| کد خبر: 113745 |

ترافیک خارج از توان تهران

تین‌نیوز| سردار مهماندار*: باتوجه به جمعیت کلانشهر تهران، خودروها و معابری که در این شهر وجود دارد و با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی این شهر، نمی‌توان آن را با همان راهکارها و قوانینی که برای سایر شهرها وجود دارد اداره کرد؛ تهران نیازمند قوانین و تدابیر متفاوتی است.

 در حال حاضر ۴میلیون و ۱۹۳هزار و ۴۴۶ خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و روزانه حداقل ۲۵درصد این رقم خودرو از اطراف تهران و شهرک‌های اقماری به تهران وارد می‌شود. 

در ۹ ماه ابتدایی امسال ۱۸/۶میلیون سفر در تهران انجام شده است. این رقم در سال ۱۳۸۳، ۱۴/۶میلیون سفر بوده است. 

در سال ۱۳۸۴ حدود نیمی از ترددها متعلق به حمل‌ونقل عمومی بود و این رقم در ۹ماه ابتدایی سال ۱۳۹۵ به ۶۰درصد رسید؛ رقمی که همچنان برای سهم حمل‌ونقل عمومی کم است. سرمایه‌گذاری در این حوزه یک الزام است و تاخیر در آن مشکلات را افزایش می‌دهد. 

سهم خودروهای شخصی در جابه‌جایی و سفرهای روزانه ۴۰درصد است. این سهم در شرایطی ایجاد شده که در ساعات پیک ترافیک ۶۷درصد معابر را خودروهای شخصی اشغال می‌کنند. همچنین در فصول سرد سال با شروع بارندگی‌ها رغبت برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا می‌کند، به‌طوری‌که در پاییز و زمستان تردد ۲۷درصد نسبت به بهار و تابستان افزایش می‌یابد. 

در حقیقت در فصل پاییز ۳۷۱هزار و ۹۹۳ سفر روزانه و در زمستان ۳۹۷هزار و ۷۰۶ سفر روزانه را شاهد هستیم. 

قوانین و مقررات حمل‌ونقل که تا امروز وضع شده بیشتر نگاه زیست‌محیطی داشته تا نگاه ترافیکی. همچنین ظرفیت اشغال معابر در ساعات پیک ترافیک (صبح و عصر) به حد اشباع رسیده، به طوری‌که براساس مطالعات انجام شده حجم وسایل نقلیه عبوری در تهران ۴ برابر ظرفیت معابر موجود است، در نتیجه کوچکترین مداخله یا تغییر در روند ترافیک مانند خرابی وسایل نقلیه، تصادفات، سرمای هوا، برگزاری نمایشگاه‌ها و کوتاه شدن روز در پاییز و زمستان موجب اخلال در روند ترافیک این کلانشهر می‌شود. 

 در سال ۱۳۹۴ بیش از ۳۰۰هزار خودروی شماره‌گذاری شده جدید به شهر تهران وارد شده است. این حجم ورود خودروی جدید به شهر تهران در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ خودروی فرسوده‌ای از این شهر خارج نمی‌شود. معابر جدید فقط پاسخگوی تقاضای قبلی است و پاسخگوی افزایش بی‌رویه ورود خودروهای جدید به چرخه ترافیک نیست. تهران را نمی‌توان مانند سایر شهرها اداره کرد چراکه تهران متفاوت است و ترافیک آن نیز تفاوت دارد. 

*رییس پلیس راهور تهران بزرگ

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.