|
کد خبر:
112923
|
رونقی که با بوئینگ میآید
تیننیوز| وبلاگ اکرم امینی-خبر انعقاد قرارداد فروش ۸۰ هواپیما از سوی غول هواپیماسازی امریکا به ایران که همراه با تصویر امضای قرارداد بین مدیرعامل شرکت هما و معاون مدیرعامل شرکت بوئینگ، در روزهای گذشته منتشر شد را باید بمب خبری هفته دانست که در چند روز گذشته امواج آن در جامعه وجود داشته و تا چند روز دیگر نیز بیشک ادامه خواهد داشت.
به گفته مدیرعامل هما این ۸۰ بوئینگ قرار است از سال ۲۰۱۸ میلادی بهتدریج و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله وارد کشور شوند و ۵۰ هزار صندلی به ظرفیت پروازی کشور اضافه کنند. حتی بدون در نظر گرفتن خریدی که قرار است ایرانایر از شرکت ایرباس داشته باشد، باز هم محقق شدن واردات این ۸۰ بوئینگ به تنهایی قابل توجه است.
اما نکته قابل تامل دیگر در این میان این است که با انعقاد این قرارداد، نگرانیهای پیشآمده در هفتههای اخیر در زمینه نوسازی ناوگان هوایی ایران در دوران ریاستجمهوری جدید امریکا کاهش یافت. باتوجه به انتخاب ترامپ به عنوان رییسجمهوری جدید امریکا و بدبینی او نسبت به برجام، تا همین یکی، دو روز پیش، نه تنها امیدی به خرید هواپیما و هیچ رابطه تجاری دیگری با امریکا در میان فعالان اقتصادی کشور وجود نداشت بلکه قرارداد با ایرباس نیز در سایه این انتخابات قرار گرفته بود و برخی معتقد بودند با آغاز ریاستجمهوری ترامپ، او جلوی فروش ایرباس به ایران را نیز خواهد گرفت.
اکنون اما ورق برگشته و قرارداد ایرانایر با بوئینگ به نوعی راه را برای روابط تجاری با امریکا هموارتر کرده است.
نگاهی به همین مسائل اهمیت قرارداد خرید ۸۰ هواپیما از بوئینگ را بیشتر آشکار میکند. از سوی دیگر نکته مهم دراین زمینه، ممانعت مسئولان ایرانایر و وزارت راه و شهرسازی از انتشار اخبار پیش از نهایی شدن قرارداد است؛ مسئلهای که درباره ایرباس اتفاق نیفتاد و برخی معتقدند یکی از دلایل طول کشیدن تبدیل تفاهمنامه با ایرباس به قرارداد، همین انتشار پیشخبرهاست که زمینه را برای سنگاندازی رقیبانی مانند بوئینگ یا حتی واسطهگران خرید هواپیما در داخل کشور فراهم کرد.
بهطور تقریبی ۱۰ ماه از تفاهم ایرانایر و غول هواپیماساز فرانسوی بر سر خرید ۱۱۸ ایرباس میگذرد و در ماههای گذشته همواره چشم به راه ایرباسها بودهایم اما تاکنون جز خبرهایی درباره کم و زیاد شدن آمار ایرباسهایی که قرار است به ایران بیایند، خبر خشنودکننده دیگری در این زمینه منتشر نشده و حتی روش تامین مالی این هواپیماها روشن نیست. بیان این نکته ضروری است که بر اساس نظر کارشناسان، صدور مجوز اوفک (وزارت خزانهداری امریکا) برای فروش هواپیما از سوی ایرباس و بوئینگ به ایران و حتی نهایی شدن قراردادها پایان کار نیست و ایجاد روشهای تامین مالی مهمترین گامی است که شرکت ایرانایر باید بردارد.
اکنون بوئینگ از ایرباس جلو افتاده و در دقیقه ۹۰ به ایرباس گل زده و گوی سبقت را از رقیب ربوده است. مسلم است که تامین مالی خرید این ۸۰ هواپیما اکنون دغدغه اصلی شرکت ایرانایر است. شرکتهای تامین مالی بینالمللی سابقه فعالیت شرکتهای درخواستکننده فاینانس و رزومه درآمدی آنها را بررسی میکنند و به شرکتها فاینانس میدهند؛ بنابراین شاید اکنون وقت آن باشد که شرکت هما ساماندهی نظام بازاریابی و درآمدزایی خود را در اولویت قرار دهد و با اثبات توان بازپرداخت، بتواند از فاینانسهای بینالمللی مناسب برخوردار شود.
