◄پاسخی به منتقدان خرید هواپیما
|سعیدنژاد* پس از برجام برخی به خرید هواپیما نقد داشتند و ورود هواپیما به کشور را تنها برای افراد مرفه جامعه میدانستند و بر این باور بودند که ورود هواپیماهای لوکس تنها برای سرمایهداران است. در همین راستا به نکاتی اشاره خواهم کرد که چرا ورود هواپیما به کشور یک اولویت است.
در مرحله اول بایستی عنوان کنم که هزینه سرمایهگذاری و بهرهبرداری ورود این تعداد هواپیماها از بودجه عمومی و مردم تامین نخواهد شد و مصرفکنندگان هزینه را مستقیما پرداخت نخواهند کرد. اگر کالا یا خدماتی از منابع عمومی کشور تامین شود باید کلیه مردم از آن بهرهمند شوند.
آنچه مسلم است برای خرید هواپیماهای مورد بحث قرار نیست بودجه آن از محل منابع عمومی تامین مالی شود و تعهد بازپرداخت فاینانس هواپیماها را دولت نمیدهد بلکه شرکت خریدار یعنی «هما» تضمینکننده خواهد بود.
سفر هوایی داخلی و خارجی نیاز روز افزون کشور است. حتی توسعه مناطق محروم کشور که مناطقی دور افتاده هستند بدون حملونقل هوایی بسیار سخت و دور از انتظار است.
دولت برای سفر به این مناطق باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم یارانه بدهد، لذا سفر اساتید، مهندسان و متخصصان به این مناطق ضروری است که بدون پرواز غیرممکن خواهد بود. نظر شما را به توسعه مناطقی همچون آبادان و مناطق نفتی جلب میکنم که ابتدا فرودگاه و پرواز را تامین کردند تا شرایط شروع کار فراهم شود.
در مورد پروازهای داخلی در دولتهای سابق نیز احساس نیاز شد ولی راهکار استفاده از خطوط هوایی خارجی در داخل کشور مطرح شد که به هیچ عنوان با منافع ملی ما منطبق نیست و هیچ کشوری چنین اجازهای را به خطوط خارجی نمیدهد.
در مورد پروازهای خارجی وضع بدتر است. به هر حال هم در دولتهای گذشته و هم دولت فعلی در ایران تقاضای سفر خارجی زیادی وجود دارد و بسیاری نیاز به سفر خارجی دارند و بالعکس افراد دیگری نیاز به سفر به ایران دارند؛ اما متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان حملونقل هوایی در کشور ما این سفرها را که درآمد ارزی قابل توجه و به دنبال آن اشتغال نیروهای تحصیلکرده با خود دارد به ناوگان خارجی از جمله امارات یا ترکیه یا قطر و ... تقدیم کردهایم.
لذا ما نباید این فرصت را که در آن میتوانیم هزاران جوان متخصص و مجرب ایرانی را به کار بگیریم به خارجیها واگذار کنیم.
سالها به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی و واردات ناوگان دست دوم شاهد سقوط تعداد زیادی هواپیما بودهایم که علاوه بر زیانهای جبرانناپذیرانسانی و اجتماعی خسارتهای مادی بسیاری را متحمل شدهایم.
در پایان باید عنوان کنم؛ حملونقل هوایی بیشترین خسارت و ضربه را در بخشهای اقتصادی کشور در سالهای بعد از انقلاب خورده است؛لذا یکی از مهمترین، بزرگترین و موثرترین اقدامات این دولت در حوزه اقتصاد و حملونقل تامین ناوگان جدید هوایی است که امیدوارم در نهایت به نتیجه مطلوب برسد.
*کارشناس هوایی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.