| کد خبر: 113096 |

◄ دانستنی‌هایی درباره صنعت هوانوردی

تین‌نیوز

| با برخی از دانستنی‌های صنعت هوانوردی کشور آشنا شوید.

تفاوت بلیت‌های چارتر و سیستمی؟
چارتر به خدمتی گفته می‌شود که در آن، بخشی از اتاق‌های یک هتل، صندلی‌های یک هواپیما، قطار، اتوبوس و ... و در برخی موارد تمامی آن‌ها، به صورت یک‌جا اجاره داده شده، شرکت اجاره‌کننده از طریق کانال‌های خود اقدام به فروش آن‌ها می‌کند.
 
بسیاری از ما هنگام خرید بلیت هواپیما معمولا با یک انتخاب مواجه می‌شویم؛ بلیت چارتر یا بلیت سیستمی؟!
همان‌طور که از معنای واژه چارتر برداشت می‌شود. پرواز چارتر، پروازی است اجاره‌ای، که از طریق کانال‌های همیشگی به فروش نمی‌رسد بلکه شرکت اجاره کننده به روش‌های مختلفی اقدام به فروش آن می‌کند. در این سرویس، تمامی یک هواپیما و یا بخشی از صندلی‌های آن جهت انتقال یک گروه به‌طور یک‌جا اجاره می‌شود.
 
شرکت‌های علاقمند به این نوع خدمات معمولاً اپراتورهای تور، آژانس‌ها و یا شرکت‌های گردشگری (چه داخلی و چه خارجی) هستند که جهت ارائه بسته‌های سفر با قیمت‌های مناسب اقدام به اجاره صندلی‌های یک پرواز و یا حتی اتاق‌های یک هتل (معادل چارتر در مورد اتاق‌های هتل، گارانتی می‌باشد) می‌کنند. این بلیت‌ها به دلیل اینکه در بیشتر موارد غیرقابل استرداد، کنسلی و تغییر در روز و ساعت می‌باشند، با نزدیک شدن به ساعت پرواز، ارزان‌تر از نرخ اصلی فروخته می‌شوند.
 
تکنولوژی جدید برای جلوگیری از یخ زدن بال هواپیما
مشکل یخ‌زدگی چه در بال‌‌های هواپیما‌‌ها و چه در پره‌‌های بالگردها یکی از بزرگترین مشکلات فنی به شمار می‌‌آید که اگرچه راه حل‌‌های زیادی به ویژه برای پس از فرود پرنده برای آن وجود دارد، ولی هم‌چنان مشکل اصلی به قوت خود باقی است؛ سطوح در هوا یخ می‌‌زنند.
 
این مشکل انگیزه‌‌ای شده است برای دانشمندان دانشگاه Rice در تگزاس تا پوششی برپایه‌‌ی گرافن را توسعه دهند که می‌‌تواند به صورت پیوسته با اعمال جریان الکتریسیته یخ‌‌ها را آب کند؛ روشی که هرچند در مقایسه با روش سوسکی، مصرف انرژی را به پرنده تحمیل می‌‌کند، ولی اجرای ساده‌تری خواهد داشت.
 
پژوهشگران رزین اپوکسی را در همراهی با نانوربان‌‌های گرافنی به کار گرفتند تا نانوکاپوزیتی با خواص ویژه بسازند. نانوربان‌‌های گرافنی در حقیقت به مانند نانولوله‌‌های کربنی هستند که از طول باز شده‌اند و به شکل صفحات گرافنی مستطیل شکل در آمده‌اند. در نتیجه‌‌ی این شکل مستطیلی، این صفحات می‌‌توانند سطح تماس بیشتری نسبت به نانولوله‌‌های کربنی داشته باشند.