شرکت هواپیمایی ایرانایر با انعقاد قرارداد خرید ۸۰ بوئینگ ـ حتی اگر ایرباسی خریداری نشود ـ فرصتی بیسابقه برای نوسازی ناوگان خود پیشرو دارد و میتواند سالانه ۹ هزار میلیارد تومانی که ایرانیها اکنون برای سفرهای خارجی به جیب شرکتهای خارجی میریزند را از آن خود کند.
اما نکته قابل تامل دیگر در این میان این است که با انعقاد این قرارداد، نگرانیهای پیشآمده در هفتههای اخیر در زمینه نوسازی ناوگان هوایی ایران در دوران ریاستجمهوری جدید امریکا کاهش یافت. باتوجه به انتخاب ترامپ به عنوان رییسجمهوری جدید امریکا و بدبینی او نسبت به برجام، تا همین یکی، دو روز پیش، نه تنها امیدی به خرید هواپیما و هیچ رابطه تجاری دیگری با امریکا در میان فعالان اقتصادی کشور وجود نداشت بلکه قرارداد با ایرباس نیز در سایه این انتخابات قرار گرفته بود و برخی معتقد بودند با آغاز ریاستجمهوری ترامپ، او جلوی فروش ایرباس به ایران را نیز خواهد گرفت.
اکنون اما ورق برگشته و قرارداد ایرانایر با بوئینگ به نوعی راه را برای روابط تجاری با امریکا هموارتر کرده است.
نگاهی به همین مسائل اهمیت قرارداد خرید ۸۰ هواپیما از بوئینگ را بیشتر آشکار میکند. از سوی دیگر نکته مهم دراین زمینه، ممانعت مسئولان ایرانایر و وزارت راه و شهرسازی از انتشار اخبار پیش از نهایی شدن قرارداد است؛ مسئلهای که درباره ایرباس اتفاق نیفتاد و برخی معتقدند یکی از دلایل طول کشیدن تبدیل تفاهمنامه با ایرباس به قرارداد، همین انتشار پیشخبرهاست که زمینه را برای سنگاندازی رقیبانی مانند بوئینگ یا حتی واسطهگران خرید هواپیما در داخل کشور فراهم کرد.
بهطور تقریبی ۱۰ ماه از تفاهم ایرانایر و غول هواپیماساز فرانسوی بر سر خرید ۱۱۸ ایرباس میگذرد و در ماههای گذشته همواره چشم به راه ایرباسها بودهایم اما تاکنون جز خبرهایی درباره کم و زیاد شدن آمار ایرباسهایی که قرار است به ایران بیایند، خبر خشنودکننده دیگری در این زمینه منتشر نشده و حتی روش تامین مالی این هواپیماها روشن نیست. بیان این نکته ضروری است که بر اساس نظر کارشناسان، صدور مجوز اوفک (وزارت خزانهداری امریکا) برای فروش هواپیما از سوی ایرباس و بوئینگ به ایران و حتی نهایی شدن قراردادها پایان کار نیست و ایجاد روشهای تامین مالی مهمترین گامی است که شرکت ایرانایر باید بردارد.
اکنون بوئینگ از ایرباس جلو افتاده و در دقیقه ۹۰ به ایرباس گل زده و گوی سبقت را از رقیب ربوده است. مسلم است که تامین مالی خرید این ۸۰ هواپیما اکنون دغدغه اصلی شرکت ایرانایر است. شرکتهای تامین مالی بینالمللی سابقه فعالیت شرکتهای درخواستکننده فاینانس و رزومه درآمدی آنها را بررسی میکنند و به شرکتها فاینانس میدهند؛ بنابراین شاید اکنون وقت آن باشد که شرکت هما ساماندهی نظام بازاریابی و درآمدزایی خود را در اولویت قرار دهد و با اثبات توان بازپرداخت، بتواند از فاینانسهای بینالمللی مناسب برخوردار شود.
شرکت هواپیمایی ایرانایر با انعقاد قرارداد خرید ۸۰ بوئینگ ـ حتی اگر ایرباسی خریداری نشود ـ فرصتی بیسابقه برای نوسازی ناوگان خود پیشرو دارد و میتواند سالانه ۹ هزار میلیارد تومانی که ایرانیها اکنون برای سفرهای خارجی به جیب شرکتهای خارجی میریزند را از آن خود کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.