فراهم شود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.