اگرچه این نانوربان‌‌ها تنها ۵ درصد کامپوزیت‌‌های گرافن-اپوکسی را تشکیل می‌‌دهند، ولی میزان هدایت الکتریکی آن‌‌ها در حدی است که می‌‌توانند جریان الکتریکی لازم برای گذر از پوشش نازک را هدایت کنند؛ به صورتی که تنها با به کارگیری ولتاژ اندکی بتوان گرمای الکتریکی کافی را برای ذوب یخ به سطوح رساند.
 
این فناوری علاوه بر اینکه پرواز در هوای سرد و زمستانی را امن‌تر می‌‌کند، می‌‌تواند از به کارگیری راه‌حل‌‌های یخ‌زدایی معمول که چندان هم دوستدار محیط زیست نیستند جلوگیری کند؛ ضمن اینکه می‌‌توان موجب حفاظت در برابر رعد و برق‌‌های ناگهانی با ایجاد لایه‌‌ای محافظ نسبت به الکترومغناطیس در اطراف هواپیما شود.
 
مدرک basic و مدرک type در مهندسی هواپیما به چه معناست؟
مدرک BASIC سابق گواهینامه پایه تعمیر ونگهداری هواپیما است که فارغ‌التحصیل رشته تعمیر و نگهداری هواپیما بعد از قبولی در امتحانات سازمان هواپیمایی دریافت کرده و اجازه دارد بر روی هواپیما کار کند.
 
مدرک TYPE نیز گواهینامه تعمیر و نگهداری نوعی از هواپیما مثل B737-300,400,500 است که مهندس هواپیمایی که مدرک BASIC دارد بعد از گذراندن دوره آموزشی آن و داشتن سابقه کار و قبولی در امتحانات سازمان هواپیمایی برای یک یا چند نوع هواپیما آن را دریافت می‌کند و این یک مرحله برای staff شدن و داشتن مهر و حق امضا برای تایید کردن هواپیما از نظر فنی برای پرواز است.بدون امضا و مهر مهندس هواپیما هیچ خلبانی نمی‌تواند هواپیما را به پرواز دربیارد.

 پسوند neo در ایرباس جدید به چه معناست؟
پسوند NEO در واقع به ساختار و عملکرد جدیدی از موتور در این سری از ایرباس 320 اشاره دارد.

هواپیمای A320 neoاولین پرواز خود را برای شرکت آلمانی لوفتانزا در تاریخ 25 سپتامبر 2014 انجام داد.

تهویه‌ی هوای ارتقا یافته نور LED و محفظه‌ بزرگتر برای بار دستی مسافر از مشخصه‌های این سری است. سرعت آن 871 کیلومتر در ساعت  و در حالت کروز 828 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

کاتاپولت چیست؟
برای اینکه به پرواز در آمدن هواپیماها از روی سطح ناو ساده‌تر انجام شود، ناو هواپیمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زیادی حرکت می‌کند. با این کار به دلیل عبور جریان‌های هوا از روی بال نیروی لیفت بیشتری ایجاد شده و به میزان کمی موجب کاهش سرعت تیک‌آف{take off}هواپیما می‌شود.

اما این سرعت برای به پرواز در آوردن هواپیماهای سنگین نظامی ناکافی است بنابراین از وسیله‌ی دیگری به نام کاتاپولت (منجنیق) برای شتاب دادن به هواپیما در مسافت کوتاه استفاده می‌کنند.

هر کدام از این کاتاپولت‌ها که تعداد آن روی عرشه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز به چهار دستگاه می‌رسد تشکیل یافته از دو پیستون درون دو سیلندر موازی در زیر عرشه که هر کدام طولی برابر با یک زمین فوتبال دارند. پیستون‌ها هر یک دارای برجستگی‌هایی هستند که از شکاف روی عرشه بیرون آمده و به حامل کوچکی متصل می‌گردند.

جهت آماده‌سازی هواپیما برای تیک‌آف{take off}خدمه عرشه پروازی آن را به محل مورد نظر پشت کاتاپولت هدایت می‌کنند سپس میله یدک‌کش روی چرخ دماغه را به شکافی روی حامل کاتاپولت نصب می‌کند .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.